Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-25, 19:45
  #1
Medlem
dogepunds avatar
Ska börja på mitt första jobb om några veckor. Jag har 20.000 + traktamente.
I detta arbete jobbar jag ständigt i nya städer och olika platser. det kommer bli rätt mycket övernatningar.
mina frågor är.

1 får jag någon sorts lön eller tillägg för dom övriga timmarna jag ligger borta fast inte jobbar. (t.ex kvällar efter de normala 7-4 jobbet)

2 vad jag har förstått så ska alla kostnader ingå i traktamentet. dvs bensin, mat, husrum. stämmer det?

någon välnig själ får gärna förklara hur det funkar i runda slängar.


MOD får gärna flytta tråden om den ligger under fel ämne.
Citera
2013-05-25, 19:51
  #2
Medlem
nex112s avatar
Jag sover i andra städer ibland i jobbet. Jobbar vanliga timmar och får endast min vanliga lön +220 kr (traktamentet). Dvs inget extra OB eller nåt under de lediga timmarna. Åker dit i firmabilen så soppa betalar firman, vet ej hur det är om du åker dit med privat bil, men det känns som arbetsgivaren borde betala.

Traktamentet ska täcka för matkostnader och lite annat. Sovplats ska din arbetsgivare betala.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...f80006547.html
Citera
2013-05-25, 19:56
  #3
Medlem
dogepunds avatar
okej tack för svar. senasst i går hörde jag en kille som körde lasbil och hade 15000 i månan + vanlig lön. för han behöver sova borta. Har han något spesial avtal eller? för inte fan kommer han upp i 15000 om man har 220 per dag.
Citera
2013-05-25, 19:59
  #4
Medlem
Traktamente är en sort officiell skattefinansierad ersättning (skattefritt traktamente), det finns regler hur stor den ska vara och hur mycket avdrag/ersättning som görs/ges för t ex utgifter för mat, boende och resor.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...f80006547.html

Skattefritt traktamente är dock absolut minimumbelopp så du kan mycket väl få högre ersättningar, det beror på hur mycket status du har på ditt arbete och på din arbetsgivares betalningsvilja.
Citera
2013-05-25, 20:02
  #5
Medlem
Är det så att du regelmässigt arbetar på andra orter och får sova över etc, så tror jag att du ska undvika skattefritt traktamente som enda betalningen för det.

Skattefritt traktamente är mer tänkt för "inte så ofta det händer, men ibland" arbeten man gör. Inte för att bli din enda ersättning för "nästan alltid på annan ort" arbeten.
Citera
2013-05-25, 20:10
  #6
Medlem
dogepunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Är det så att du regelmässigt arbetar på andra orter och får sova över etc, så tror jag att du ska undvika skattefritt traktamente som enda betalningen för det.

Skattefritt traktamente är mer tänkt för "inte så ofta det händer, men ibland" arbeten man gör. Inte för att bli din enda ersättning för "nästan alltid på annan ort" arbeten.



alla jobb kommer i stort sätt vara utanför min stad.
varför inte skattefritt? bara en fundering hur du tänker.
Citera
2013-05-25, 20:41
  #7
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
FEK -> A&A

/Mod
Citera
2013-05-25, 20:45
  #8
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogepund
alla jobb kommer i stort sätt vara utanför min stad.
varför inte skattefritt? bara en fundering hur du tänker.

Traktamenten är inte pensionsgrundande, inte sjukersättningsgrundande, inte her dom semesterersättning heller.
Det är alltså en usel deal på lång sikt.
Citera
2013-05-25, 20:47
  #9
Medlem
dogepunds avatar
okej. fan bra att veta sånthära. man vill ju ha de bästa förutsättningarna man kan få
Citera
2013-05-25, 20:55
  #10
Medlem
Mitt företag betalar även ut ett övertidstillägg för de dagar jag är bortrest.
Det baseras på min grundlön och är ca 1000kr extra / arbetsdag + 1500kr extra / helgdag. Dock är det skatt på detta sedan. Utöver detta kan jag även få ett risktillägg beroende på var i världen jag befinner mig, vilket är allt från 500kr/dygn till 8000kr/dygn skattefritt.

Kolla upp om du kan få något liknande kanske?
Citera
2013-05-25, 21:01
  #11
Medlem
dogepunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chookdee
Mitt företag betalar även ut ett övertidstillägg för de dagar jag är bortrest.
Det baseras på min grundlön och är ca 1000kr extra / arbetsdag + 1500kr extra / helgdag. Dock är det skatt på detta sedan. Utöver detta kan jag även få ett risktillägg beroende på var i världen jag befinner mig, vilket är allt från 500kr/dygn till 8000kr/dygn skattefritt.

Kolla upp om du kan få något liknande kanske?

det är något jag defenitivt ska kolla. bör finnas risktillägg iaf. tack för det
Citera
2013-05-25, 21:10
  #12
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
boende och resor ska inte täckas av traktamentet. de ska endast täcka kostnader för mat och andra utgifter som beror av att du inte bor hemma
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback