Citat:
Ursprungligen postat av
zizacon
Kalle Karlsson analyserade Mata-övergången rätt bra tycker jag. Det känns ärligt talat rätt oansvarigt att kasta ut närmare 40 miljoner pund på fel sorts spelare. Man har ju redan Kagawa, vad är det Mata ska bidra med i United som är så oändligt värdefullt? Ska man spela Rooney och Judas så hamnar antingen Mata eller Rooney på en kant. Alltså samma problematik som med Kagawa. Ska man absolut värva dyrt: varför köper man då inte en ordentlig ytter redan från början? För de pengarna kan man köpa två! Det känns så desperat på något sätt - att de måste ha in ett namn, kosta vad det kosta vill!
För mig känns det som United hade behövt göra vissa av Citys värvningar istället. En Navas till exempel för knappt 20 miljoner eller kanske en Fernandinho.
Precis det jag sagt och precis det Kalle Karlsson sa (han har bättre koll på EPL än fanboysen här inne). Jag håller inte på nått EPL lag så jag är objektiv i min bedömning.
Det United behövde och har behövt sedan Ronaldo stack är en bra ytter. Young, Valencia, Zaha, Januzaj är inget mer än breddspelare och inga lirare du vinner ligor eller CL med. Visst Januzaj hypas till något otroligt då United fansen inte har något annat att glädjas åt, men att tro att den tanige killen skall bära United är en sådan sänkning av kraven på United att det är sjukt.
Precis som ovanstående talare säger så hade en ytter varit att föredra. Jag kan nämna en spelare som hade höjt United fler snäpp än Mata, nämligen Di Maria. En matchvinnare som har det där extra, samtidigt som han jobbar enormt i defensiven.
Nu är man istället fast med:
2 liknande anfallare (Rooney, RVP)
2 liknande centrala mittfältare (Kagawa, Mata)
4 dussin yttrar (Young, Valencia, Zaha, Januzaj)
Värva Guarin från Inter som vill dra, värva Alexis Sanchez eller Di Maria, värva en duglig mittback (Dante, Mangala, Pepe) värva en bra vänsterback (Coentrao).
Istället lägger man en absurd summa på en spelare vars marknadsvärde borde vara mycket lägre då han är bänkvärmare sedan Mou tog över.