2013-06-05, 02:04
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Håller verkligen med om det här. Jag anser dessutom att det var den absolut viktigaste tråden i hela R&S.

Edit: Ja, även jag är besviken på detta beslut.

Edit2: Ser dessutom att https://www.flashback.org/t364397 får vara kvar av någon anledning, den är ännu äldre och behandlar ett ämne som, som jag ser det, är precis exakt lika viktigt. Menar verkligen inte att jag tycker att ni bör låsa den också utan, naturligtvis, att jag tycker att ni bör låsa upp tråden som den här tråden behandlar.
En stor tråd om hur man kommer över kärlekssorger är mer specifikt, precis som tråden för de som är ensamma. "Stora tråden om råd kring relationer, intresse, flirt m.m" är helt enkelt på tok för allmänt och brett för att bli en bra samlingstråd. Den är en kvarleva från tiden innan Relationsakuten ens fanns som underforum - och nu när det finns är trådens roll utspelad.

Vill man bara kasta ur sig något inlägg om kärlek finns glad/ledsen-trådarna i LB, och som jag sa innan, PM och chatt finns, samt möjligheten att starta en egen tråd i både Relationsakuten och R&S:Allmänt.
Citera
2013-06-05, 23:35
Bannlyst
Jag är bara orolig över att personer som av någon anledning inte vill skapa en helt egen tråd, utan bara vill slänga in en fundering t.ex. för att se om man har uppfattat någon signal korrekt, nu avstår helt från att skriva något om ämnet.

Liknande samlingstrådar har ofta fördelen att folk inte känner någon press på att skriva en lång trådstart med tydlig frågeställning och diskussionsunderlag. Kolla bara i astronomi-forumet där den hjälpsamma Giorgi nyligen valde att starta en tråd för kortare frågor inom ämnet, där skrevs det hundratals nya inlägg på bara några veckor och den är fortfarande aktiv och har inte stagnerat i antal inlägg. Det visar tydligt att folk är nyfikna men av någon anledning undviker att starta egna trådar. Kanske vill de inte riskera att bli dumförklarade, inte vill ha för mycket uppmärksamhet riktat mot sig eller väljer att inte starta en egen tråd om frågan enkelt kan besvaras genom ett ja eller nej. Samlingstrådar med kortare frågor har ett intresse, det finns bra exempel även inom t.ex. FM&T och Språk. Frågan är om R&S är ett undantag, om man kan ha kortare frågor även inom det ämnet, jag misstänker att man kan det och det verkar som att det fanns gott om dem.

Samtidigt så förstår jag att det inte är ett system att sträva efter, även om väldigt många medlemmar uppskattade tråden baserat på dess höga aktivitet, men i nuläget så fungerar det faktiskt inte så illa. Skiljer sig R&S från andra delforum tillräckligt mycket för att korta frågor inte bör uppmuntras?
Senast redigerad av Bitsocker 2013-06-05 kl. 23:46.
Citera
2013-06-07, 18:43
Medlem
Repos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Flyttade tråden hit då den är feedback och inte ett ämne för R&S.

Det gäller alltså Den stora tråden för råd gällande relationer, intresse, flirt m.m. som ligger i relationsakuten som jag låste idag.

Anledningen till att jag låste den var att vi ansåg att den hade spelat ut sin roll. Det var en samlingstråd för råd gällande relationer som låg i relationsakuten, och vi ansåg att tråden var överflödig eftersom det finns ett helt forum att tillgå. Tråden skapade även en hel del förvirring om var man fick posta inlägget vilket också ledde till korspostningar när folk inte fick svar i den stora tråden.

Vill man skriva av sig och ha ett bollplank för sina tankar (förståeligt, det vill vi alla ha ibland) kan man använda PM, chatten eller skapa en egen tråd.
Jag anser detta vara ett dåligt fattat beslut vilket jag vill säga som någon form av veteran av den sagda tråden i fråga. Vi har haft en enorm aktivitet i just den tråden, och det har främst bestått av frågor och tankar som inte har platsat som en egen tråd i relationsakuten.
Jag vill se en ny tråd startas upp eftersom behovet finns och det finns en risk att användare inte kommer att posta sina relationsfunderingar nu när denna tråd är borttagen, vem vänder sig till chatten för sina relationsfunderingar? Det låter inte rimligt. Lika orimligt är det att man ska kontakta en spontant utvald användare för att skriva av sig om sina relationsproblem eller vad det nu än är som kunde tas upp i tråden. Det har i merparten av fallen förekommit seriösa svar på alla de typer av relationsfrågor som har ställts, om nu dessa ska ställas i forum-delen istället så kommer kvaliteten på svaren att sjuka rejält då trollen inte orkade sig in i den berörda tråden.

