Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 09:47
  #1
Medlem
Hej.
Jag har en juridisk fråga, mest för att jag blev nyfiken. Fick en lapp från min bostadsrättsförening om att man ska sätta namn och datum på sin cykel samt om man har saker i korridorerna utanför förråden i källaren. Sitter det inget namn på kör det bort sakerna. Sakerna i korridorerna förstår jag, men får de köra bort cyklar som står i cykelstället utanför bara för att de skickat ut en lapp?

Jag ska såklart märka upp mina cyklar så det är inget problem, är bara nyfiken på juridiken i det hela. Cyklarna står i ställ utanför lägenheterna, tomten tillhör föreningen. Jag gissar på att de får göra så, men skulle gärna vilja veta varför om någon vet. Det kan till exempel vara någon som ställt sin cykel där som inte bor hos oss, då får han ingen information. Å andra sidan ska han heller inte ställa cykeln där om han inte bor där.
Citera
2013-05-23, 10:17
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Tänk om du får en cyklande husgäst precis när de kommer för att rensa cyklarna? Nej, kör de bort cyklar är det möjligtvis stöld men som minst egenmäktigt förfarande. Uppsåt att behålla cykeln för egen vinning finns ju inte.

Saker som ger problem med brandsäkerheten inomhus kan de definitivt ta i förvar men alla ska ha chans att få tillbaks sina saker.

Prata med någon i styrelsen och påpeka att deras metod är olaglig. Om de har problem med övergivna skrotcyklar får de dokumentera vilka som står var och om det är någon som inte flyttas på ett tag är det att räkna som hittegods och det hanterar polisen. Semestertider gör att folk inte åker till jobbet så de får vara extra försiktiga under sommaren.
Citera
2013-05-23, 10:21
  #3
Medlem
Beskkovs avatar
Detta kan kanske vara lite off topic.

Jag var ute och sprang tidigare i våras, under min runda såg jag en cykel som någon försökt såga upp. Jag kontaktade polisen och sa att jag har hittat en stulen cykel. Mitt svar från dom var att om jag tog med den hem för att försöka hitta ägaren så klassades det som stöld och att jag kunde hållas till svars för den försvunna cykeln.

Så jag tror inte att dom får köra bort cyklar bara så där.
Citera
2013-05-23, 10:28
  #4
Medlem
miikoss avatar
Låter knepigt, jag skulle säga att de får flytta eran cykeln, om det har gett information om det. Men det kan ju inte gälla cyklar som inte tillhör de som bor där?

Det måste väl vara parkeringsförbjud enligt Trafikförordningen eller Vägmärkesförordningen, för att ens ska vara förbjudet?

Eller är det en tomtmark med grind?

Men undrar om man inte behöver kontakta kommunen så att de hämtar cykeln?
Citera
2013-05-23, 11:15
  #5
Medlem
Det är staket runt lägenhetsbyggnaderna med grindar, så det är ingen tvivel om att cykelparkeringen tillhör lägenheterna. Nu tro jag väl inte att någon har gått och ställt sin cykel där som inte bor där, om de inte lämnat den där efter de har hälsat på någon. Tänkte mest på om någon är på semester från den här veckan och över 6 juni så blir de av med sin cykel.

Jag är inte säker på vad de menar med köra iväg, om de skänker dem, kastar dem eller lagrar dem ett tag för att se om någon vill ha tillbaka dem. Tycker också det verkar lite konstigt, bara för att jag har ställt min cykel på någons tomt kan de inte köra bort den hur som helst. Är det olagligt kanske man borde varna dem så de inte sätter sig i knipa, vill inte att min förening ska behöva lägga pengar på en sådan sak när det finns bättre saker att lägga dem på.

Som sagt spelar det inte mig någon roll egentligen, kan bara märka cyklarna, det är mer en principsak då jag inte tänker göra det om de inte får ta min cykel.
Citera
2013-05-23, 11:24
  #6
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag har tidigare varit engagerad i en BRF-styrelse och det är ett gissel att på ett "korrekt" sätt hantera cyklar, grillar och annan bråte.

Det är kanske inte helt juridiskt korrekt av föreningen, men samtidigt är det den förmodligen enda lösningen för att undvika att ha gammalt skrot som ingen tar ansvar för (ägaren har kanske till och med flyttat för länge sedan).

