Jag är bara orolig över att personer som av någon anledning inte vill skapa en helt egen tråd, utan bara vill slänga in en fundering t.ex. för att se om man har uppfattat någon signal korrekt, nu avstår helt från att skriva något om ämnet.
Liknande samlingstrådar har ofta fördelen att folk inte känner någon press på att skriva en lång trådstart med tydlig frågeställning och diskussionsunderlag. Kolla bara i astronomi-forumet där den hjälpsamma
Giorgi nyligen valde att starta en
tråd för kortare frågor inom ämnet, där skrevs det hundratals nya inlägg på bara några veckor och den är fortfarande aktiv och har inte stagnerat i antal inlägg. Det visar tydligt att folk är nyfikna men av någon anledning undviker att starta egna trådar. Kanske vill de inte riskera att bli dumförklarade, inte vill ha för mycket uppmärksamhet riktat mot sig eller väljer att inte starta en egen tråd om frågan enkelt kan besvaras genom ett ja eller nej. Samlingstrådar med kortare frågor har ett intresse, det finns bra exempel även inom t.ex. FM&T och Språk. Frågan är om R&S är ett undantag, om man kan ha kortare frågor även inom det ämnet, jag misstänker att man kan det och det verkar som att det fanns gott om dem.
Samtidigt så förstår jag att det inte är ett system att sträva efter, även om väldigt många medlemmar uppskattade tråden baserat på dess höga aktivitet, men i nuläget så fungerar det faktiskt inte så illa. Skiljer sig R&S från andra delforum tillräckligt mycket för att korta frågor inte bör uppmuntras?