2013-06-02, 02:33
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Dig är jag inte så sugen egentligen på att ta tips ifrån med tanke på hur du bemötte mig i början, jag har läst igenom Modern Money Mechanics, tycker väl inte att jag kan allt, men har någorlunda kunskap om hur det funkar.

Att inte äga aktier i bolag som producerar smuts och gifter så tycker jag i alla fall det är ett filosofiskt beslut, inget jag skulle stödja i alla fall.

Baserar mest mina beslut på tilltro, rykten samt prioriterar säkerhet före risker.
Bra, det klokaste du sagt i hela tråden, att du inte är sugen på att ta tips från mej....

men att du fattar dina beslut på rykten?? .r du sfterbliven eller var det en felstavning??
Citera
2013-06-02, 02:36
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Bra, det klokaste du sagt i hela tråden, att du inte är sugen på att ta tips från mej....

men att du fattar dina beslut på rykten?? .r du sfterbliven eller var det en felstavning??

Nja, har läst en del om bankerna och tidigare inflationsrisker i historien, vad jag har förstått det som så ju mer skulder det finns i systemet ju mer chans för inflation. Och det verkar som fler och fler skuldsätter sig. Syftar mestadels på den normala konsumenten.

Ryktet baserar jag på att bankerna inte har särskilt bra rykte om sig själva, och med det menar jag att dom tjänar ofantligt mycket pengar vilket den normala konsumenten inte gillar (tror jag)

Och förövrigt bör du nog kolla dina egna stavfel innan du anklagar andra.
Senast redigerad av nothingnesser 2013-06-02 kl. 03:26.
Citera
2013-06-02, 02:42
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
ytterligare feltänk, fegtänk, men jag vill inte utbilda dej, och ber om ursäkt för min ton, det var väldigt oödmjukt av mej, och att vara oödmjuk kan straffa sej. Du gör säkert rätt från ditt perspektiv. Nu har du ju redan fattat beslut annars kunde jag gett dig tips på fonder som till låg risk avkastar 5-6% per år.
Om de har en avkastning som är högre än bolåneräntan finns det naturligtvis en viss risk. Om du dessutom lånar pengar för att investera i dem ökar den proportionerligt.
Citera
2013-06-02, 02:50
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Om de har en avkastning som är högre än bolåneräntan finns det naturligtvis en viss risk. Om du dessutom lånar pengar för att investera i dem ökar den proportionerligt.
jaa, gratispengar finns inte.
Citera
2013-06-02, 03:17
Medlem
1979s avatar
De e feeel. Låna meeer!
Citera
2013-06-02, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Jo men om du har bolån så betalar du ränta vilket är avdragsgillt när det framförallt gäller bolån vilket innebär att du högs troligt får tillbaka på skatten istället för att behöva betala.

Men i slutändan är det bäst att vara skuldfri. Hur mycket får du tillbaka på räntan, säg att du betalt 100k i ränta på ett år, tillbaka får du 30k är det smart? Bara där har du förlorat 70k. 700k på 10 år.
Citera
2013-06-02, 07:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Tycker du har gjort helt rätt TS . Visst kan man säker investera pengarna och få mer avkastning men det innebär också högre risk. Har man lite marginaler och inte helt utan pengar även om man betalar av lånen så är det en väldigt behaglig känsla att vakna upp på morgonen och veta att man inte är skyldig någon en massa pengar.

Har själv betalat tillbaka mitt bolån och betalade även av CSN lånet på 6 månader.

Lyssna inte på tgv23000 han bör sluta svara i trådar då hans enda mål är att visa hur duktig han själv är och hur fel andra har. När man förolämpar andra som försöker få svar på frågor på ett forum i skydd av anonymitet visar det ganska tydligt vad man är för sorts person.
Citera
2013-06-02, 08:13
Medlem
Jan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Lyssna inte på tgv23000 han bör sluta svara i trådar då hans enda mål är att visa hur duktig han själv är och hur fel andra har. När man förolämpar andra som försöker få svar på frågor på ett forum i skydd av anonymitet visar det ganska tydligt vad man är för sorts person.

Nej, det är nog bara för att hjälpa och skulle du sagt han var duktig hade han haft invändningar även mot det och kritik mot sig själv. Jag gillar TGVs inlägg med sociala brister och raka rör, lite som att det kunde varit något jag själv skrivit, kanske har vi samma personlighet.

Kanske TS skulle ändrat rubrik och ämnesforum från ekonomisk synpunkt och postat under filosofi istället.
Senast redigerad av Jan2013 2013-06-02 kl. 08:15.
Citera
2013-06-02, 08:19
Medlem
Du gjorde helt rätt.
Citera
2013-06-02, 08:30
Medlem
ja, du gjorde rätt.

många har lån helt i onödan, detta innebär att man matar bankerna med ränta för "hitte-på-pengar" som banken skapat i samma ögonblick som du lånat dem...
Citera
2013-06-02, 10:06
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tycker du har gjort helt rätt TS . Visst kan man säker investera pengarna och få mer avkastning men det innebär också högre risk.

Det behöver inte nödvändigtvis innebära högre risk, även om jag håller med dig i grund och botten.

Risken för att komma på obestånd bör rimligtvis öka med högre belåning. Risken för att drabbas av dålig avkastning på tillgångssidan av ens privata balansräkning har dock förmodligen snarare ökat.

Låg mig exemplifiera: ponera att man oroar sig för underliggande risker på marknaden för bostäder. I ett sådant fall kanske det kan kännas tryckt att betala av sitt bolån. Effekten blir ju att ens balansräkning krymper, men samtidigt kommer man också ha en större och större andel av sin balansräkning investerad i just bostaden. Det kan således vara rationellt att belåna sig, just för att möjliggöra en mer effektiv diversifiering av ens tillgångar.

Notera att essensen av mitt inlägg inte handlar om bostadsmarknaden, eller om vad TS oroar sig för eller inte. Huvudsyftet med inlägget är att påvisa att brist på diversifiering, precis som belåning, är en viktig riskfaktor. Att minska sin belåning genom att samtidigt minska sin diversifiering behöver inte betyda att min sitter säkrare.
Citera
2013-06-02, 12:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan2013
Nej, det är nog bara för att hjälpa och skulle du sagt han var duktig hade han haft invändningar även mot det och kritik mot sig själv. Jag gillar TGVs inlägg med sociala brister och raka rör, lite som att det kunde varit något jag själv skrivit, kanske har vi samma personlighet.

Kanske TS skulle ändrat rubrik och ämnesforum från ekonomisk synpunkt och postat under filosofi istället.

Kritik brukar inte fungera så bra om man då samtidigt kallar folk idioter. Det kallar inte jag kritik utan att trycka ner folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in