2015-12-27, 11:13
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mera exakt: Någon som är utan 'gud'.

Ja, varför "svävar" du i ditt användande av ordet ateism? Så svårt att vara semantisk precis kan det väl inte vara.

Vad bra att du har förstått. Ställ gärna fler frågor om du vill veta mer.

Det måste bli ett slut på alla fejkkristna i SvK. Allt från biskopar till präster som inte kan hålla Guds ord högt.
Citera
2015-12-27, 11:14
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Är det Svenska kyrkan som tar 1% av våra tillgångar ?

Av din inkomst ja. Men det gäller även för de flesta frikyrkor m.m. förutsätt att du är medlem i samfundet. Alla betalar dock en begravningsavgift till kyrkan.
Citera
2015-12-27, 11:31
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Under ett styrelsesammanträde i Sjömanskyrkan i Stockholm för tio månader sedan förde man samtal om vad kyrkan skulle kunna göra för att ge plats åt människor med annan tro, om situationen skulle uppstå.
Scenariot var att ett fartyg anländer till huvudstaden och besättningen inte kan ta sig till en moské eller ett hinduiskt tempel.
Eva Brunne, biskop i Stockholm, föreslog då att tillfälligt lyfta ut kristna symboler, märka ut riktningen mot Mecka och på så vis göra kyrkan ett temporärt rum för alla som vill be – oavsett trostillhörighet.

http://www.expressen.se/nyheter/biskop-eva-brunne-utsattes-for-hatstorm/

Guds kärlek och gästfrihet till alla! Alltså någon motta får det vara. Man förminskar inte sin egna religion till förmån för någon annans. Spelar ingen roll om det så är hinduer, judar, muslimer eller buddhister. Respekt och rättvisa. Vill nu någon från en annan religion be än i detta fall, kristendom. Får de respektera den kristna kyrkan och be där trots kristna symboler eller så får dom be någon annanstans. Inte ska religösa symboler gömmas undan!

Jag själv är inte troende inom kristendomen även om influenser finns. Men jag har valt att fortsätta vara medlem av svenska kyrkan. Dom får pengar av mig! Och detta för att jag vill värna den historia som finns i detta land. Jag vill se våra kyrkor med deras historiska innehåll. Men ska vi hålla på och mjäka oss och ha tankar som biskopen här kan dom vara utan mitt stöd!
Citera
2015-12-27, 12:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ateist är någon som inte tror på Gud.

Citat:
Frågor på det?

Citat:
Ja, varför "svävar" du i ditt användande av ordet ateism?

Citat:
Ställ gärna fler frågor om du vill veta mer.

Tills vidare avvaktar jag svaret på ovanstående fråga; sen ställar jag kanske ytterligare frågor.

En fråga i taget, annars drunknar detta försök på kommunikationen i obesvarade frågor.

Citat:
Det måste bli ett slut på alla fejkkristna i SvK. Allt från biskopar till präster som inte kan hålla Guds ord högt.

Med 34.000 mer eller mindre olika versioner av kristendomen behövar du nog något mera solitt än substanslös retorik för att kunne fastställa vem som är "sanna kristna".
Citera
2016-02-08, 15:23
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Tills vidare avvaktar jag svaret på ovanstående fråga; sen ställar jag kanske ytterligare frågor.

En fråga i taget, annars drunknar detta försök på kommunikationen i obesvarade frågor.

Med 34.000 mer eller mindre olika versioner av kristendomen behövar du nog något mera solitt än substanslös retorik för att kunne fastställa vem som är "sanna kristna".

Substanslös retorik? Den som inte tror på Gud är ateist. Lärde du dig inget på konfirmationen?
Citera
2016-02-08, 15:31
Medlem
Citat:
Substanslös retorik? Den som inte tror på Gud är ateist. Lärde du dig inget på konfirmationen?
Då är alla som tror på Gud en "sann kristen"? Eller har du någon pålitlig metod för att avgöra vem som är "sanna kristen"!
Citera
2016-02-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då är alla som tror på Gud en "sann kristen"? Eller har du någon pålitlig metod för att avgöra vem som är "sanna kristen"!

Treenigheten är nog det som i det grövsta avgör om man är sann kristen eller ej. Tror man på treenigheten är du kristen. Att säga att man bara tror på Gud ligger nog närmre att vara agnostiker snarare än kristen eller ateist.

Svenska kyrkan har en väldigt ond kultur med gudlösa biskopar och präster. Letar man efter okristna modernister, hittar du den högsta koncentrationen av dem i SvK.
Citera
2016-02-12, 22:15
Medlem
Om SvK någon gång i framtiden vid kyrkomötet skulle besluta sig för att upplösa organisationen, hur skulle då dess tillgångar fördelas?
Någon som vet vad stadgar eller andra grunddokument i SvK stipulerar i frågan?
Citera
2016-02-17, 23:10
Medlem
I Svenska kyrkan kan man inte byta församling utan är fast i den geografiska du placerats i, min fråga är dock om samma gäller för den katolska? Kan jag bo i låt oss säga Eskilstuna men gå med i en församling i Stockholm?
Citera
2016-02-19, 16:13
Medlem
Citat:
Vad bra att du har förstått. Ställ gärna fler frågor om du vill veta mer.

SvK är ett ytterst tolerant samfund. Därför vill jag förbli medlem trots att jag inte är troende. Jag förblir således medlem av traditionalistiska skäl.
Det går alldeles utmärkt att vara icke troende medlem. Samfundet lägger sig numera aldrig i vad enskilda medlemmar tycker och tänker. Ett sympatiskt samfund, som passar även moderna människor. Därtill en stor kulturbärare.
Citera
2016-03-03, 23:19
Medlem
Professor.Wers avatar
När jag betänker mycket av den kritik som svenska kyrkan får utstå i form av att den inte predikar riktig kristendom, får det mig alltid att tänka på ett citat av av Thomas Paine..

''[...] and these pious men, like their predecessors, contend and wrangle, and understand the
Bible; each understands it differently, but each understands it best; and they have agreed in nothing but in telling their readers that Thomas Paine understands it not.''
Senast redigerad av Professor.Wer 2016-03-03 kl. 23:22.
Citera
2016-03-04, 22:52
Medlem
Den svenska kyrkan börjar, i en allt större omfattning, växa i mina ögon. Religionen är ett högst enskilt ting, där alla har en annorlunda tolkning, och då är det storartat att Svenska kyrkan valt en ställning av tolerans och öppenhet. Självfallet måste det finnas ett ramverk att förhålla sig till, ty frälsningen återfinns fortfarande [i enlighet med den kristna tron] endast hos Jesus, och man bör således inte ge vika för andra religioner. Men det faktum att kyrkan välkomnar alla, behåller traditioner i symbios med det moderna samhället, och fungerar som en moralisk sammanbindande väv, inger förtroende och hopp. Jag tror att allt fler svenskar kommer att vända sig till sitt tusenåriga arv nu när materialismens förgänglighet i en allt större utsträckning tar över våra liv.

Utöver det religiösa så gör också kyrkan mer än vad många tror: förvaltar kulturarv, hjälper fattiga och hemlösa, et cetera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in