2022-01-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Riktiga troende kristna svenskar är inte med i kulturmarxistiska Svenska Kyrkan utan utövar sin religion privat

Privat hur då? Helt ensamma utan någon annan, eller ses de i husförsamlingar? Intressant är att de som går till kyrkan minst en gång i veckan var ungefär 30% hos frikyrkorna och runt 1-2% inom SVK. Det var en undersökning som världen idag (tror det var den, eller dagen) presenterade relativt nyligen
Citera
2022-01-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Fredagsbönsunderhållning med Khalids Kranbil på Stora Torget.

Nummer lappar (väl avlövade som håller upp poäng skyltar) eftersom Ateisterna i blivande Is:Lam:ska Rep:ub:Liken Sverige ännu är mongo-taliga.

OnT: Vår Kristallnattkula b-farar att den progressiva Svenska Kyrkan av år 2022 saknar Fram tid då invasiva förpassar den till I V A.

Vi vädjar till Den Politiska Ledningen för Sv. Kyrkan att styra numer cyklopiskt enskeppiga åter till Fädernas Folkomhuldande Kyrka.

Menar du att SvK inom en snar framtid kommer förpassas till historiens skräphög?
Citera
2022-01-29, 17:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Svenska kyrkan har länge drabbats av ett enormt medlemsras. 1990 var runt 90% av befolkningen medlemmar i svenska kyrkan, 2003 runt 80% varav ca 60% 2016. Idag närmar sig statistiken snabbt under 50% av befolkningen som medlemmar och det ser ut som att vi sett en snabbt accelererande där en allt mindre andel är medlemmar i Svenska kyrkan. I större städer såsom Göteborg är enbart 42% medlemmar, i Sundbyberg utanför Stockholm är det 39% varav Botkyrka enbart 29%. Karlstads stift minskade med - 1,6% medlemmar bara under 2020.

En annan aspekt är att svenska kyrkan försöker "locka" människor till kyrkan genom att betona annat än vad en kyrkas huvuduppdrag traditionellt sätt är, att just vara en religiös kristen institution och en plats där troende samt de intresserade av att bli kristna kan samlas och växa i sin tro. Istället tonar de ner evangeliet, mirakel, tron på Gud, synden osv. Ska inte en kyrka vara just det, en kristen kyrka? Det verkar som att svenska kyrkans utveckling mot att vara liberalteologer och följa tidens anda inte burit den frukt som många kanske hoppats på.

En undersökning av Evangelical Focus menar att kyrkosamfund med bejakande inställning i HBTQ-frågor skördar inte tillväxten, och vidare menar de just att Svenska kyrkan är det samfund som förlorat flest medlemmar de senaste åren. Liknande exempel går att finna i övriga västvärlden. https://www.varldenidag.se/nyheter/medlemstapp-bland-kyrkor-som-bejakar-hbtq-teologi/repuhm!Vct8KRMOVdzBEGqGFAvxQ/

Däremot är klassiskt kristna kyrkor med en tydlig linje de som växer? Detta är väldigt intressant - att kyrkor som går EMOT tidsandan ofta växer, medan de som försöker vara så tidsenliga som bara möjligt i regel krymper. Svenska kyrkan statuerar där ett exempel.

Jag lyssnade på ett föredrag av Laurentiistiftelsen i Lund där en präst talade och han menade att om utvecklingen fortsatte kommer inga gudstjänster längre hållas i svenska kyrkan 2060 (om man är försiktig med uppskattningarna) och värst ungefär vid 2042.

Därav med bakgrund av det jag sagt vill jag gärna höra hur ni tänker kring svenska kyrkan och dess framtid. Mina frågor är följande:

1) Hur tror ni framtiden ser ut för svenska kyrkan? (tex teologisk inriktning, medlemsutveckling i olika delar av sverige, möjligheter osv.)

2) Kommer svenska kyrkan splittras i olika fraktioner som bildar fristående samfund med olika teologiska inriktningar?

3) Vilken roll spelar svenska kyrkans förmodade fortsatta nedgång i avkristnandet av Sverige? (om vi nu avkristnas)

4) Vilka kyrkor kommer fånga upp kristna eller sökande som lämnar SVK?
Målet var uppenbart att förstöra kyrkan. Det har lyckats.
Citera
2022-01-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Målet var uppenbart att förstöra kyrkan. Det har lyckats.

