Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-25, 14:29
  #1
Avstängd
Siccatures avatar
Jag har en lägenhet i Älta utanför stockholm i ett helt nybyggt hus som är 62 kvadrat och har 8200 i hyra. Men har nu fått möjlighet att byta den mot en helt nybyggd lägenhet i farsta fast det är en 4:a på 92 kvadrat och en hyra på 12500 kr.
Funderar på att byta till den för egentligen vill jag ha en 3:a som också är nyproduktion eller nyare typ av lägenhet iaf och kanske lite närmare stan.
Så min fråga är vilken av lägenheterna tror ni har mest "bytvärde" alltså jag har störst chans och byta till en större 2a eller en trea mer centralare?
Citera
2013-05-25, 15:35
  #2
Medlem
JapanKinas avatar
Det finns flera faktorer som spelar roll och flera av dem är individuella. Därför är det svårt att säga "värdet" rent konkret.

Däremot är det ganska säkerställt att en majoritet värderar balkong och nära till tunnelbana/tåg/buss.

Om vi tittar på avståndet rent konkret mellan Älta och Farsta så har Farsta tunnelbana och Älta har det inte. Då jämför vi kommunikationsmedel buss mot tunnelbana där tunnelbana givetvis vinner. En tunnelbana fastnar inte i trafiken och påverkas i mindre utsträckning av svensk vinter som (nästan alltid) ibland tenderar att fastna eller stå stilla helt.

Älta och Farsta har ungefär liknande naturförhållanden. Älta har Ältasjön och Flaten med badplats och nära till Hellasgården. Farsta har också badplatser men kanske inte samma gröna omgivning.

Att tänka på är även hyran då vi för närvarande är i en lågkonjunktur utan direkt ljusning inom närmaste framtiden.

Observera också om det är en mindre privatvärd eller om det tillhör någon av de större fastighetsbolagen. Det spelar roll i hyresförhandlingar. Även möjligheten till ombildning kan vara av intresse.
Citera
2013-05-25, 15:40
  #3
Medlem
Nyproduktion i Älta:
+ Hög standard
+ Tvårummare attraktivt
- Fucking Älta
- Hög hyra

Fyra i Farsta:
+ T-bana.
+ Relativt bra hyra
- Storleken mindre attraktivt kanske

Skulle nog säga att Farsta är lite bättre. Men det kräver förstås att du kan ta en fyra och kanske hyra ut något rum...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback