2014-01-25, 01:14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Tror att ni överskattar Mata's impact något enormt.

United spelar med två sittande mittfältare och Rooney spelar släpande anfallare vilket betyder att Mata skall vara fast på någon kant, han är INGET speciellt på kanten, han har inte explosiviteten för att spela på en kant, han måste spela centralt.

Vilket inte är sant. Ge han mer eller mindre total frihet så kommer han blomstra på kanten, typ som Cazorla i Arsenal.
2014-01-25, 01:16
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Tror att ni överskattar Mata's impact något enormt.

United spelar med två sittande mittfältare och Rooney spelar släpande anfallare vilket betyder att Mata skall vara fast på någon kant, han är INGET speciellt på kanten, han har inte explosiviteten för att spela på en kant, han måste spela centralt.

Mata var förmodligen PL:s bästa spelare när han fick spela i Chelsea. Från en kant.
2014-01-25, 01:18
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Vilket inte är sant. Ge han mer eller mindre total frihet så kommer han blomstra på kanten, typ som Cazorla i Arsenal.

Du har fel, Cazorla är en mycket kvickare och explosivare spelare. Cazorla spelade i många år som yttermittfältare i Villareal.

United överskattar sina chanser med Mata. Dom förstärker en position som inte är livsviktig, det är försvaret och framförallt det defensiva mittfältet som behöver en total renovering.
2014-01-25, 01:18
Medlem
Valvantos avatar
Om nu the Telegraph har rätt och Rooney kritar på till 2018, så är det inte omöjligt att han flyttar upp ett hack och bildar anfallspar med RvP heller. Han har själv haft önskemål om det. Detta medför då att Mata får nr 10 rollen och det blir lättare för Kagawa att få speltid, om man nu behåller honom i sommar. Detta är dock bara en av alternativen som finns.
2014-01-25, 01:20
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Du har fel, Cazorla är en mycket kvickare och explosivare spelare. Cazorla spelade i många år som yttermittfältare i Villareal.

United överskattar sina chanser med Mata. Dom förstärker en position som inte är livsviktig, det är försvaret och framförallt det defensiva mittfältet som behöver en total renovering.

Vi har sett massor av mer eller mindre långsamma spelare dominera från kanten. Cazorla är lite kvickare, men Mata är en något bättre spelare. Om Moyes ger han frihet kommer han göra det bra.

Att man sedan behöver förstärka lite varstans ändå är en annan femma.
2014-01-25, 01:26
Bannlyst
Citat:

Och Mata spelade i många år som ytter i Valencia. Även i Chelsea. In fact så har han spelat mer eller mindre hela sin karriär som ytter, men givetvis trivs han bäst centralt likt alla andra. Är det någon spelare som egentligen hellre spelar på kanten än centralt?

Håller inte med om att United behöver renovera sin defensiv. Eller jo, det gör jag. Men inte deras backlinje. Däremot är det ohållbart att samtliga av Uniteds offensiva spelare fuskar så mycket i defensiven som de gör vilket lämnar backlinjen utblottad. Det är omöjligt att försvara när spelare ständigt får komma rättvända i fart. Den enda positionen i backlinjen som är i akut behov av förstärkning är vänsterbacksplatsen. Givetvis går alltid saker att förbättra, men backlinjen överlag torde inte vara någon prio.

Däremot skulle United behöva ett par nya innermittfältare. Två stycken som kommer in och höjer klassen. En sån som Vidal vore guld värd. Och Pogba, eller Gundogan. Spelare med lite fart och kraft.

Jag tror också att blotta närvaron av Mata kommer att förstärka United. Han kommer givetvis vara kanonbra i United (likt när folk sa att van Persie var en onödig värvning av United, inte många som säger det nu då han i princip vann ligan åt dom. Han och Carrick). United behöver en injektion i laget och Mata kommer bli den. En offensiv med Rooney, Mata, Januzaj, van Persie, Kagawa (iofs varit halvdan i United) skrämmer de flesta. Tror inte man ska underskatta den mentala biten.

Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Om nu the Telegraph har rätt och Rooney kritar på till 2018, så är det inte omöjligt att han flyttar upp ett hack och bildar anfallspar med RvP heller. Han har själv haft önskemål om det. Detta medför då att Mata får nr 10 rollen och det blir lättare för Kagawa att få speltid, om man nu behåller honom i sommar. Detta är dock bara en av alternativen som finns.