Ser inte hur detta kan vara en vinst för R&S och en utförligare motivering från er moderatorer hade varit välkommen.
Citera
2013-06-07, 19:32
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repo
Ser inte hur detta kan vara en vinst för R&S och en utförligare motivering från er moderatorer hade varit välkommen.
Du har redan fått en utförlig motivering. I kort handlar det om att tråden ansågs överflödig eftersom ämnet mer eller mindre är hela syftet med forumdelen. Det vore som att vi skulle ha en tråd för "allmänna funderingar kring psykologi" i psykologi: allmänt.

Vinsten är att det blir mindre förvirring vart man ska lägga sitt inlägg, mindre korspostning och mer exponering. Samlingstrådar kan vara bra om det är frekventa frågor kring ett visst ämne, men i det här fallet var samlingstråden så pass bred att man lika gärna kunde slå ihop hela underforumet till en enda stor tråd.
Citera
2013-06-07, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Du har redan fått en utförlig motivering. I kort handlar det om att tråden ansågs överflödig eftersom ämnet mer eller mindre är hela syftet med forumdelen. Det vore som att vi skulle ha en tråd för "allmänna funderingar kring psykologi" i psykologi: allmänt.

Vinsten är att det blir mindre förvirring vart man ska lägga sitt inlägg, mindre korspostning och mer exponering. Samlingstrådar kan vara bra om det är frekventa frågor kring ett visst ämne, men i det här fallet var samlingstråden så pass bred att man lika gärna kunde slå ihop hela underforumet till en enda stor tråd.

Vad är det här för skitsnack?

Vet du ens vad som stod i tråden? Det var kortare frågor om ämnet, liknande trådar finns i många andra delforum och jag har aldrig hört någon säga att det skulle vara en nackdel.

Och peka gärna på någon som har utryckt förvirring gällande var man ska posta sitt inlägg och visa mig en enda som har korspostat sitt inlägg är du bussig.

Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Edit: Förutom stackaren 2 inlägg upp eller vad det är. Första inlägget i ämnet från förvirring, skapat av er. Grattis.
Citera
2013-06-07, 23:09
Medlem
Jag fick ett svar och jag förstår din åsikt till att du valde att stänga ner tråden men jag håller tyvärr inte med helt. Som många andra har skrivit så kommer det att skapas ett antal fler trådar som kan komma att glömmas bort och därefter inte kommenteras mer. Sen är det inte världens negativa grej med att det skapas fler trådar men som jag skrev innan så var Den stora tråden en samlings punkt för olika funderingar och vilsna själar.

Själv försöker jag att kommentera varenda inlägg som jag känner att jag kan ge ett svar på. Vi har även många andra trogna godhjärtade människor som tar sin tid till att läsa igenom någons problem/tanke och sedan försöka hjälpa han/hon. Någon gång kan det ha funnits inlägg som inte har fått en kommentar men majoriteten har minst fått ett försök till en mer rätt väg för personens tankar.

Hur kan ni som moderatorer skriva att tråden var vilseledande och överflödig? Det var den enda tråden som inte bestod av några små ungar som ville ha det roligt genom att kommentera onödiga saker utan det var den mest seriösa tråden av alla som finns på relationsakuten. Jag undrar, hur många har inte fått svar just i den tråden det handlar om?

Nej jag blev som sagt förvånad när jag såg detta. Sedan skriver Zom att samlingstrådar kan vara bra ifall det skrivs frågor som handlar om samma ämne någon gång ibland. I den stora tråden för råd så handlade det om exakt det som den skulle handla om, relationer och dejter eller om man vill skriva mer korrekt, funderingar. Jag gillar inte att klaga men jag tycker ni gjorde fel när ni bestämde er för att stänga ner den stora tråden.
Citera
2013-06-08, 00:08
Medlem
teflonpannan69s avatar
Onödigt och smådumt beslut.

Don't fix it if it ain't broken...
Citera
2013-06-08, 12:41
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betteri
Vad är det här för skitsnack?

Vet du ens vad som stod i tråden? Det var kortare frågor om ämnet, liknande trådar finns i många andra delforum och jag har aldrig hört någon säga att det skulle vara en nackdel.
Det finns många andra samlingstrådar, och dessa samlingstrådar har då en väldigt specifik avgränsning på vad som diskuteras. Det är alltså inte "samma sak som hela underforumet, fast i en tråd".

Citat:
Och peka gärna på någon som har utryckt förvirring gällande var man ska posta sitt inlägg och visa mig en enda som har korspostat sitt inlägg är du bussig.
Dessa, likt andra regelbrott, raderas. Att peka ut dessa för dig vore helt överflödigt, då du ändå inte skulle kunna se inläggen.

Nu var inte det heller den huvudsakliga poängen, poängen var att tråden spelat ut sin roll, den var helt enkelt överflödig. Den fyller ingen funktion i forumdelen längre.

Citat:
Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Edit: Förutom stackaren 2 inlägg upp eller vad det är. Första inlägget i ämnet från förvirring, skapat av er. Grattis.
Skön ironi här.

Citat:
Ursprungligen postat av BestInTheWorld
Jag fick ett svar och jag förstår din åsikt till att du valde att stänga ner tråden men jag håller tyvärr inte med helt. Som många andra har skrivit så kommer det att skapas ett antal fler trådar som kan komma att glömmas bort och därefter inte kommenteras mer. Sen är det inte världens negativa grej med att det skapas fler trådar men som jag skrev innan så var Den stora tråden en samlings punkt för olika funderingar och vilsna själar.

Själv försöker jag att kommentera varenda inlägg som jag känner att jag kan ge ett svar på. Vi har även många andra trogna godhjärtade människor som tar sin tid till att läsa igenom någons problem/tanke och sedan försöka hjälpa han/hon. Någon gång kan det ha funnits inlägg som inte har fått en kommentar men majoriteten har minst fått ett försök till en mer rätt väg för personens tankar.

Hur kan ni som moderatorer skriva att tråden var vilseledande och överflödig? Det var den enda tråden som inte bestod av några små ungar som ville ha det roligt genom att kommentera onödiga saker utan det var den mest seriösa tråden av alla som finns på relationsakuten. Jag undrar, hur många har inte fått svar just i den tråden det handlar om?

Nej jag blev som sagt förvånad när jag såg detta. Sedan skriver Zom att samlingstrådar kan vara bra ifall det skrivs frågor som handlar om samma ämne någon gång ibland. I den stora tråden för råd så handlade det om exakt det som den skulle handla om, relationer och dejter eller om man vill skriva mer korrekt, funderingar. Jag gillar inte att klaga men jag tycker ni gjorde fel när ni bestämde er för att stänga ner den stora tråden.
Samlingstrådar kan vara bra, men inte om de täcker in exakt samma ämnesområde som resten av underforumet. Då är de bara överflödiga. Det vore som att ha "stora tråden om cannabis" i cannabisforumet eller "stora tråden om aktuella brott" i aktuella brott och kriminalfall.

Hela underforumet handlar om just råd eller funderingar kring relationer och dejter.
Citera
2013-06-08, 12:49
Bannlyst
Citat:
Det finns många andra samlingstrådar, och dessa samlingstrådar har då en väldigt specifik avgränsning på vad som diskuteras. Det är alltså inte "samma sak som hela underforumet, fast i en tråd".

Dessa, likt andra regelbrott, raderas. Att peka ut dessa för dig vore helt överflödigt, då du ändå inte skulle kunna se inläggen.

Nu var inte det heller den huvudsakliga poängen, poängen var att tråden spelat ut sin roll, den var helt enkelt överflödig. Den fyller ingen funktion i forumdelen längre.

Skön ironi här.

Samlingstrådar kan vara bra, men inte om de täcker in exakt samma ämnesområde som resten av underforumet. Då är de bara överflödiga. Det vore som att ha "stora tråden om cannabis" i cannabisforumet eller "stora tråden om aktuella brott" i aktuella brott och kriminalfall.

Hela underforumet handlar om just råd eller funderingar kring relationer och dejter.

Här är samma som underforumet, du kan välja att starta tråden i tråden eller skapa en egen https://www.flashback.org/t1293640

Korta frågor, korta svar = exakt samma som motsvarigeten i Relationsforat. Ska PMa Hamilkar och säga att Zom anser att den trådenska låsas. https://www.flashback.org/t922295

Det finns så mycket jobb att göra i Relationsforat att jag verkligen är förvånad hur det här kan vara en prioritet. Det måste finnas en annan anledning som ni inte vågar gå in på. Förstår inte hur ni tänker, även med din tafatta bortförklaring.

För övrigt är det inte exakt samma i akuten, i den tråden kan du ställa tillräckligt små frågor som saknar diskussionunderlag för att täcka en egen tråd.
Citera
2013-06-08, 12:55
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Här är samma som underforumet, du kan välja att starta tråden i tråden eller skapa en egen https://www.flashback.org/t1293640

Korta frågor, korta svar = exakt samma som motsvarigeten i Relationsforat. Ska PMa Hamilkar och säga att Zom anser att den trådenska låsas. https://www.flashback.org/t922295

Det finns så mycket jobb att göra i Relationsforat att jag verkligen är förvånad hur det här kan vara en prioritet. Det måste finnas en annan anledning som ni inte vågar gå in på. Förstår inte hur ni tänker, även med din tafatta bortförklaring.

För övrigt är det inte exakt samma i akuten, i den tråden kan du ställa tillräckligt små frågor som saknar diskussionunderlag för att täcka en egen tråd.
Förutom att tråden inte var "korta frågor - korta svar", utan det var mer "allt mellan himmel och jord gällandes relationer eller dejting".

Att du sen likställer "matteuppgiftstråden" med "naturvetenskapliga uppgifter" är ju lite lustigt. Senast jag kollade så kunde naturvetenskapliga skoluppgifter handla om mer än bara matematik, men det är ju kanske samma skit för dig.

Åter igen, samlingstrådar har en funktion. Denna tråden hade ingen funktion, då hela forumdelen handlar om samma sak. Du försöker göra tråden till något den aldrig var.
Citera
2013-06-08, 13:04
Bannlyst
Citat:
Förutom att tråden inte var "korta frågor - korta svar", utan det var mer "allt mellan himmel och jord gällandes relationer eller dejting".

Att du sen likställer "matteuppgiftstråden" med "naturvetenskapliga uppgifter" är ju lite lustigt. Senast jag kollade så kunde naturvetenskapliga skoluppgifter handla om mer än bara matematik, men det är ju kanske samma skit för dig.

Åter igen, samlingstrådar har en funktion. Denna tråden hade ingen funktion, då hela forumdelen handlar om samma sak. Du försöker göra tråden till något den aldrig var.

Det var kortare, jo. Vissa fick utveckla och förtydliga för att få med relevanta delar. Kolla i tråden, du har ju inte ett enda inlägg där då vad vet du? Inget, uppenbarligen.

Du kan starta en tråd om matematik eller posta den i samlingstråden, korta som långa. Hela det underforumet är matematik då kemi och biologi har separata, några om fysik som består till 90% av matte finns med.

Det är du som försöker att ta bort den ett värde som den har, vad din agenda är vet inte vi.

https://www.flashback.org/t2088678 Denna då? Ska ceph låsa den med? "Zom anser att du gör fel ceph, lås trådhelvetet."
Citera
2013-06-08, 13:24
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Det var kortare, jo. Vissa fick utveckla och förtydliga för att få med relevanta delar. Kolla i tråden, du har ju inte ett enda inlägg där då vad vet du? Inget, uppenbarligen.
Ah, och med samma logik vet du ju inte heller något om tråden eftersom du inte heller har några inlägg i den. Eller?

Citat:
Du kan starta en tråd om matematik eller posta den i samlingstråden, korta som långa. Hela det underforumet är matematik då kemi och biologi har separata, några om fysik som består till 90% av matte finns med.
Ja, jo, fysik och teknologi är ju bara applicerad matematik, eller hur var det nu?

Min poäng är fortfarande att de samlingstrådar som finns är avgränsade och inte täcker upp allt som underforumet tänkt diskutera. Den här tråden hade exakt samma avgränsning som underforumet, därför var den redundant. Det är inte ens något du verkar försöka bemöta med annat än "men jag tyckte den var trevlig!" och "titta där då, det är nästan samma sak!".

Citat:
Det är du som försöker att ta bort den ett värde som den har, vad din agenda är vet inte vi.
Jag är inte ens moderator i forumdelen om du nu missat det. Fast det kanske är skönt med foliehatt i värmen?

Citat:
https://www.flashback.org/t2088678 Denna då? Ska ceph låsa den med? "Zom anser att du gör fel ceph, lås trådhelvetet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in