2013-05-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Sedan när du läser intervjun med Sven Britton i Gefle Dagblad så missar du ju den viktiga poängen. Det är ingen hemlighet att Olof Palme vårdades av bla Sven Britton på Roslagstulls sjukhus, det intressant i denna intervju är ju följande uttalande:

Svaga sidor: “Jag är inte så pålitlig. Tidigare har jag haft svårt att hålla mig till sanningen men har blivit bättre med åren. Man måste ha ordning på grejerna om man ska hålla på och ljuga och det är svårare när man är äldre. Då är det bättre att hålla sig till en version. Ytlig och opålitlig, det får jag nog erkänna.”

Det där är ju bara dumt. Han kan ju lika gärna prata om att han har svårt att hämta ungarna i tid på dagis, det har du ju ingen aning om.
Citera
2013-05-28, 17:20
Medlem
Citat:
Jag tycker, uppriktigt, att "HIV-spåret" är en spännande tråd att spinna vidare på.

Tycker jag också. Bättre än de flesta andra hypoteser faktiskt... För att inte prata om Gustav den tredje syndromet....
Citera
2013-05-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
HIV-spåret anger väl att smittan skall ha kommit på en av alla hans resor där östasien och främst Indien misstänks som smittokälla? Det finns väl även rykten om att han har ett antal oäktingar runt om i landet och var väldigt pigg på SSU-flickor?

Kan finnas något i HIV-spåret men jag tror inte det är Ebbe Carlsson som är smittkällan. Finns väl även mer eller mindre ett erkännande att han haft någon infektionssjukdom?
Sydafrika är vad jag har hört, det var där han ådrog sig "pesten".
Citera
2013-05-30, 13:15
Medlem
Tuhs avatar
Detta kan ha vart en av de mer intressanta saker jag har läst här.
Citera
2013-06-01, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Sätter en femma på att alla som tror seriöst på HIV-spåret är djupt hatiska till Palme och önskar innerligt att det vore sant, så att de får ännu en anledning att späda ut sitt hat med.
En annan variant av det jag skrev tidigare: Konspirationsteori!
Dvs, jag håller med!

Kan säga att jag står inte politiskt nära Palme men man kan beundra honom ändå, och det gör jag!
Citera
2013-06-09, 14:39
Medlem
En intressant tråd detta. Det kan nog ligga något i det, frågan är bara hur nära sanningen det ligger??
Att O.Palme fått HIV alt AIDS är ju inte otroligt, om än dock beklagligt om det så vore.

Hur mycket han var inblandad i 70 talets "Bordelläffär" vet jag inte, förhoppningsvis inte mer än som "mörkläggare", för att skydda Lennart Geiger. I filmen "Call Girl" pekades ju han ut som pedofil, och det är nog en rejäl lögn, för att inte säga oförskämt av filmmakarna. Däremot så finns ju möjligheten att O.Palme var inblandad på annat sätt??
Men att sen O.Palme med flera kunde stå i dåvarande Riksdagens talarstol och ljuga är illa, men tycks numera vara gängse regel bland politiker.
Jämför man Palme med en hel drös statsministrar, som har kommit och gått i landet, så framstår han som en duglig och mycket skicklig kille.

För Lisbet Palme med vuxna barn, lär nog mordet vara ett livslångt trauma. Jag kan förstå deras indignation apropå "Call Girl". Tur kanske att Mårten Palme gjorde upp i godo med filmmakarna??!!
Jag lider med karlstackarn, att en nära anhörig har gått bort och det på ett så våldsamt sätt!

För övrigt så lär O.Palme har varit mycket omtyckt av närmaste omgivningen. En av hans vänner, som deltog i ett av media-jipponen för ett av dåvarande valen, beskrev honom som en mycket artig och älskvärd person, som gjorde allt för att de han tyckte om, skulle trivas.

Några som också var ena trevliga prickar var Ebbe Carlson och Sven Britton. Speciellt S.B. lär alltid ha varit poppis bland sina anställda. Ingen skugga ska kastar på dem. Holmér däremot lär inte ha varit den vassaste kniven i lådan ...
I yrket på 90 talet, så fick jag nöjet att prata med S.B. några gånger, samt besöka vissa avdelningar på sjukhuset.

Hur som helst, jag tror att TS är lite på rätt väg, men hur det stämmer vet (väl i bästa fall) några få inblandade .....
Citera
2013-06-12, 13:38
Medlem
Hej igen.

Jag fick ta en paus, problemet var att jag blev övertygad av min egen argumentation om att Palme hade HIV. Det är ingen bra utgångspunkt för att resonera förutsättningslöst.
Men så såg Olof Palmes personliga brev till Leif Axmyr (daterat 1986-02-18) i Aftonbladet och kunde inte slita mig från att börja gräva igen. Stämmer postulatet och mitt resonemang så vet ju Palme om att han snart ska dö, i det perspektivet blir ett personligt brev till en livstidsdöms fånge rätt intressant. Jag hittar inget anmärkningsvärt i brevets innehåll men tycker ändå att brevet i sig är intressant, att statsministerm prioriterar att skriva och göra förfrågningar åt en livstidsdöms dubbel mördare. Finns där en svag känsla av samhörighet och önskan att i alla fall någon skall bry sig om även den mest hatade, oavsett personens fel och brister?

Länk till aftonbladet och brevet från Palme till Axmyr.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16939427.ab
Citera
2013-06-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Sätter en femma på att alla som tror seriöst på HIV-spåret är djupt hatiska till Palme och önskar innerligt att det vore sant, så att de får ännu en anledning att späda ut sitt hat med.

Där har du fel! Jag känner inget som helst hat mot Palme, snarare sympati. Sedan att tråden attraherar en del Palme hatare är säkert riktigt. Jag läser med behållning dina inlägg om Palme mordet i andra trådar, pröva det spår du undersöker tillsammans med förutsättningarna "en plats, en kväll, inget skydd". Så ser du att det inte finns något motsatts förhållande, tvärt om.
Senast redigerad av litentuvan 2013-06-12 kl. 14:10.
Citera
2013-06-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
HIV-spåret anger väl att smittan skall ha kommit på en av alla hans resor där östasien och främst Indien misstänks som smittokälla? Det finns väl även rykten om att han har ett antal oäktingar runt om i landet och var väldigt pigg på SSU-flickor?

Kan finnas något i HIV-spåret men jag tror inte det är Ebbe Carlsson som är smittkällan. Finns väl även mer eller mindre ett erkännande att han haft någon infektionssjukdom?

Postulatet går naturligtvis att kombinera med andra smittvägar, man kan ju rent av spekulera att det är planterat av CIA för att genomföra ett karaktärsmord. För mig förefaller dock Ebbe Carlsson vara den enklaste förklaringen. Sedan smittar ju HIV som mest i det allra tidigaste infektions skedet eller i slutet när man börjar utveckla AIDS. Därför torde det troliga vara att Ebbe och Olof i så fall blev smittade ungefär samtidigt när mängden HIV virus i blodet är stort.
Citera
2013-06-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Men, allmänbildning...

1986 var vi mitt uppe i hivepidemin, bögarna dog som flugor i både USA och Europa. Hiv hade kanske ännu inte riktigt blivit en fara för Bög-Lasse som raggar på smågrabbar vid grillen i Grängesberg men för beresta kosmopolitiska sodomiter med pengar på fickan och ett rörligt arbete som flygpersonal, bartendrar och politiker så fanns det onekligen anledning att hålla den i hölstret. Geoffery Bowers, advokatbögen som filmen Philadelphia är baserad på, var döende redan detta år och ett antal kändisbögar hade redan dragit in paddlarna, bland annat Rock Hudson. Hiv och Aids var en realitet i både Stockholm och resten av den civiliserade världen 1986 så att avfärda TS på antaganden att hiv inte var så vanligt i mitten av åttiotalet går inte för sig. Hade man för vana att stoppa in saker i andra mäns rövhål och dessutom rörde sig bland kändisar (som ju framförallt Ebbe gjorde) så var 1986 ett år så gott som något att börja få skumma utslag på kroppen.

Ja, HIV epidemin spreds ju snabbast innan det kom ett riskmedvetande. En person som John F Kennedy hade säkert varit i farozonen om han hade levat, likväl som Palme.
Citera
2013-06-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollbunden
LP påstådda skottskador blev aldrig rättsligt och medicinskt undersökta.

Ingen rekonstruktion med LP.

Inga förhör med LP är bandade, på LP begäran.

Åklagarna fick ej anteckna vad LP sa vid en videokonfrontation med CP. CP advokat fick ej heller närvara. Allt på LP begäran.

LP beskrev GM tidigt som vältränad/spänstig. Senare som "drogmissbrukare" !

LP ville titta i ett skyltfönster.

I 9 av 10 mord finns mördaren inom den närmsta kretsen.... Och just ja, Olofs dagbok försvann i samma veva.

Denna försvunna dagbok är naturligtvis otroligt intressant i detta sammanhang. Oavsett om det stödjer eller fäller postulatet. Att Lisbeth Palme är inblandad i själva mordet är inget jag finner sannolikt. Däremot ska Lisbeth absolut inte få vara oantastbar, som Lena Andersson också påpekat i boken ”Förnuft och högmod”.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...-prosa-pjaser/
Senast redigerad av litentuvan 2013-06-12 kl. 14:26.
Citera
2013-06-12, 20:18
Medlem
Citat:
Olof Palme kan man beskylla en hel del för men inte att han hade AIDS. Långt därifrån!

"Långt därifrån". Vad är långt ifrån AIDS? Spännande! Har du inf? Du tycks veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in