Tror Rooney trivs utmärkt i den roll han har nu. Om han är anfallare eller offensiv mitt är mest lek med ord, visst är det en liten skillnad men inte stor. Han har trots allt varit Uniteds bästa spelare den här säsongen i den offensiva mittfältsrollen. Hur skulle man ställa upp om man hade Rooney och van Persie långt uppe precis bredvid varandra? Kan inte komma på någon modern och logisk lösning.
Senast redigerad av speedi- 2014-01-25 kl. 01:30.
2014-01-25, 01:58
Medlem
Viking-s avatar
Vad snabbt vinden kan vända.

Om man verkligen tror att Man Utd skulle kunna köpa både Vidal & Pogba så måste man vara galen. Om Pogba går så blir det troligtvis till PSG, och Juventus lär inte släppa Vidal efter det.

Gundogan har knappt spelat fotboll på ett halvår, det är otroligt svårt att spekulera om hur det kommer att se ut när han väl är tillbaka, och om skadebekymren kommer att fortsätta.

Dortmund kommer nog inte att vara överdrivet sugna på att släppa Reus, laget har redan blivit av med Kagawa, Lewandowski, Sahin (nåja) och Götze inom en ganska kort tidsram (för att inte nämna de nuvarande problemen med Gundogan), inget annat än ett ordentligt överpris lär ge effekt.

Grattis till Mata, jag har svårt att se någonting annat än en uppgradering med honom i laget, men som sagt, han var mycket effektivare som tia så om Utd spelar honom på kanten så kan vissa av de lite mer upprymda supportrarna bli lite besvikna. Någon utav Januzaj, Rooney, Kagawa och Mata kommer troligtvis bli väldigt besviken med tiden.

Vad gäller brittisk media så brukar Guardian, BBC och till en mindre grad Sky vara bra källor.
2014-01-25, 02:18
Medlem
zizacons avatar
Kalle Karlsson analyserade Mata-övergången rätt bra tycker jag. Det känns ärligt talat rätt oansvarigt att kasta ut närmare 40 miljoner pund på fel sorts spelare. Man har ju redan Kagawa, vad är det Mata ska bidra med i United som är så oändligt värdefullt? Ska man spela Rooney och Judas så hamnar antingen Mata eller Rooney på en kant. Alltså samma problematik som med Kagawa. Ska man absolut värva dyrt: varför köper man då inte en ordentlig ytter redan från början? För de pengarna kan man köpa två! Det känns så desperat på något sätt - att de måste ha in ett namn, kosta vad det kosta vill!

För mig känns det som United hade behövt göra vissa av Citys värvningar istället. En Navas till exempel för knappt 20 miljoner eller kanske en Fernandinho.
2014-01-25, 02:27
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Kalle Karlsson analyserade Mata-övergången rätt bra tycker jag. Det känns ärligt talat rätt oansvarigt att kasta ut närmare 40 miljoner pund på fel sorts spelare. Man har ju redan Kagawa, vad är det Mata ska bidra med i United som är så oändligt värdefullt? Ska man spela Rooney och Judas så hamnar antingen Mata eller Rooney på en kant. Alltså samma problematik som med Kagawa. Ska man absolut värva dyrt: varför köper man då inte en ordentlig ytter redan från början? För de pengarna kan man köpa två! Det känns så desperat på något sätt - att de måste ha in ett namn, kosta vad det kosta vill!

För mig känns det som United hade behövt göra vissa av Citys värvningar istället. En Navas till exempel för knappt 20 miljoner eller kanske en Fernandinho.

Precis det jag sagt och precis det Kalle Karlsson sa (han har bättre koll på EPL än fanboysen här inne). Jag håller inte på nått EPL lag så jag är objektiv i min bedömning.

Det United behövde och har behövt sedan Ronaldo stack är en bra ytter. Young, Valencia, Zaha, Januzaj är inget mer än breddspelare och inga lirare du vinner ligor eller CL med. Visst Januzaj hypas till något otroligt då United fansen inte har något annat att glädjas åt, men att tro att den tanige killen skall bära United är en sådan sänkning av kraven på United att det är sjukt.

Precis som ovanstående talare säger så hade en ytter varit att föredra. Jag kan nämna en spelare som hade höjt United fler snäpp än Mata, nämligen Di Maria. En matchvinnare som har det där extra, samtidigt som han jobbar enormt i defensiven.

Nu är man istället fast med:

2 liknande anfallare (Rooney, RVP)
2 liknande centrala mittfältare (Kagawa, Mata)
4 dussin yttrar (Young, Valencia, Zaha, Januzaj)

Värva Guarin från Inter som vill dra, värva Alexis Sanchez eller Di Maria, värva en duglig mittback (Dante, Mangala, Pepe) värva en bra vänsterback (Coentrao).

