2014-01-25, 09:01
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mata var förmodligen PL:s bästa spelare när han fick spela i Chelsea. Från en kant.

Då måste du ha drömt eller något för Mata fick en fri roll precis bakom strikern förra säsongen. Säsongen innan så höll han till på kanten. Han var inte dålig men Chelsea har haft mycket bättre kantspelare än så..
2014-01-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Du har fel, Cazorla är en mycket kvickare och explosivare spelare. Cazorla spelade i många år som yttermittfältare i Villareal.

United överskattar sina chanser med Mata. Dom förstärker en position som inte är livsviktig, det är försvaret och framförallt det defensiva mittfältet som behöver en total renovering.

Jag tror grundproblemet är att Moyes infört ett spel som dödar kreativitet och en mentalitet som inte föder vinnare.

Kolla på Carrick förra säsongen och denna. Efter att ha flyttat bollen upp i banan handlade det mycket om att sätta Carrick i spel och låta honom styra spelet. Carrick flyttades upp i en roll där han i mångt och mycket valde hur United skulle penetrera motståndarens defensiv. Han kunde spela kort i mitten, lägga i djupet, eller spela ut på kanten.

Nu har man gått över till ett rakt, fantasilöst och förutsägbart spel. Ut på kant, försöka ta sig fram. Misslyckas man, använd Carrick till att spela över till andra kanten. Repeat. Carrick springer kant till kant som en vattenbärare.

Det känns inte längre som att Manchester United håller i taktpinnen, det är inte de som dikterar tempot. När man hade ledningen på Old Trafford förra säsongen visste man att det skulle bli ett helvete utan dess like. Nu är det som vilken match som helst.

Med det sagt tror jag Mata kommer göra laget lite bättre, men vare sig han eller någon försvarande spelare kommer kunna lyfta Moyes sjunkande skepp.
Senast redigerad av Drubas 2014-01-25 kl. 09:45.
2014-01-25, 10:29
Medlem
Qawseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Då måste du ha drömt eller något för Mata fick en fri roll precis bakom strikern förra säsongen. Säsongen innan så höll han till på kanten. Han var inte dålig men Chelsea har haft mycket bättre kantspelare än så..
Under Di Matteo spelade Oscar i mitten och Mata på kanten. Benitez tog över och bytte plats på dem. Men Mata gjorde det väldigt bra under hösten ute på högerkanten. Han blev matchens lirare 5-6 matcher i rad och totaldominerade, flertalet av dessa matcher hade han en högerkantsposition.

Får han spela samma typ av spel i Utd, alltså på kanten men med stor frihet och möjlighet att vika in, kommer han att vara ett stort lyft.
2014-01-25, 11:54
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Jag tror grundproblemet är att Moyes infört ett spel som dödar kreativitet och en mentalitet som inte föder vinnare.

Kolla på Carrick förra säsongen och denna. Efter att ha flyttat bollen upp i banan handlade det mycket om att sätta Carrick i spel och låta honom styra spelet. Carrick flyttades upp i en roll där han i mångt och mycket valde hur United skulle penetrera motståndarens defensiv. Han kunde spela kort i mitten, lägga i djupet, eller spela ut på kanten.

Nu har man gått över till ett rakt, fantasilöst och förutsägbart spel. Ut på kant, försöka ta sig fram. Misslyckas man, använd Carrick till att spela över till andra kanten. Repeat. Carrick springer kant till kant som en vattenbärare.

Det känns inte längre som att Manchester United håller i taktpinnen, det är inte de som dikterar tempot. När man hade ledningen på Old Trafford förra säsongen visste man att det skulle bli ett helvete utan dess like. Nu är det som vilken match som helst.

Med det sagt tror jag Mata kommer göra laget lite bättre, men vare sig han eller någon försvarande spelare kommer kunna lyfta Moyes sjunkande skepp.

Det var ju också en analys. I princip hela förra hösten spelade united knackigt, men räddades av van persies briljans. Det var först under våren man fick ordning på spelet, och då var också carrick briljant, förmodligen ligans bästa. Under hösten var han inte alls lika bra, vilket hör till vanligheterna. Han brukar vara trögstartad. I år har man inte haft tillgång till van persie i samma utsträckning, samtidigt slm man haft skador på flera andra nyckelspelare, däribland carrick. Det är svårt att styra tempot när man inte ens spelar.
2014-01-25, 12:20
Medlem
Bruunkens avatar
Så fort Mata får regelbunden speltid samt kommer in i Uniteds spel så finns det ingen tvivel att han kommer vara nyttig för laget, Mata är en poäng spelare oavsett om han spelar centralt i banan eller på kanten. Jag tror att Rooney och Mata kommer skifta platser mycket under matchernas gång, precis som Oscar och Mata gjorde i Chelsea i fjol. Ena stunden vara Mata centralt och ena stunden var han på kanten.

United skulle dock behöva en rejäl rensning i laget, många spelare håller inte toppklass i PL.
2014-01-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Det var ju också en analys. I princip hela förra hösten spelade united knackigt, men räddades av van persies briljans. Det var först under våren man fick ordning på spelet, och då var också carrick briljant, förmodligen ligans bästa. Under hösten var han inte alls lika bra, vilket hör till vanligheterna. Han brukar vara trögstartad. I år har man inte haft tillgång till van persie i samma utsträckning, samtidigt slm man haft skador på flera andra nyckelspelare, däribland carrick. Det är svårt att styra tempot när man inte ens spelar.

Så du tycker inte att United spelar ett helt annat spel i år? Mer fokuserat på kanterna, i stort sett ingen penetration via mitten och en mer traditionell "Engelsk" fotboll?
2014-01-25, 14:43
Medlem
Valvantos avatar
Både ESPN och the Mirror hävdar att United lagt ett bud på Shaw. Själv har jag inte sett honom tillräckligt för att bilda en uppfattning. Är han så bra som alla vill få det till? Eller är han en hypad britt?
2014-01-25, 14:47
Medlem
Han är helt ok. Stabil och över medel, men ingen världsspelare.
2014-01-25, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Kalle Karlsson analyserade Mata-övergången rätt bra tycker jag. Det känns ärligt talat rätt oansvarigt att kasta ut närmare 40 miljoner pund på fel sorts spelare. Man har ju redan Kagawa, vad är det Mata ska bidra med i United som är så oändligt värdefullt? Ska man spela Rooney och Judas så hamnar antingen Mata eller Rooney på en kant. Alltså samma problematik som med Kagawa. Ska man absolut värva dyrt: varför köper man då inte en ordentlig ytter redan från början? För de pengarna kan man köpa två! Det känns så desperat på något sätt - att de måste ha in ett namn, kosta vad det kosta vill!

För mig känns det som United hade behövt göra vissa av Citys värvningar istället. En Navas till exempel för knappt 20 miljoner eller kanske en Fernandinho.

Lika onödig värvning som Özil till Arsenal? Denna värvning är identisk, förutom att Mata var billigare... Skillnaden är också att Kagawa är rätt meningslös på en kant medan Mata är en mycket bättre spelare och är en bättre ytter än alla andra av Uniteds yttrar. Folk har ofta dömt ut Uniteds värvningar på förhand, det heter ofta att man inte behövt den spelaren och liknande. Er husgud Kalle Karlsson skrev precis samma sak om van Persie som han gör nu med Mata, och det gick ju sådär för den gode Kalles superanalys...

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Precis det jag sagt och precis det Kalle Karlsson sa (han har bättre koll på EPL än fanboysen här inne). Jag håller inte på nått EPL lag så jag är objektiv i min bedömning.

Det United behövde och har behövt sedan Ronaldo stack är en bra ytter. Young, Valencia, Zaha, Januzaj är inget mer än breddspelare och inga lirare du vinner ligor eller CL med. Visst Januzaj hypas till något otroligt då United fansen inte har något annat att glädjas åt, men att tro att den tanige killen skall bära United är en sådan sänkning av kraven på United att det är sjukt.

Precis som ovanstående talare säger så hade en ytter varit att föredra. Jag kan nämna en spelare som hade höjt United fler snäpp än Mata, nämligen Di Maria. En matchvinnare som har det där extra, samtidigt som han jobbar enormt i defensiven.

Nu är man istället fast med:

2 liknande anfallare (Rooney, RVP)
2 liknande centrala mittfältare (Kagawa, Mata)
4 dussin yttrar (Young, Valencia, Zaha, Januzaj)

Värva Guarin från Inter som vill dra, värva Alexis Sanchez eller Di Maria, värva en duglig mittback (Dante, Mangala, Pepe) värva en bra vänsterback (Coentrao).

Istället lägger man en absurd summa på en spelare vars marknadsvärde borde vara mycket lägre då han är bänkvärmare sedan Mou tog över.

Kalle Karlsson må ha bättre koll än de flesta på PL men det betyder inte att han har bättre koll på United än vad alla som följt United i många års tid har. Det är också roligt att ni hänvisar till att Kalle Karlsson ska veta allt medan ni helt avfärdar att David Moyes och hans ledning vet vad som behövs. Vet Kalle bättre än Moyes? Om vi ska dra det argumentet...

United vill förmodligen inte ha en bred ytter som city har i Navas. Eller som United faktiskt fortfarande har i Valencia. Därav köpet av Mata.

Vet inte riktigt vad din poäng är med "två liknande anfallare". För det första vet jag inte om Rooney och van Persie är så lika och för det andra finns det inget lag i världen som har bättre strikers än Man U.

Att kalla Januzaj för en dussinytter är bara fjanteri. Då har du inte sett honom spela eller framför allt har du inte insett hans potential. Hans touch, spelsinne, aura. Det bara osar en klass som vi sällan får se i spelare, helt klart världens bästa 18 åring, vad det nu säger... Redan nu Uniteds bästa ytter iaf. Zaha är ju också ett framtidsnamn som mycket väl kan bli en stjärna, han har åtminstone råpotentialen för det, kan inte förnekas.

Jag skrev tidigare att man inte ska underskatta den mentala biten av denna värvning. Mata kommer lyfta hela klubben som varit inne i en negativ spiral. Och som sagt så kom det trovärdiga nyheter bara en timme senare om att Rooney kommer förlänga kontraktet. Sådana här nyheter kan ge mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Han är helt ok. Stabil och över medel, men ingen världsspelare.

Dock är Shaw född 95. Är ju inte ofta en 17 årig ytterback varit så bra (han var ordinarie som 17 åring i PL och var bra). Man ska komma ihåg att Baines till exempel inte var mycket för världen förrän han var kring 26, samma kan sägas om spelare som Evra m.fl. Jag håller dock med dig om att jag just nu ser Shaw som bra, men det är inte så att han dominerar match efter match. Bra spelare, helt enkelt. Hans potential är svårläst av tidigare nämnda orsaker.
Senast redigerad av speedi- 2014-01-25 kl. 15:04.
2014-01-25, 14:55
Medlem
Ledarens avatar
Kalle Karlsson kopierar alla sina analyser från SkySports och andra engelska experter. Så fort någon gör bra ifrån sig i PL så är den spelaren helt plötsligt ett "nytt stjärnskott". Kalle Karlsson ska man ta med en nypa salt, detsamma gäller framförallt Wennman, den mannen kan skriva skit som ingen annan.
2014-01-25, 15:19
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Kalle Karlsson kopierar alla sina analyser från SkySports och andra engelska experter. Så fort någon gör bra ifrån sig i PL så är den spelaren helt plötsligt ett "nytt stjärnskott". Kalle Karlsson ska man ta med en nypa salt, detsamma gäller framförallt Wennman, den mannen kan skriva skit som ingen annan.
Wennman är den största hatern utav PL. Som du säger så snackar han för mycket skit om grejer han inte ens har koll på. Att människan inte har fått sparken ännu är ett mirakel. Han "krönikor" borde snarare få plats i Klick...
2014-01-25, 15:27
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Lika onödig värvning som Özil till Arsenal? Denna värvning är identisk, förutom att Mata var billigare... Skillnaden är också att Kagawa är rätt meningslös på en kant medan Mata är en mycket bättre spelare och är en bättre ytter än alla andra av Uniteds yttrar. Folk har ofta dömt ut Uniteds värvningar på förhand, det heter ofta att man inte behövt den spelaren och liknande. Er husgud Kalle Karlsson skrev precis samma sak om van Persie som han gör nu med Mata, och det gick ju sådär för den gode Kalles superanalys...

Kalle Karlsson må ha bättre koll än de flesta på PL men det betyder inte att han har bättre koll på United än vad alla som följt United i många års tid har. Det är också roligt att ni hänvisar till att Kalle Karlsson ska veta allt medan ni helt avfärdar att David Moyes och hans ledning vet vad som behövs. Vet Kalle bättre än Moyes? Om vi ska dra det argumentet...

United vill förmodligen inte ha en bred ytter som city har i Navas. Eller som United faktiskt fortfarande har i Valencia. Därav köpet av Mata.

Vet inte riktigt vad din poäng är med "två liknande anfallare". För det första vet jag inte om Rooney och van Persie är så lika och för det andra finns det inget lag i världen som har bättre strikers än Man U.

Att kalla Januzaj för en dussinytter är bara fjanteri. Då har du inte sett honom spela eller framför allt har du inte insett hans potential. Hans touch, spelsinne, aura. Det bara osar en klass som vi sällan får se i spelare, helt klart världens bästa 18 åring, vad det nu säger... Redan nu Uniteds bästa ytter iaf. Zaha är ju också ett framtidsnamn som mycket väl kan bli en stjärna, han har åtminstone råpotentialen för det, kan inte förnekas.

Jag skrev tidigare att man inte ska underskatta den mentala biten av denna värvning. Mata kommer lyfta hela klubben som varit inne i en negativ spiral. Och som sagt så kom det trovärdiga nyheter bara en timme senare om att Rooney kommer förlänga kontraktet. Sådana här nyheter kan ge mycket.

Dock är Shaw född 95. Är ju inte ofta en 17 årig ytterback varit så bra (han var ordinarie som 17 åring i PL och var bra). Man ska komma ihåg att Baines till exempel inte var mycket för världen förrän han var kring 26, samma kan sägas om spelare som Evra m.fl. Jag håller dock med dig om att jag just nu ser Shaw som bra, men det är inte så att han dominerar match efter match. Bra spelare, helt enkelt. Hans potential är svårläst av tidigare nämnda orsaker.

Ditt inlägg är fyllt av önsketänkande. En massa tänk om och om detta och detta händer så blir det bra. Du verkar jämföra Mata värvningen med Özil ser jag. För det första är Özil mycket bättre än Mata, för det andra var Özil ingen bänkvärmare när han värvades.

Ja, det osade ingen direkt klass kring Januzaj mot Chelsea, allt jag såg var en pojkspoling som tog felbeslut på felbeslut. Att vara bra mot Sunderland är inget kvitto på klass.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in