2013-06-02, 15:07
Medlem
Hr du pengarna och inte behöver dem på ett bra tag så är det väl bra att minska lånen.

Gör dock inte som en person som jag träffade en gång. Han hade "minsann" inga lån på sin lägenhet (värd kanske 500.000 kr) men hade köpt ny bil med väldigt låg kontantinsats och runt 6-7% ränta.

Om man ska ha lån så ska det vara bostadslån - alt CSN-lån.

Bor man i villa och sitter med 200.000 som man inte vet vad man ska göra med och runt 50% belåning så finns det andra saker som ger bättre avkastning än att amortera lånet, t ex extraisolering, värmepump, kamin, bergsvärme osv.
Citera
2013-06-02, 16:24
Medlem
Orkar inte läsa tråden... Men det är fan bättre att vara skuldfri än att ha lån. INGET är bra med lån jämfört med att inte ha lån.

Du gjorde rätt. SKönt att behålla alla pengarna som kommer in, slippa ränta mm.
Citera
2013-06-02, 20:58
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Jo men om du har bolån så betalar du ränta vilket är avdragsgillt när det framförallt gäller bolån vilket innebär att du högs troligt får tillbaka på skatten istället för att behöva betala.

På vilket sätt är detta bra?
Citera
2013-06-03, 03:03
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Det behöver inte nödvändigtvis innebära högre risk, även om jag håller med dig i grund och botten.

Risken för att komma på obestånd bör rimligtvis öka med högre belåning. Risken för att drabbas av dålig avkastning på tillgångssidan av ens privata balansräkning har dock förmodligen snarare ökat.

Låg mig exemplifiera: ponera att man oroar sig för underliggande risker på marknaden för bostäder. I ett sådant fall kanske det kan kännas tryckt att betala av sitt bolån. Effekten blir ju att ens balansräkning krymper, men samtidigt kommer man också ha en större och större andel av sin balansräkning investerad i just bostaden. Det kan således vara rationellt att belåna sig, just för att möjliggöra en mer effektiv diversifiering av ens tillgångar.

Notera att essensen av mitt inlägg inte handlar om bostadsmarknaden, eller om vad TS oroar sig för eller inte. Huvudsyftet med inlägget är att påvisa att brist på diversifiering, precis som belåning, är en viktig riskfaktor. Att minska sin belåning genom att samtidigt minska sin diversifiering behöver inte betyda att min sitter säkrare.
Jag vet inte riktigt vad du menar med dålig avkastning, men om man med risk menar variationen i avkastningen så ökar den så länge korrelationen mellan avkastningen på bostaden och den alternativa investeringen är positiv (vilket den rimligen är).
Citera
2013-06-03, 03:33
Medlem
hockexxs avatar
Jag säger som förmodligen andra har sagt. Det finns få saker som är bättre här i världen än att vara skuldfri. Du har gjort helt rätt och fortsätt så. Se även över dina impulsköp så skall du se att det lönar sig Det finns få eller inga företag som har såpass höga marginaler som banker

Jag skulle vilja se andra här överleva på 58k på ett år med egen lägenhet, internet, mat, el, och hela faderullan om dom var skuldfri Jag klarar det, men jag tjänar även mer i år. Oavsett hur man ser på det så är det alltid positivt att vara skuldfri. Skulder kan man skaffa när man vill och det är knappast svårt i dagens samhälle.

Men kom ihåg att det är en stor skillnad på att vara sparsam och dumsnål, pengarna är bara värd pappret dom är tryckt på.
Citera
2013-06-03, 03:49
Medlem
tgv23000s avatar
ur ekonomisk synvinkel är det rentav idiotiskt att idag betala av ett bolån som kostar ca 2% efter avdrag mot inkomst av tjänst, det har jag redogjort för tidigare. Men om någon vill göra set ändå, för att det är skönt att vara skuldfri eller av filosofiska skäl eller annat så fine. Men TS frågade i rubrik o trådstart - om han gjorde en bra affär? - och det gjorde han verkligen inte.
Citera
2013-06-03, 03:51
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
ur ekonomisk synvinkel är det rentav idiotiskt att idag betala av ett bolån som kostar ca 2% efter avdrag mot inkomst av tjänst, det har jag redogjort för tidigare. Men om någon vill göra set ändå, för att det är skönt att vara skuldfri eller av filosofiska skäl eller annat så fine. Men TS frågade i rubrik o trådstart - om han gjorde en bra affär? - och det gjorde han verkligen inte.