Istället lägger man en absurd summa på en spelare vars marknadsvärde borde vara mycket lägre då han är bänkvärmare sedan Mou tog över.
2014-01-25, 02:39
Medlem
DropoutBears avatar
Personligen tycker jag folk ser det för svart/vitt här, som överlag. Min åsikt är att det antingen inte rent spelmässigt blir en dundersuccé, av skäl som Marlo (Kalle Karlsson) har angett. Däremot tror jag att chansen till att han blir väldigt viktig och dessutom kommer leverera bra. Framförallt är det en viktig signal, att de satsar stenhårt fortfarande och att stora namn är beredda att gå dit trots faran att missa CL.

Det som är olyckligt för United är att det ser ut att vara ett överpris, men de anser väl att de betalar för att göra en konkurrent sämre samt prestigen, därav priset. En Mata i toppform hade garanterat varit värd pengarna men han har tbh inte sett bra ut den här säsongen, dock kan transfern mycket väl ge han nytändningen som gör att han levererar på den otroligt höga nivån igen.

Kul att spekulera, men vi märker snart hur det blir om det nu är fågel, fisk eller mittemellan.
2014-01-25, 02:53
Medlem
Skranks avatar
Jag personligen tycker laget var i kraftigt behov av en kreatör. Visst var det inte den absolut nödvändigaste positionen att förstärka men likväl viktigt. Har man sett United på senare tid så slås man av vilken fruktansvärd brist på fantasi laget lidit av på offensiv planhalva. Alla de spelare ni pratar om är knappast tillgängliga i Januari dessutom. Missar man fjärdeplatsen finns de inte tillgängliga i sommar heller.

Nu värvar man en spelare av absolut världsklass som kan gå in och förhoppningsvis prestera direkt för att knipa fjärdeplatsen också får man bygga vidare då. Sedan ser jag det inte som helt främmande att Mata får spela mycket centralt. Till att börja med nu så är Van Persie skadad.
2014-01-25, 02:56
Medlem
anteri17s avatar
Grejen är att en så begåvad och spelintelligent spelare som Mata kommer klara en kantroll med bravur. Det finns inga som helst frågetecken kring det. Han har spelat där i Valencia, och gjort det bra där i Chelsea. Tillåts han söka sig centralt utan boll så kommer han bli jättenyttig.

Kort sagt handlar det lite om att justera balansen. Säg att Mata tar en roll på högerkanten, med Rooney centralt. Man ger Mata full frihet att vandra in centralt även utan boll för att komma in i tians yta. Det fungerar, bara man backar upp det med en offensiva högerback, och kanske två mer sittande mittfältare (vilket verkar bli mer och mer troligt under våren med Fletchers comeback och att man nog får svårt att få loss någon annan av kvalitet). Spelar man då två så lika och sittande mittfältare kommer en fake-10a från kanten vara ett bra sätt att ändå hota med tillräckligt många spelare centralt. Allt går att lösa. Titta bara på hur Arsenal spelar. De flesta anfall startar från högerkanten med Özil som har droppat ut och överbelastat tillsammans med en ytter och en högerback. Det samma går att göra central (vilket också Arsenal gör när Cazorla droppar in för att kombinera). Det utgår från samma princip om att överbelasta ytor och ha många alternativ runt bollen. Annars blir spelet stelt, vilket visserligen vissa konstigt nog föredrar.
Det hela ska inte vara några som helst problem. Risken blir ännu mindre när Rooney är så rörlig och Carrick så uppenbart spelintelligent. Vågar bara Moyes ge Mata den friheten kommer det bli kanon. Spelarna kommer i mångt och mycket lösa det.

Men om Mata blir fast på en kant även utan boll så är det såklart ett inte lika bra köp. Den stora frågan blir om Moyes i så fall vågar rucka på det typiskt brittiska med stereotypa rollfördelningar där hålla bredd ofta är a och o. Han borde göra det, annars är han dum.

Det kan också vara så att Rooney har gått med på en kantroll för lagets bästa, eller att han i sommar ska säljas. Att då slå till på Mata i nuläget när inga konkurrenter finns är givetvis mycket smart.

Det känns som att många lags fans vill snacka bort den här värvningen. Den är bra ur många synvinklar och en bra spelare kommer alltid höja ett lag. Man måste bara anpassa sig en aning. Det gick ju lite liknande snack om Özil...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in