Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Tycker du har gjort helt rätt TS . Visst kan man säker investera pengarna och få mer avkastning men det innebär också högre risk.
Det behöver inte nödvändigtvis innebära högre risk, även om jag håller med dig i grund och botten.
Risken för att komma på obestånd bör rimligtvis öka med högre belåning. Risken för att drabbas av dålig avkastning på tillgångssidan av ens privata balansräkning har dock förmodligen snarare ökat.
Låg mig exemplifiera: ponera att man oroar sig för underliggande risker på marknaden för bostäder. I ett sådant fall kanske det kan kännas tryckt att betala av sitt bolån. Effekten blir ju att ens balansräkning krymper, men samtidigt kommer man också ha en större och större andel av sin balansräkning investerad i just bostaden. Det kan således vara rationellt att belåna sig, just för att möjliggöra en mer effektiv diversifiering av ens tillgångar.
Notera att essensen av mitt inlägg inte handlar om bostadsmarknaden, eller om vad TS oroar sig för eller inte. Huvudsyftet med inlägget är att påvisa att brist på diversifiering, precis som belåning, är en viktig riskfaktor. Att minska sin belåning genom att samtidigt minska sin diversifiering behöver inte betyda att min sitter säkrare.