Nu vet jag inte vilka summor det handlar om. Men är det 2%? Ränta så är det ju i regel +/- o efter inflation. Dock är jag rent av värdelös på ekonomi men jag ser inget positivt i att vara skuldsatt.
Citera
2013-06-03, 03:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Nu vet jag inte vilka summor det handlar om. Men är det 2%? Ränta så är det ju i regel +/- o efter inflation. Dock är jag rent av värdelös på ekonomi men jag ser inget positivt i att vara skuldsatt.
om du är värdelös på ekonomi, och inte har en aning om vad vi har för inflationsnivå idag, så kanske du inte borde ha kommenterat i denna tråd, eller ens läst en tråd placerad under rubriken privatekonomi?
Citera
2013-06-03, 04:11
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
om du är värdelös på ekonomi, och inte har en aning om vad vi har för inflationsnivå idag, så kanske du inte borde ha kommenterat i denna tråd, eller ens läst en tråd placerad under rubriken privatekonomi?

Värdelös och värdlös är att ta i. Jag förstår inte syftet i att stå i skuld. Oavsett så kan det knappast vara en förtjänst? Det är för mig obegripligt. Det må väl ändå på lång sikt vara fördelaktigt att lägga pengarna han lägger på amorteringar och ränta på annat? Du kan väl knappast påstå att ett lån enbart i sig är en bra investering, så till vida att dom lånade pengarna inte ger mer avkastning än utgifterna för lånet?

Spydig kan vi alla vara, men för mig är det ganska simpelt. Jag ber dig att förklara för mig varför jag har fel om jag har fel, för tro det eller ej så uppskattar jag när jag blir motbevisad då man alltid dygnet runt kan lära sig något nytt och jag lär mig gärna av människor jag anser kan motivera och framföra sina åsikter så att alla får åtminstone en förståelse för dina argument.

Men något som tiden utvisat enligt mig är ju att lån aldrig någonsin är bra om inte lånet ger mer avkastning än utgifterna på lånet! Där kan du säga vad fan du vill, simplare än så är det inte. Men som sagt, det är hög risk (för min del) att jag inte vet alla fördelar med ett bostadslån i dagsläget och därför inte kan göra ens i närheten en korrekt slutsats.

Tro inte att jag tar illa upp han har ju redan gjort sitt val så jag leder ju knappast in han på dåliga beslut. Det finns ingen som helst anledning att brusa upp mot mig, det skall du veta. Hade det varit så att han funderade på att lösa sitt lån hade jag aldrig öppnat käften då jag är fullt medveten om att min bristande kunskap kan leda till allvarliga konsekvenser för en annan individs ekonomi.

Jag är absolut inte dum i huvudet det skall du veta och jag kommer aldrig göra rekommendationer som har risk att ge negativa konsekvenser om jag inte vet jag pratar om. Kanske behövde han inte höra sanningen utan kanske det i somliga fall är bättre att ljuga lite för att stärka individens självförtroende och välmående.

Men kör på du, så vitt jag lärt mig kommer man inte långt med att enbart se det negativa i allt och gjort är gjort och att gruva över det leder ingen vart, men det fråntar inte att man inte skall lära sig av sina misstag. Personen (TS) i fråga hade nog inte ens funderat att ta ett lån igen på ett tag ändå och hade så varit fallet i framtiden hade han garanterat startat en ny tråd i framtiden. Det är i den framtida tråden du skall ta upp komplikationerna av eventuellt nytt lån. Men det är ju som sagt alltid kul att hävda sig, jag om någon bör veta det så som jag betett mig.

Jag anser fortfarande inte att han gjort någon större förlust. Även om det kan vara en förlust i pengar så kan det vara en vinst i frihet och lättnad av stress.

Tack och bock.
//Bråkexx
Citera
2013-06-03, 05:24
Medlem
Jan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kritik brukar inte fungera så bra om man då samtidigt kallar folk idioter. Det kallar inte jag kritik utan att trycka ner folk.

En social brist TGV verkar dela med mig, trycka ner är inte med flit utan det sociala spelet är helt enkelt oviktigt när man har något att framföra. Raka rör och ändamålen helgar medlen.

Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Värdelös och värdlös är att ta i. Jag förstår inte syftet i att stå i skuld. Oavsett så kan det knappast vara en förtjänst? Det är för mig obegripligt. Det må väl ändå på lång sikt vara fördelaktigt att lägga pengarna han lägger på amorteringar och ränta på annat? Du kan väl knappast påstå att ett lån enbart i sig är en bra investering, så till vida att dom lånade pengarna inte ger mer avkastning än utgifterna för lånet?

Ekonomi kan man fördjupa sig i hur mycket som helst men du utgår från att vi har ett sunt ekonomiskt system. Verkligheten är komplicerad och krass, kanske ska det till en krass person för att se det, jag vet inte. TS löste lånet och hade uppenbarligen täckningen, alltså svarade han i och med det nej på frågan om det är fördelaktigt för hans person med hjälp av att låna en stor summa till låg ränta plus räntesubvention och inflation skaffa sig en tillgång. Jag undrar bara om personer i hans sits ens ser frågan.
Senast redigerad av Jan2013 2013-06-03 kl. 05:35.
Citera
2013-06-03, 05:40
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan2013
Ekonomi kan man fördjupa sig i hur mycket som helst men du utgår från att vi har ett sunt ekonomiskt system. Verkligheten är komplicerad och krass, kanske ska det till en krass person för att se det, jag vet inte. TS löste lånet och hade uppenbarligen täckningen, alltså svarade han i och med det nej på frågan om det är fördelaktigt för hans person med hjälp av att låna en stor summa till låg ränta skaffar sig en tillgång. Jag undrar bara om personer i hans sits ens ser frågan.

Jag utgår inte alls från att vi har ett sunt ekonomiskt system. Snarare tvärtom, det är därför jag själv anser att det är extremt onödigt och jobbigt att binda sig till någon/något ekonomisk och än mindre så en bank. Jag har noll och ingen tillit till "pengar" i dagsläget och jag tror att det i framtiden kommer spåra ur ganska hårt. I och för sig skulle det troligtvis kunna vara positivt för hårt skuldsatta personer i längden. Men även där må jag ha fel, jag har det rätt ofta men jag är öppen till att motbevisas så länge personer kan ge vettiga och genomarbetade argument till varför jag har fel. För om det är något jag älskar så är det information och särskilt om den är väl genomtänkt.

Man skall komma ihåg att det är extremt lätt att se brister och negativa konsekvenser i saker och ting. Men det är än och då menar jag än svårare att kläcka fram något som ger positiva konsekvenser. Jag är och har alltid varit "expert" på att (för att förenkla) gnälla, men jag anser att det är dags att jag försöker ändra på mitt synsätt. Detta är givetvis en del off-topic, men det är relevant till varför jag framförde dom åsikter jag gjorde.

Jag kan fortfarande dock inte se varför det skulle vara positivt med lån i dagens läge om man inte sitter på en säker buffert. Givetvis är det bra för ekonomin om folk spenderar mycket, men jag kommer alltid att anse att lån är något negativt. Men jag förstår att det i många fall är "oundvikligt" när det gäller bostäder.

Men som många gör vilket är att låna för att konsumera är absolut inte bra för individen i fråga.
Citera
2013-06-03, 06:04
Medlem
SparkMans avatar
Vi kan ju säga som såhär:
Du har åtminstone inte gjort en dålig affär. En dålig affär hade varit att kasta alla pengar i sjön (typ nappa på ett nigeriabrev eller pyramidspel).

Sen är det ju självklart att det finns bättre affärer att göra, ungefär som tgv försöker säga, fast han gör det på ett mycket otrevligare sätt. Men till skillnad från tgv är inte alla lika säkra på just dessa affärer och då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och lösa ut sina lån.

Så gjorde jag (och mitt ex) för 1,5 år sedan. När vi gick isär fick jag ta ett litet lån för att lösa ut hennes andel och sedan dess har jag inte amorterat mer än vad vi kom överens om på banken. Anledningen var först att jag skulle få ordning på ekonomin och anpassa nya privata balansräkningar efter den nya livsstilen. Sedan årsskiftet har jag lagt pengar på sådant som jag ansett ha höjt min levnadsstandard jämfört med tidigare och även ökat det övriga sparandet, samt lagt undan mer pengar till framtida värde- och standardhöjande investeringar som kommer till sommaren/hösten. Sen har jag <10% belåning på min bostad och känner mig därför helt safe oavsett vad som skulle hända.

Förutsatt att du själv inte kunnat lägga pengarna på bättre och ansett att denna affär var bra både för din ekonomi och din mentala trygghet så var det en bra affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in