Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-27, 19:38
  #1
Medlem
Levelss avatar
Hej. Det är såhär att jag kommer att ha 2 inneboende kompisar i min lägenhet. Skulle vilja veta vad som gäller juridiskt/ekonomiskt/skatt etc.

Bör vi alla 3 dela på hyran helt eller borde man dela upp det i den som har störst yta betalar lite mer? Är det jättefult att jag som hyr ut betalar någon hundring mindre?

Hur fingerar det med skatt? Finns det någon dold senare utgift jag bör veta om?

Kommer ju skriva kontrakt med dem men som ni ser så är det främst den ekonomiska biten jag skulle vilja ha klarhet i hur jag ska gå till väga. Vad som är rimligt och lagligt.

Tacksam för alla tips och erfarenheter om inneboende.
Citera
2013-05-27, 20:04
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Dela hyran lika på 3, enkelt och rättvist för jag antar att dina kompisar har tillgång till bostaden i sin helhet? Om inte så får du göra streck i golvet
Citera
2013-05-27, 20:39
  #3
Medlem
Drdeoos avatar
låt dom stå för lite mat och sprit då möbler slits
Citera
2013-05-27, 21:02
  #4
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Dela hyran lika på 3, enkelt och rättvist för jag antar att dina kompisar har tillgång till bostaden i sin helhet? Om inte så får du göra streck i golvet
Kök och badrum ja. Men blir inget vardagsrum eftersom jag kommer ta det som rum
Citera
2013-05-28, 10:15
  #5
Medlem
Om du tar vardagsrummet så tjänar du ju mest på att köra på lika delning, då om man ska betala för % tillgänglig yta så ska du betala mest. Kanske att ni kan diskutera att du ska betala mindre om du har ett tvådörrarsvalv in till vardagsrummet och därmed lite mindre privacy då du inte har en dörr.

Säger bara lycka till med boendet; att bo kollektivt är en enorm vänskapsförstörare, speciellt om en kommer och gnäller om att den ska betala mindre hyra. Hoppas ni hittar en metod som passar er. Hade tre vänner som bodde ihop, det gick inte alls bra och de var inte vänner när de flyttade isär.
Citera
2013-05-28, 15:17
  #6
Medlem
Strawliess avatar
Om vardagsrummet bara är "ditt rum" borde du rimligtvis betala en lite större andel av hyran, medan om du sover i något slags halvgemensamt vardagsrum betalar du rimligtvis mindre. Har själv delat boende (en 4a med tre sovrum/tre personer) och räknade då ut någon slags skillnad på hur det egna rummet storlek skulle påverka hyran. Det största rummet (13kvm) blev typ 400:-/mån dyrare än det minsta (7.8kvm), och det kändes mer rättvist än att dela rakt på tre.

Summera alla kostnader (inklusive en beräkning för värdeminskning på de begagnade möblerna, om du vill) och dela upp det på ett rättvist sätt. Din del av hyran betalar du ju "till dig själv", men gör i alla fall en bra beräkning så att själv kan stå för att hyran är rättvis.

Vad gäller skatt så ska du inte behöva skatta eftersom du inte går plus på affären, men spara alla kontrakt och papper (inklusive räkningar). Om du ska vara riktigt ordentlig kan du deklarera intäkterna och göra schablonavdrag för uthyrning av lägenhet (borde vara tillämpbart?).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback