Citat:
Ursprungligen postat av
zizacon
Kalle Karlsson analyserade Mata-övergången rätt bra tycker jag. Det känns ärligt talat rätt oansvarigt att kasta ut närmare 40 miljoner pund på fel sorts spelare. Man har ju redan Kagawa, vad är det Mata ska bidra med i United som är så oändligt värdefullt? Ska man spela Rooney och Judas så hamnar antingen Mata eller Rooney på en kant. Alltså samma problematik som med Kagawa. Ska man absolut värva dyrt: varför köper man då inte en ordentlig ytter redan från början? För de pengarna kan man köpa två! Det känns så desperat på något sätt - att de måste ha in ett namn, kosta vad det kosta vill!
För mig känns det som United hade behövt göra vissa av Citys värvningar istället. En Navas till exempel för knappt 20 miljoner eller kanske en Fernandinho.
Lika onödig värvning som Özil till Arsenal? Denna värvning är identisk, förutom att Mata var billigare... Skillnaden är också att Kagawa är rätt meningslös på en kant medan Mata är en mycket bättre spelare och är en bättre ytter än alla andra av Uniteds yttrar. Folk har ofta dömt ut Uniteds värvningar på förhand, det heter ofta att man inte behövt den spelaren och liknande. Er husgud Kalle Karlsson skrev precis samma sak om van Persie som han gör nu med Mata, och det gick ju sådär för den gode Kalles superanalys...
Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Precis det jag sagt och precis det Kalle Karlsson sa (han har bättre koll på EPL än fanboysen här inne). Jag håller inte på nått EPL lag så jag är objektiv i min bedömning.
Det United behövde och har behövt sedan Ronaldo stack är en bra ytter. Young, Valencia, Zaha, Januzaj är inget mer än breddspelare och inga lirare du vinner ligor eller CL med. Visst Januzaj hypas till något otroligt då United fansen inte har något annat att glädjas åt, men att tro att den tanige killen skall bära United är en sådan sänkning av kraven på United att det är sjukt.
Precis som ovanstående talare säger så hade en ytter varit att föredra. Jag kan nämna en spelare som hade höjt United fler snäpp än Mata, nämligen Di Maria. En matchvinnare som har det där extra, samtidigt som han jobbar enormt i defensiven.
Nu är man istället fast med:
2 liknande anfallare (Rooney, RVP)
2 liknande centrala mittfältare (Kagawa, Mata)
4 dussin yttrar (Young, Valencia, Zaha, Januzaj)
Värva Guarin från Inter som vill dra, värva Alexis Sanchez eller Di Maria, värva en duglig mittback (Dante, Mangala, Pepe) värva en bra vänsterback (Coentrao).
Istället lägger man en absurd summa på en spelare vars marknadsvärde borde vara mycket lägre då han är bänkvärmare sedan Mou tog över.
Kalle Karlsson må ha bättre koll än de flesta på PL men det betyder inte att han har bättre koll på United än vad alla som följt United i många års tid har. Det är också roligt att ni hänvisar till att Kalle Karlsson ska veta allt medan ni helt avfärdar att David Moyes och hans ledning vet vad som behövs. Vet Kalle bättre än Moyes? Om vi ska dra det argumentet...
United vill förmodligen inte ha en bred ytter som city har i Navas. Eller som United faktiskt fortfarande har i Valencia. Därav köpet av Mata.
Vet inte riktigt vad din poäng är med "två liknande anfallare". För det första vet jag inte om Rooney och van Persie är så lika och för det andra finns det inget lag i världen som har bättre strikers än Man U.
Att kalla Januzaj för en dussinytter är bara fjanteri. Då har du inte sett honom spela eller framför allt har du inte insett hans potential. Hans touch, spelsinne, aura. Det bara osar en klass som vi sällan får se i spelare, helt klart världens bästa 18 åring, vad det nu säger... Redan nu Uniteds bästa ytter iaf. Zaha är ju också ett framtidsnamn som mycket väl kan bli en stjärna, han har åtminstone råpotentialen för det, kan inte förnekas.
Jag skrev tidigare att man inte ska underskatta den mentala biten av denna värvning. Mata kommer lyfta hela klubben som varit inne i en negativ spiral. Och som sagt så kom det trovärdiga nyheter bara en timme senare om att Rooney kommer förlänga kontraktet. Sådana här nyheter kan ge mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Drubas
Han är helt ok. Stabil och över medel, men ingen världsspelare.
Dock är Shaw född 95. Är ju inte ofta en 17 årig ytterback varit så bra (han var ordinarie som 17 åring i PL och var bra). Man ska komma ihåg att Baines till exempel inte var mycket för världen förrän han var kring 26, samma kan sägas om spelare som Evra m.fl. Jag håller dock med dig om att jag just nu ser Shaw som bra, men det är inte så att han dominerar match efter match. Bra spelare, helt enkelt. Hans potential är svårläst av tidigare nämnda orsaker.