Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-28, 22:11
  #1
Medlem
Eftersom ett investmentbolag äger flera aktier och styrs av analytiker så borde det inte betyda att risken är lägre än vanlig aktier?

Om risken är lägre borde inte även avkastningen vara lägre? Jämför en aktiefond som har flera aktier har lägre risk än aktier samtidig som avkastningen är lägre borde detsamma gälla investmentbolag kontra aktier?
Citera
2013-05-28, 22:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Eftersom ett investmentbolag äger flera aktier och styrs av analytiker så borde det inte betyda att risken är lägre än vanlig aktier?

Om risken är lägre borde inte även avkastningen vara lägre? Jämför en aktiefond som har flera aktier har lägre risk än aktier samtidig som avkastningen är lägre borde detsamma gälla investmentbolag kontra aktier?

Ett investmentbolag kan investera i helt andra saker än aktier också. Exempelvis fastigheter, patenter, tavlor eller vad som helst som kan ses som en potentiellt lukrativ affär.
Citera
2013-05-28, 23:23
  #3
Medlem
kurt-sunes avatar
Man slipper den enskilda bolagsrisken, vilket jag gillar så slipper man sitta på helspänn på varje rapport i många olika bolag. Det blir för rörigt. Själv föredrar jag några enstaka aktier, då det är för svårt att hålla koll på för många bolag.

Sedan kan det hända saker inom investmentbolaget som kan sänka värdet. Ett exempel på det är Öresund i samband med HQ-skandalen för några år sedan.

Investmentbolagen kan också välja att dela ut bolag inom investmentbolaget till sina aktieägare, som kan gå lite hur som. Det kan man inte påverka som aktieägare.
Citera
2013-05-29, 11:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Eftersom ett investmentbolag äger flera aktier och styrs av analytiker så borde det inte betyda att risken är lägre än vanlig aktier?

Om risken är lägre borde inte även avkastningen vara lägre? Jämför en aktiefond som har flera aktier har lägre risk än aktier samtidig som avkastningen är lägre borde detsamma gälla investmentbolag kontra aktier?

Det är ju skillnad på investmentbolagen också vad de har för strategi och hur de belönar sig själva..

Hade man ägt Buffetts bolag Berkshire hade man skrattat sig lycklig likaså Ratos i sverige som länge hade en fantastisk utveckling...

Investor och Industrivärden är lite större trögare kolosser än Ratos..

Personligen om jag bara skulle ha investmentbolag skulle jag köpa flera stycken av dem tex Investor, Kinnevik, Ratos och Lundbergs och sedan fördelat pengarna efter vilken jag tror mest på..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback