Citat:
Ursprungligen postat av
yllop
Alltså hur tänker Wenger med detta Arsenal. Måste ju ha in 3 spelare minst, i nuläget är ju Vermaelen skadad och likaså Monreal. Så om Gibbs skulle gå sönder eller nån av dom andra mittbackarna vilka ska spela då? Och sen med Giroud och Sanogo bara som strikers alltså det här kommer ju gå åt skogen i år helvete
Vi kan ju konstatera att det är ett kapitalt fiasko att komma så löjligt oförberedd till ligapremiären och CL-kvalet åtminstone. Såhär ser Arsenals trupp ut idag som en engelsk tidning spaltade ner:
Citat:
Goalkeepers: Szczesny, Fabianski.
Defenders: Mertesacker, Koscielny, Jenkinson, Gibbs, Vermaelen (inj), Monreal (inj), Sagna (inj).
Midfielders: Rosicky, Oxlade-Chamberlain, Wilshere, Ramsey (precaution), Cazorla, Arteta (inj), Diaby (inj), Frimpong*, Miyaichi (inj).
Forwards: Podolski, Giroud, Walcott, Sanogo (inj), Park*, Bendtner*.
*have had minimal first-team involvement over the past season
24-spelare, där två definitivt inte kommer sättas på en fotbollsplan. Än mer anmärkningsvärt är att det finns fyra tillgängliga backar -that's it - en enda skada eller sjukdom så spelar vi med en mittfältare som back, och förmodligen en högst ovan mittfältare i den positionen till på köpet. Det är väl om man har den stora lyckan att det är högerbacken som går åt skogen som Ramsey kan hoppa in. Går en mittback sönder kommer man läcka som Titanic. Notera då också att Man dumpat tre(!) mittbackar utan ersättare under fönstret.
Vidare är det värt att nämna att nu när Arteta gick sönder så är det stökigt på mittfältet med, och det är inte helt säkert att t.ex. Ramsey kan spela. Man kan förstås tycka att det är oturligt, men Wenger bad om det här genom att agera helt utan marginaler. Och eftersom laguttagningarna för CL-kvalet redan skickats in, så kommer det inte vara någon vidare uppställning som möter turkarna, oavsett vilka värvningar man än gör. Tvärtom åkte det med ett helt gäng ynlingar från försäsongen. För mig känns det oseriöst ärligt talat.
Någonting måste Wenger som sagt värva eftersom det knappt finns tillräckligt manskap för att göra tre byten, men om det börjar knackigt är det till hundra procent hans eget fel. Om han inte börjar trolla nu den tid som finns kvar och gör ett riktigt bra fönster så kommer han inte vara kvar om ett år det är ett som är säkert. Och en dålig start med missat CL-spel enbart p.g.a transfervansinnet vågar jag inte ens tänka på. Det skulle koka över på Emirates.
Angående Gustavo måste jag säga att det är anmärkningsvärt. Här kom plötsligt en bra, erfaren spelare på precis den position Arsenal behöver förstärka, från CL-vinnarna serverad på silverbricka - där spelaren själv dessutom tar sig friheten att flörta med klubben, och helt uppenbart är intresserad. Arsenal har samtidigt stora mittbacksproblem med Vermaelens skada, men tänkt! Den här spelaren råkar göra sig utmärkt även som mittback vid behov. Och vad gör Arsenal? Klantar bort det på något sätt precis som vanligt. Inte ens om biten passar perfekt i pusslet kan man slå till: det är ta mig fan anmärkningsvärt.