Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-26, 07:45
  #1
Medlem
dokoalseleds avatar
Ni som kör starting strength på gym, kör ni hela programmet i ett power rack? Hur löser ni problemet med att power racket kan vara upptaget ibland, och problemet med att folk vill använda det och stör sig på att man ockuperar det så länge?
Citera
2013-05-26, 10:41
  #2
Medlem
sedans avatar
Kör mellan.
Citera
2013-05-26, 11:24
  #3
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Kör mellan.
vadå då måste man ju plocka av alla viktplattor och sätta tillbaka dem?
Citera
2013-05-26, 11:31
  #4
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
vadå då måste man ju plocka av alla viktplattor och sätta tillbaka dem?
...

Vi säger att du kör på 50kg. Så kommer en annan snubbe och frågar om han får köra mellan. Han skall köra på 100kg. Då behöver ni bara lägga på två plattor, och sedan ta av när han kört. Så kör du ditt set, sedan sätter ni på två plattor igen osv...

Tar ju inte många sekunder.
Citera
2013-05-26, 11:47
  #5
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
...

Vi säger att du kör på 50kg. Så kommer en annan snubbe och frågar om han får köra mellan. Han skall köra på 100kg. Då behöver ni bara lägga på två plattor, och sedan ta av när han kört. Så kör du ditt set, sedan sätter ni på två plattor igen osv...

Tar ju inte många sekunder.
Det är inte bara det också. Det är krokarna och säkerhetspinnarna. Jag kör knäböj, militärpress, bänkpress samt marklyft i power racket. Marklyft för att det inte lämpar sig bättre att stå någon annanstans, bänkpress för att jag föredrar säkerhetspinnarna framför att fråga någon random att spotta och i vilket fall som helst föredrar jag säkerhetspinnarna framför en spotter. Det suger så jävla hårt att inget gym i Stockholm har fler än två power rack, vad jag vet.
Citera
2013-05-26, 12:27
  #6
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Det är inte bara det också. Det är krokarna och säkerhetspinnarna. Jag kör knäböj, militärpress, bänkpress samt marklyft i power racket. Marklyft för att det inte lämpar sig bättre att stå någon annanstans, bänkpress för att jag föredrar säkerhetspinnarna framför att fråga någon random att spotta och i vilket fall som helst föredrar jag säkerhetspinnarna framför en spotter. Det suger så jävla hårt att inget gym i Stockholm har fler än två power rack, vad jag vet.
Tar ändå inte många sekunder. Fungerar ypperligt att köra två personer. Är man två går det ju snabbt att ändra allt.

Däremot måste jag säga att jag skulle avhysa dig från powerracket om du stod och marklyfte men andra personer ville knäböja eller whatever. Lämpar sig ju lika bra på vilken fri yta på golvet som helst.
Citera
2013-05-26, 14:45
  #7
Medlem
Bänk och böj kan jag förstå att du vill köra där, men militärpress och mark?
Citera
2013-05-26, 15:33
  #8
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Bänk och böj kan jag förstå att du vill köra där, men militärpress och mark?
Jo men det är för att det inte finns så mycket plats att stå någonstans, samt för att de enda skivstänger som finns är det som hör till power racket samt 2 skivstänger som hör till varsin bänkpress-ställning. Så det känns som det är det lämpligaste sättet att köra på.

Jag har hållt utkik efter ett annat gym länge. Jag har kollat på ett gym som har gott om yta, är relativt billigt, har 2 power rack samt några andra ställningar som jag inte vet vad det är men kanske man kan hänga upp stången på ett sådant när man kör militärpress. Kanske kan man köra marklyft på en tom golvyta eller på en plattform på det gymmet. Verkar ok det gymmet. Jag tror jag ska provträna en gång där.

Jag undrar hur det är att köra knäböj i ett power rack där det inte finns någon spegel framför power racket? Någon som vet? På mitt nuvarande gym finns en spegel och jag brukar kolla i spegeln för att se hur djupt jag går, om jag är mitt på stången samt om jag hamnat snett i racket.
Citera
2013-05-26, 16:33
  #9
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jo men det är för att det inte finns så mycket plats att stå någonstans, samt för att de enda skivstänger som finns är det som hör till power racket samt 2 skivstänger som hör till varsin bänkpress-ställning. Så det känns som det är det lämpligaste sättet att köra på.

Jag har hållt utkik efter ett annat gym länge. Jag har kollat på ett gym som har gott om yta, är relativt billigt, har 2 power rack samt några andra ställningar som jag inte vet vad det är men kanske man kan hänga upp stången på ett sådant när man kör militärpress. Kanske kan man köra marklyft på en tom golvyta eller på en plattform på det gymmet. Verkar ok det gymmet. Jag tror jag ska provträna en gång där.

Jag undrar hur det är att köra knäböj i ett power rack där det inte finns någon spegel framför power racket? Någon som vet? På mitt nuvarande gym finns en spegel och jag brukar kolla i spegeln för att se hur djupt jag går, om jag är mitt på stången samt om jag hamnat snett i racket.
När du har lärt dig känna efter hur djupt du är kommer du inte vilja se i spegeln. Du tappar djupseendet och balansen blir mycket knasigare. Testa att ställa dig med ryggen mot spegeln en gång så kommer du märka väldig skillnad.

Om du är mitt på stången märker du ju snabbt när du lyfter av den.
Citera
2013-05-26, 17:28
  #10
Medlem
Killer-queens avatar
Jag kör bara knäböj i powerrack. Bänkpress vill jag inte köra där då den har v-hake och inte j-hake som ett annat rack har. Tycker det är lite kutym att lämna företräde till powerracket om man ändå bara ska köra press eller liknande.

Håller även med om att spegel framför mest ställer till formen. Mitt gym har det, och ibland lägger jag min anteckningsbok eller något annat på golvet framför så att jag ska komma ihåg att inte se mig själv i ögonen. Det är märkligt hur mycket det faktiskt kan ställa till det om man börjar glo rakt fram, det är min erfarenhet.

Är man orolig för att man fuskar i djupet kan man sno någon låda eller step-bräda från crossfittarna och ställa bakom röjven. Man behöver inte sätta sig ner, utan mest känna när den snuddar vid arslet.
Citera
2013-05-26, 17:39
  #11
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag kör bara knäböj i powerrack. Bänkpress vill jag inte köra där då den har v-hake och inte j-hake som ett annat rack har. Tycker det är lite kutym att lämna företräde till powerracket om man ändå bara ska köra press eller liknande.

Håller även med om att spegel framför mest ställer till formen. Mitt gym har det, och ibland lägger jag min anteckningsbok eller något annat på golvet framför så att jag ska komma ihåg att inte se mig själv i ögonen. Det är märkligt hur mycket det faktiskt kan ställa till det om man börjar glo rakt fram, det är min erfarenhet.

Är man orolig för att man fuskar i djupet kan man sno någon låda eller step-bräda från crossfittarna och ställa bakom röjven. Man behöver inte sätta sig ner, utan mest känna när den snuddar vid arslet.
Vad spelar det för roll hur hakarna är utformade? Jag kör bänkpress i power racket för att jag kör så här:

http://www.youtube.com/watch?v=FQzzkGU5hGA

Jag är förvånad att jag aldrig sett en enda kotte köra bänkpress i power racket på mitt gym.
Citera
2013-05-26, 17:45
  #12
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Vad spelar det för roll hur hakarna är utformade?

Det är lättare att ensam få ut stången i rätt position utan att fucka upp positionen för axlar med mera. Man kan rycka ut den om det är j-hake, slit fram den med latsen. Är det v-hake får man mer lyfta ur den, och åtminstone jag skjuter då ofta fram axlarna. Dessutom har powerracket på mitt gym gummivaddering i hakarna, vilket gör att den sitter än tajt.

Men det är vad jag föredrar, har sett några som kör bänkpress i powerrack och nyttjar skenorna för att kunna köra riktigt tungt. Men jag kan tycka att det är lite onödigt att ockupera det om man exempelvis bara ska köra militärpress. Det funkar bra på andra stationer också…
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback