• 1
  • 2
2013-06-02, 01:55
Medlem
nothingnessers avatar
Löste lånet på lägenheten häromdagen, tyckte bankerna plockar ut för stora vinster på bekostnad av andra i globala perspektiv, litar inte på bankmännen i federal reserve, har fått intryck av dom leker för mycket med statspapper och trycker ut för mycket pengar i systemet.

Gjorde jag en bra affär för framtiden?
Vad tycker ni?
Citera
2013-06-02, 01:56
Medlem
mrnitrouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Löste lånet på lägenheten häromdagen, tyckte bankerna plockar ut för stora vinster på bekostnad av andra i globala perspektiv, litar inte på bankmännen i federal reserve, har fått intryck av dom leker för mycket med statspapper och trycker ut för mycket pengar i systemet.

Vad tycker ni?

Du ska alltid ha lite bolån. Annars straffar det sig vid deklarering!
Citera
2013-06-02, 02:02
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Du ska alltid ha lite bolån. Annars straffar det sig vid deklarering!

Jo, nu har jag inget lån. Borde väl vara det bästa.
Citera
2013-06-02, 02:02
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Vad tycker ni?
nej du gjorde en riktigt dum o dålig affär.
Citera
2013-06-02, 02:03
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
nej du gjorde en riktigt dum o dålig affär.

För att?
Citera
2013-06-02, 02:07
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
För att?
för att du är så otroligt arrogant som tror du kan göra macroanalyser och är smartare än Ben Bernanke' du tänker så jävla fel det bara går att tänka. Tänk micro, tänk din egen ekonomi,tänk det du behärskar. Det du skriver i trådstarten är så otroligt naivt och okunnigt att jag skrattar högt.

Själv har jag inga problem att förvalta 3 miljoner lånade pengar till en avkastning om dubbla låneräntan till mycket låg risk. Bra affär att lösa lånet??
Citera
2013-06-02, 02:10
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
för att du är så otroligt arrogant som tror du kan göra macroanalyser och är smartare än Ben Bernanke' du tänker så jävla fel det bara går att tänka. Tänk micro, tänk din egen ekonomi,tänk det du behärskar. Själv har jag inga problem att förvalta 3 miljoner lånade pengar till en avkastning om dubbla låneräntan till mycket låg risk.

Tyckte väl att det var bra att ha så lite utgifter som jag kunde. Sen vet jag att bostäder sällan minskar i värde. Bor ganska centralt nära huvudstaden.
Citera
2013-06-02, 02:14
Medlem
mrnitrouss avatar
Jo men om du har bolån så betalar du ränta vilket är avdragsgillt när det framförallt gäller bolån vilket innebär att du högs troligt får tillbaka på skatten istället för att behöva betala.
Citera
2013-06-02, 02:16
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Tyckte väl att det var bra att ha så lite utgifter som jag kunde. Sen vet jag att bostäder sällan minskar i värde. Bor ganska centralt nära huvudstaden.
ytterligare feltänk, fegtänk, men jag vill inte utbilda dej, och ber om ursäkt för min ton, det var väldigt oödmjukt av mej, och att vara oödmjuk kan straffa sej. Du gör säkert rätt från ditt perspektiv. Nu har du ju redan fattat beslut annars kunde jag gett dig tips på fonder som till låg risk avkastar 5-6% per år.
Citera
2013-06-02, 02:18
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Jo men om du har bolån så betalar du ränta vilket är avdragsgillt när det framförallt gäller bolån vilket innebär att du högs troligt får tillbaka på skatten istället för att behöva betala.

Ok, ja jag är väl en man som inte litar på myndigheterna helt enkelt, för mig var det nog mer en filosofisk sak. Gillar inte att vara skyldig någon pengar.

Vad föreslår du för framtiden, några tips?
Citera
2013-06-02, 02:21
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ok, ja jag är väl en man som inte litar på myndigheterna helt enkelt, för mig var det nog mer en filosofisk sak. Gillar inte att vara skyldig någon pengar.

Vad föreslår du för framtiden, några tips?
framtiden?? det går knappt ens försöka gissa ett år framåt. Bostäder centralt i Sthlm har jag spekulerat i senaste 2 åren, och minst ett år till, aktier likaså, sen börjar jag nog luta över i lågrisk hedgefonder för jag har ingen aning om vart vi är på väg.

Jag förstod nästan att ditt beslut var filosofiskt, för det var inte ekonomiskt, alla är vi olika, jag gillar också att vara filosofisk men jag skulle aldrig fatta affärsbeslut filosofiskt, eller jo, är det ett filosofiskt beslut att inte äga aktier i omoraliska bolag?? tobak, fastfood, läsk ??

eller det är ändå ett ekonomiskt beslut, för jag tror inte långsiktigt på omoraliska bolag ur ett ekonomiskt perspektiv...
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-02 kl. 02:25.
Citera
2013-06-02, 02:27
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
framtiden?? det går knappt ens försöka gissa ett år framåt. Bostäder centralt i Sthlm har jag spekulerat i senaste 2 åren, och minst ett år till, aktier likaså, sen börjar jag nog luta över i lågrisk hedgefonder för jag har ingen aning om vart vi är på väg.

Jag förstod nästan att ditt beslut var filosofiskt, för det var inte ekonomiskt, alla är vi olika, jag fillar också att vara filosofisk men jag skulle aldrig fatta affärsbeslut filosofiskt, eller jo, är det ett filosofiskt beslut att inte äga aktier i omoraliska bolag?? tobak, fastfood, läsk ??

Dig är jag inte så sugen egentligen på att ta tips ifrån med tanke på hur du bemötte mig i början, jag har läst igenom Modern Money Mechanics, tycker väl inte att jag kan allt, men har någorlunda kunskap om hur det funkar.

Att inte äga aktier i bolag som producerar smuts och gifter så tycker jag i alla fall det är ett filosofiskt beslut, inget jag skulle stödja i alla fall.

Baserar mest mina beslut på tilltro, rykten samt prioriterar säkerhet före risker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in