2013-08-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WEYNEROONEY
Men kom igen. Du kan väl inte mena allvar när du jämför Arsenals trupp med tex. Citys?

City har Aguero, Dzeko, Negredo, Jovetic, Nastasic, Kompany, Silva och Navas som alla hade varit Arsenals bästa spelare. Det är klasskillnad.

Tro det eller ej, men jag är objektiv när det kommer till det här. Jag är inget die- hard Arsenal fan som är totalt enögd. Jag har bara lite sympatier. Inte mer än det.

Men det handlar inte bara om spelarmaterial för mig. Det handlar om att de uppnådde en väldigt bra balans i laget. Inte bara den individuella kvalitén.

Aguero, en Kompany i form, Silva och Jovetic kan jag gå med på. De övriga vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.

Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
United hade redan vunnit ligan. Bayern hade egentligen vunnit dubbelmötet men fick ett bryt som nästan alla CL vinnare fått under turneringen. Malaga slog t.ex. nästan ut Dortmund som senare utklassade RM på hemmaplan. Chelsea låg väl under med 1-3 mot Napoli, säsongen innan?
City var träningsmatch. Det kan inte nog poängteras. Spurs torskade dom väl emot? Eller var det före?

Hursomhelst tycker jag knappast Arsenals nuvarande trupp bevisat sig mot toppen.

Jag tror knappast att United bara spelade av matchen. Den var extremt intensiv och inte fan tror jag SAF gärna tappar poäng mot Arsenal. Samma med Bayern.

Fine, du får tycka vad du vill. Du kan dock inte bortse från att de var helt obesegrade från Mars till ligans slut. Jag säger det igen, det finns taktiska analyser som klart och tydligt förklarar varför Arsenal helt plötsligt blev så mycket bättre än vad de var innan. Det handlar inte om att motståndet vek ner sig. Det är inte mitt problem att så få faktiskt väljer att reflektera i varför Arsenal började spela bra.

Torsken mot Spurs var med Mancini. Det här var det nya City med Pellegrini.

Citat:
Ursprungligen postat av Shanklygates
Fast den ordinarie truppen är ju inte lika bra nu eftersom man gjort sig av med i stort sett varje "truppspelare" eller vad man ska kalla Arshavin, Gervinho och de övriga. De som finns där bakom nu är ju nästan bara juniorer. Couqelin (stavning?) gjorde en del bra inhopp förra året tycker jag och honom lånar man ut? Dessutom kunde han väl vikariera på ytterbackspositionerna utan att göra bort sig? Vilken spelare ska ta hans roll i laget? Gervinho spelade väl runt 20 matcher och Arshavin knappt 10 st, det är minuter som någon junior kommer få nu.

Så ja ordinarie truppen var bra förra året, och man hade ändå hyffsad backup på de flesta positioner vid skador osv. Men så ser ju inte direkt läget ut idag eftersom man som sagt inte har kvar dessa truppspelare.

Truppen är lika bra. Om inte ännu bättre då några av spelarna har tagit imponerande kliv i utvecklingen.
Såvida du inte menar att laget indirekt blir sämre på grund av utebliven bredd så förstår jag inte ditt resonemang. Och så är det ju självklart. Därför måste värvningarna fort in om Arsenal ska ha en chans att hänga med.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-08-20 kl. 23:40.
2013-08-20, 23:52
Medlem
Shanklygatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Truppen är lika bra. Om inte ännu bättre då några av spelarna har tagit imponerande kliv i utvecklingen.
Såvida du inte menar att laget indirekt blir sämre på grund av utebliven bredd så förstår jag inte ditt resonemang. Och så är det ju självklart. Därför måste värvningarna fort in om Arsenal ska ha en chans att hänga med.

Jag kan inte se hur truppen kan ha blivit bättre av att ersätta alla förluster med en spelare och genom att flytta upp några juniorer. Även om några spelare som tagit kliv i utvecklingen så har de ju ändå ingen rutin av att spela i PL eller CL och de finns inga garantier för att de klarar av att ta det steget. Visst de kan ha varit bra under försäsongen men det säger ju inte speciellt mycket då det skiljer väldigt mycket mot en match under säsongen. Därför skulle jag inte heller lägga för stor vikt vid att Arsenal vann mot City.

Arsenal skulle behöva få in minst 5 spelare innan fönstret stänger i min mening, dels för att täcka upp vid skador och några för att spetsa till startelvan. Tycker inte Ramsey har något i en startelva i ett topplag att göra.
2013-08-20, 23:56
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Inte mycket till övers för spelare som ska dribbla sig förbi täta försvar.. Det är ju i så fall viktigare att ha en spelskicklig forward som man kan använda i spelet, som man kan luckra upp med, som man kan sätt in på för kombinationer och tillbakaspel för att dra isär. Tycker jag.

Visst, men det är ju skitmärkligt att lyfta fram Rooney som någon slags expert på "täta försvar".
2013-08-20, 23:56
Medlem
Citat:
Jag tror knappast att United bara spelade av matchen. Den var extremt intensiv och inte fan tror jag SAF gärna tappar poäng mot Arsenal. Samma med Bayern.

Fine, du får tycka vad du vill. Du kan dock inte bortse från att de var helt obesegrade från Mars till ligans slut. Jag säger det igen, det finns taktiska analyser som klart och tydligt förklarar varför Arsenal helt plötsligt blev så mycket bättre än vad de var innan. Det handlar inte om att motståndet vek ner sig. Det är inte mitt problem att så få faktiskt väljer att reflektera i varför Arsenal började spela bra.

Torsken mot Spurs var med Mancini. Det här var det nya City med Pellegrini.

Jag tror definitivt inte att dom ville förlora heller men klart motivationen och fokus inte är densamma när man vunnit. Dom tappade ändå en del poäng efter dom vunnit ligan.

Sen menade jag att Arsenal förlorade mot Spurs, inte City. 5-2 vart det väl, eller blandar jag ihop siffror?
2013-08-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanklygates
Jag kan inte se hur truppen kan ha blivit bättre av att ersätta alla förluster med en spelare och genom att flytta upp några juniorer. Även om några spelare som tagit kliv i utvecklingen så har de ju ändå ingen rutin av att spela i PL eller CL och de finns inga garantier för att de klarar av att ta det steget. Visst de kan ha varit bra under försäsongen men det säger ju inte speciellt mycket då det skiljer väldigt mycket mot en match under säsongen. Därför skulle jag inte heller lägga för stor vikt vid att Arsenal vann mot City.

Arsenal skulle behöva få in minst 5 spelare innan fönstret stänger i min mening, dels för att täcka upp vid skador och några för att spetsa till startelvan. Tycker inte Ramsey har något i en startelva i ett topplag att göra.

Nu är jag medveten om att jag oftast formulerar mig lite klumpigt men det jag menade var att den ordinarie startelvan inte har blivit sämre; Szczęsny, Sagna, Mertesacker, Koscielny, Gibbs, Ramsey, Arteta, Rosicky, Walcott, Giroud och Cazorla.

De har knappast blivit sämre spelare...Truppen överlag är ju givetvis för tunn. Något annat säger jag inte.

-

Hade du sagt det för cirka 6-8 månader sen så hade jag hållit med dig. Inte nu längre. Ramsey har tagit enorma kliv i sin utveckling och har visat sig klara av att prestera mot bra motstånd. Han jobbar dock i motvind. Han var en högst medioker spelare för bara något år sedan. Det kommer ta ett bra tag innan han får ett bättre rykte.

Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Jag tror definitivt inte att dom ville förlora heller men klart motivationen och fokus inte är densamma när man vunnit. Dom tappade ändå en del poäng efter dom vunnit ligan.

Sen menade jag att Arsenal förlorade mot Spurs, inte City. 5-2 vart det väl, eller blandar jag ihop siffror?

Arsenal förlorade mot Spurs, ja. Med 2-1. Det var efter den matchen vändningen kom. Det var då petningen av Veermalen kom. Och Arteta och Ramsey började se mer bekväma ut tillsammans direkt efter den matchen. De hade bara spelat tillsammans vid ett fåtal tillfällen när de mötte Spurs. Självklart så skulle balansen inte vara helt perfekt redan då.
2013-08-21, 00:07
Medlem
fishbanes avatar
läste precis en tweet från G.Lineker:

"Spurs are either spending the Bale money or spending money to tempt Bale to stay. If it's the latter it will be quite a season at WHL."

om Bale stannar vore det nästan lite för sjukt. Hoppas att RM inser sitt misstag och drar sig ur. Bale kan ju precis lika gärna gå till RM eller en annan toppklubb nästa sommar och köra ett sista år med spurs vars trupp ser sjukt bra ut på pappret(utan bale)!
2013-08-21, 00:18
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Du läser inte vad jag skriver...
Jo visst gör jag, är enbart trött och svarar drygt. Men bryter man ner det kort så är inte laget bra nog för att hålla den nivå över en hel säsong det är ju verkligen bevisat så man ska inte dra för tungt i att Arsenal var bäst under våren.
Senast redigerad av waikikii 2013-08-21 kl. 00:23.
2013-08-21, 00:28
Medlem
Baccalieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbane
Bale går till RM, ronaldo sticker till ManU för pengar + rooney?
Benzema går till Inter. Zlatan går till Real
2013-08-21, 00:45
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Visst, men det är ju skitmärkligt att lyfta fram Rooney som någon slags expert på "täta försvar".

Nej, verkligen inte. Han är inte helt optimal, men ett betydligt bättre alternativ än de väldigt smala spelartyperna som Chelsea för tillfället har som anfallsuppsättning.
2013-08-21, 00:51
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Nej, verkligen inte. Han är inte helt optimal, men ett betydligt bättre alternativ än de väldigt smala spelartyperna som Chelsea för tillfället har som anfallsuppsättning.

Så du väljer Rooney före Suarez ifall du vill låsa upp ett tätt försvar?
2013-08-21, 00:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Så du väljer Rooney före Suarez ifall du vill låsa upp ett tätt försvar?

Ja. Man behöver ju inte bara dribbla sig igenom ett samlat försvarsspel.
2013-08-21, 01:05
Medlem
a.e.gs avatar
Jag är otroligt dålig på att följa brittisk fotboll men finns det något smaskigt silly snack om vart Titus Bramble kommer förstärka backlinjen nu kommande säsong?

Och skall Joey Barton lira vidare i Frankrike?

Tacksam för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in