Citat:
Ursprungligen postat av
Kronikel
Bayern gick
nyligen upp på förstaplatsen som världens mest värderade märke i fotbollsvärlden.
Säger väl något.
Fast det där känns jävligt oseriöst måste jag säga. Det finns inte en chans att Bayern Munchen har världens starkaste varumärke i fotboll. Du kan mäta på vilket sätt som helst: antal fans, mest uppmärksammad, mest TV-tid: Bayern Munchen kommer inte ut först i något avseende.
Det känns snarare som ett billigt sätt att få uppmärksamhet på, genom att åka snålskjuts på Bayerns sportsliga framgångar. Och det visar lite på hur lätt man kan vinkla sådana här mätningar när de inte är ordentligt förankrade i någonting. Förmodligen har man helt fokuserat på att Bayern har starka sponsorpartners och säljer mycket merchandise i Tyskland, men jag menar kolla utvecklingskurvan för Bayern kontra Real/Barcelona eller för den delen Manchester United. Det är liksom överhuvudtaget inget snack om vem som är störst globalt, och det är inte heller något snack om att den asiatiska markanden kommer bli allt viktigare, med miljoner och åter miljoner fans som nu börjar få pengar att kunna handla med.
Citat:
Ursprungligen postat av
gato12
Har inte haft något Internet på ett tag nu. Har Arsenal överhuvudtaget gjort klart med någon spelare?
Om inte, vafan händer med Higuain och Cesar egentligen? Wenger som håller hårt i plånkan som vanligt?
Nej, ingenting. Däremot har Wenger gjort intressanta uttalanden under asienturnén de senaste dagarna, dels att han själv tänker stanna, och att snacket om PSG är strunt:
“I am committed to staying longer at this club. I've already had a chat with Ivan. It went very well, not a problem...The link with PSG is there because I'm French and I know the owners. But if that was the case then I would be there already. I'm not at PSG because my heart is with Arsenal.”
Och angående ryktena om Suarez, Higuain och Rooney:
"They are all realistic targets quality-wise, [but] not all of them are available to join us...For years we were out of the race for the top-level transfers but we are coming back now because we are in a better financial situation and also because of Financial Fair Play."
De som följer Wenger och Arsenal vet att han i regel mest avfärdar den typen av rykten och tonar ner spekulationer. Wengers klassiska att han är nöjd med truppen som den är har vi hört så otroligt många gånger, men nu erkänner man trots allt sanningen som alla vetat om, d.v.s att klubben inte haft pengar riktigt tidigare, att göra värvningar innan man tillslut fick ordning på sponsorkontrakten som gjort att man förlorat närmare 30-40 miljoner pund varje år de senaste åren i uteblivna intäkter. Därtill kommer förstås det nya TV-avtalet så det är otvivelaktigt så att det finns helt andra pengar nu, och man verkar vara beredd att använda dem.
Jag skule tro att Wenger tar in en riktigt bra målgörare: det är vad han bevisligen anser vara en mycket viktig pjäs i sina lag: med Henry, Van Persie o.s.v I slutändan blir det förmodligen någon ur trion: Higuain, Rooney eller Suarez vilket man verkar mest inne på. Även om Higuain svalnat betänkligt så är förmodligen den övergången ändå mest trolig. Moyes har ju babblat mycket om Rooney, men i slutändan handlar det någonstans om vad han själv vill. Jag tror inte man tänker behålla honom om han vill gå särskilt inte med den historia som finns mellan Moyes och Rooney - det kan bli riktigt illa. Sedan måste Moyes uttalanden måste också ses i en kontext att om man skulle vilja sälja, så tjänar man knappast på att alla vet att spelaren kommer lämna.
Jag tror dock inte att det är avgörande exakt vilken spelare man tar, utan hög kvalitet till ett bra pris, vilket nog är anledningen till Arsenals transfercirkus med så oerhört många namn: att klubben hör sig för ganska friskt och budar (eller skambudar) för att se lite vad man har för alternativ och hur benägna andra klubbar verkar vara att sälja. Anledningen till Suarezhistorien är vad jag förstår t.ex. att när priset steg på Higuain, så började man fundera på om man inte lika gärna kan få Suarez för den typen av pengar, om man lägger till en extra slant.
Ornstein på BBC menar också att det är främst Higuain och Suarez som man försöker med just nu. Kanske är Liverpool beredda att sälja trots allt. Suarez själv tycks ju alldeles uppenbart vilja spela CL åtminstone.
Citat:
Ursprungligen postat av
OG-lover
Enligt nattens uppgifter så är både Bayern och Barcelona överens om övergången och Thiago har även accepterat det personliga kontraktet.
Förstår faktiskt inte hur killen tänker med denna övergång. Känns som om han har svalt alla lovord med hull och hår som Pep har gett honom om att få garanterad speltid. Det kommer han inte att få i Bayerns mittfält i vilket fall. Han skulle få fler minuter om han stannar kvar i Barcelona då man planerar att dra ner på Xavi's speltid och enbart använda honom när han verkligen behövs. Blir verkligen inte klok på detta. Stanna för i helvete.
Det känns verkligen korkat måste jag säga, och jag håller helt med: det känns nästan mer vettigt att stanna i Barcelona. Men jag begriper ärligt talat inte varför han inte tänker med hjärnan och går till en klubb där han får spela. Manchester United hade varit ett alldeles utmärkt val tror jag - som faktiskt behöver honom, och ändå är en klubb som slåss om alla titlar.