Under den resan, kommer svenska kyrkan splittras i olika fraktioner eller allting dö? Hur ser du generellt på kristenhetens framtid i Sverige? Leder svenska kyrkan människor bort från tro till och med till ateism?, eller inte?
Citera
2022-01-29, 17:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Under den resan, kommer svenska kyrkan splittras i olika fraktioner eller allting dö? Hur ser du generellt på kristenhetens framtid i Sverige? Leder svenska kyrkan människor bort från tro till och med till ateism?, eller inte?
Jag anser att vi bör göra vad vi kan för att återföra Svk till lutherska tron. Detta eftersom kyrkan behöver vara en samlande kraft med andlig vägledning, och det är olämpligt att då inrikta kyrkan på någonting annat än det SvK var innan subverseringen.

Någon större tilltro till att vi kommer att lyckas har jag dock inte. Kristna människor lämnar redan SvK och bildar fristående församlingar.
Citera
2022-01-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag anser att vi bör göra vad vi kan för att återföra Svk till lutherska tron. Detta eftersom kyrkan behöver vara en samlande kraft med andlig vägledning, och det är olämpligt att då inrikta kyrkan på någonting annat än det SvK var innan subverseringen.

Någon större tilltro till att vi kommer att lyckas har jag dock inte. Kristna människor lämnar redan SvK och bildar fristående församlingar.

Ja, det verkar så att i det stora hela går Svenska kyrkan allt längre från en klassisk kristen tro och blir mer "allmänreligiösa" och förnekar övernaturliga händelser i en allt större utsträckning, såsom återuppståndelsen, alternativt tonar ner all diskussion om Gud, sakrament etc.

Vad heter de församlingarna som startar? Det verkar som att exempelvis Equmeniakyrkan snabbt gått i en liknande riktning som Svenska kyrkan. Dock finns opposition inom SvK mot förändringarna i kyrkan, men de sitter inte på så mycket makt?
Citera
2022-01-29, 17:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, det verkar så att i det stora hela går Svenska kyrkan allt längre från en klassisk kristen tro och blir mer "allmänreligiösa" och förnekar övernaturliga händelser i en allt större utsträckning, såsom återuppståndelsen, alternativt tonar ner all diskussion om Gud, sakrament etc.

Vad heter de församlingarna som startar? Det verkar som att exempelvis Equmeniakyrkan snabbt gått i en liknande riktning som Svenska kyrkan. Dock finns opposition inom SvK mot förändringarna i kyrkan, men de sitter inte på så mycket makt?
De heter allt möjligt. Poängen är att frikyrkligheten växer.
Citera
2022-01-29, 19:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Min erfarenhet är att svenska kyrkan finns i första hand för personalens väl och ve. Det kommer före uppgiften att förkunna och sprida kristendomen.

Stor tillgång till pengar utan ansvar har gjort det så. Man har visserligen kyrkofullmäktige över sig men de som sitter där är också väldigt nöjda med situationen.
Min bekant i fullmäktige reser omkring gratis både i Sverige och utomland. Äter och bor bra för skattepengar.
Citera
2022-01-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är islam som gäller nu kristendomen har spelat ut sin roll i Sverige. Ser du inte det runtomkring dig?
Protestantism har spelat ut sin roll i Norden, om den ens någonsin hade en allmännyttig roll att fylla mer än att vika sig för konungars högmod och skyllta med att man "myndighetsförklarat individen" samtidigt som det rådde kyrkoplikt.

Kristendom kan inte spela ut sin soll för den är kodad i landets essens. Utan kristendom finns inte Sverige.
Citera
2022-01-29, 22:13
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Om svenska kyrkan hade stannat som en kristen organisation så hade jag stannat kvar där.
Men nu är det viktigare att ta up pride och allt annat trams som pågår i samhället...

Svenska kyrkan är inte längre en KRISTEN organisation vilket är sorgligt då Sverige har en lång historia med kyrkan, det är ju ett av våra arv
Senast redigerad av Abradolf-Lincler 2022-01-29 kl. 22:19.
Citera
2022-01-29, 22:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abradolf-Lincler
Om svenska kyrkan hade stannat som en kristen organisation så hade jag stannat kvar där.
Men nu är det viktigare att ta up pride och allt annat trams som pågår i samhället...

Svenska kyrkan är inte längre en KRISTEN organisation vilket är sorgligt då Sverige har en lång historia med kyrkan, det är ju ett av våta arv
Tänk att det fanns en tid när folk gick ur kyrkan för att dom inte trodde på Gud.
Idag går folk ur kyrkan för att dom tror på Gud.
Citera
2022-01-29, 22:24
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Idag går folk ur kyrkan för att dom tror på Gud.

och vilka belägg har du för detta förutom dina egna fördomar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in