Det de bör göra är att:
  1. Informera minst två gånger till alla innehavare vad som kommer att ske
  2. Märka upp de omärkta cyklarna/sakerna med en lapp som säger att objektet kommer att forslas bort om en månad om ingen tar ansvar för objektet
  3. Först därefter rensa bort, och då sådant som är uppenbart skrot (punka och rostigt och jävligt och totalt obrukbart)
Citera
2013-05-23, 13:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Jag har tidigare varit engagerad i en BRF-styrelse och det är ett gissel att på ett "korrekt" sätt hantera cyklar, grillar och annan bråte.

Det är kanske inte helt juridiskt korrekt av föreningen, men samtidigt är det den förmodligen enda lösningen för att undvika att ha gammalt skrot som ingen tar ansvar för (ägaren har kanske till och med flyttat för länge sedan).

Det de bör göra är att:
  1. Informera minst två gånger till alla innehavare vad som kommer att ske
  2. Märka upp de omärkta cyklarna/sakerna med en lapp som säger att objektet kommer att forslas bort om en månad om ingen tar ansvar för objektet
  3. Först därefter rensa bort, och då sådant som är uppenbart skrot (punka och rostigt och jävligt och totalt obrukbart)

Ditt sätt låter iallafall mycket mer okej, det är så kommunen gör när de tar bort cyklar på busstationen. Eller ja, de gör steg två fast med någon veckas tidsfrist, sedan flyttar de cyklarna till ett annat cykelställ där ingen brukar stå. Står den kvar där för länge antar jag att de gör något med dem.

Men sättet de gör på nu känns inte helt okej, jag skulle absolut kräva en ny cykel om jag hade missat lappen och fått min cykel kastad. Kanske borde höra av mig till ordföranden så föreningen slipper onödiga utlägg, då det ändå i praktiken blir jag som får betala en del av det.
Citera
2013-05-23, 13:29
  #8
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Jag har tidigare varit engagerad i en BRF-styrelse och det är ett gissel att på ett "korrekt" sätt hantera cyklar, grillar och annan bråte.

Det är kanske inte helt juridiskt korrekt av föreningen, men samtidigt är det den förmodligen enda lösningen för att undvika att ha gammalt skrot som ingen tar ansvar för (ägaren har kanske till och med flyttat för länge sedan).

Det de bör göra är att:
  1. Informera minst två gånger till alla innehavare vad som kommer att ske
  2. Märka upp de omärkta cyklarna/sakerna med en lapp som säger att objektet kommer att forslas bort om en månad om ingen tar ansvar för objektet
  3. Först därefter rensa bort, och då sådant som är uppenbart skrot (punka och rostigt och jävligt och totalt obrukbart)
Det här är exakt samma problem jag har upplevt som tidigare ordförande i en BRF. Vi uppmanade alla att märka upp sin egendom, vid flera tillfällen. Till sist drog vi iväg allt omärkt till polisens hittegodsavdelning och efter tre månader fick vi erbjudande om att överta cyklarna. Vi valde då att låta staten ta hand om godset, dvs skrotning.
Citera
2013-05-23, 13:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Det här är exakt samma problem jag har upplevt som tidigare ordförande i en BRF. Vi uppmanade alla att märka upp sin egendom, vid flera tillfällen. Till sist drog vi iväg allt omärkt till polisens hittegodsavdelning och efter tre månader fick vi erbjudande om att överta cyklarna. Vi valde då att låta staten ta hand om godset, dvs skrotning.

Det var då okej att ni körde iväg det själva? Men ni uppmanade iallafall flera gånger. Nu har de skickat en lapp ungefär 2,5 vecka innan de tänker köra iväg det. Även om de skickar en påminnelse inom den tiden finns det alltid en risk att någon inte märkt det. Men står de hos polisen några månader kan man alltid hämta det där. Bör jag höra av mig till ordförande och kolla att de tänkt igenom det ordentligt eller kan man lita på att de gör allt lagligt?
Citera
2013-05-23, 13:54
  #10
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Vi satte också upp en lapp i cykelkällarna om att de cyklar som saknas återfinns hos polisen i 90 dagar från /dagens datum/ och att de därefter kommer att skrotas om ingen gör anspråk på dem. Inte en enda person gjorde anspråk på cyklarna! Och förråden blev städade. Legalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback