Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-21, 23:37
  #1
Medlem
DaddyD2s avatar
Som rubriken lyder, vart går gränsen egentligen? Jag var inne och surfade på Aftonbladet och såg en rubrik som löd "Svenneburgare – hån mot hipsters". Svenne är enligt mig minst lika kränkande och rasistiskt som att säga blatte eller neger, men detta är något som Aftonbladet och Allt om Stockholm hyllar och rekommenderar. Vad fan är det för dubbelmoral egentligen? Aftonbladet som förespråkar sin kampanj "Vi gillar olika" så himla fint.

Rasism existerar tydligen bara åt ena hållet, svensk mot invandrare. Det blev ett jävla ramaskri när SJ serverade negerbollar, men när en invandrare serverar Svenneburgare så ska det hyllas? Denna inställning äcklar mig ärligt talat en hel del. När ska frågan om rasismen mot svenskar egentligen tas upp i media?
Citera
2013-05-21, 23:55
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Överkänslig?

Om man säger "Du din neger luktar illa" är rasistiskt.
Om man säger "Choklad-färgade gentlemen dansar bra" är inte rasistiskt.

Om man säger "Din blekt-feta Svenne-hora" är man väldigt rasistisk.
Om man säger "Din blåa ögon glittrar så vackert" är inte rasistiskt.

Förstår du skillnaden?
Det är inte svart eller vitt som är det rasistiska, utan vad man sätter för ord runt om!
Citera
2013-05-22, 00:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Som rubriken lyder, vart går gränsen egentligen? Jag var inne och surfade på Aftonbladet och såg en rubrik som löd "Svenneburgare – hån mot hipsters". Svenne är enligt mig minst lika kränkande och rasistiskt som att säga blatte eller neger, men detta är något som Aftonbladet och Allt om Stockholm hyllar och rekommenderar. Vad fan är det för dubbelmoral egentligen? Aftonbladet som förespråkar sin kampanj "Vi gillar olika" så himla fint.

Rasism existerar tydligen bara åt ena hållet, svensk mot invandrare. Det blev ett jävla ramaskri när SJ serverade negerbollar, men när en invandrare serverar Svenneburgare så ska det hyllas? Denna inställning äcklar mig ärligt talat en hel del. När ska frågan om rasismen mot svenskar egentligen tas upp i media?

"Rasism", först nämnt 1933, i Leon Trotskys (kommunist&massmördare) skrifter.
Citat:
This brief comment completely finishes off not only the old philosophy of the Slavophiles, but also the latest revelations of the “Racists.”

Rasister=slavofiler=älskar slaver, i mer modern kontext, älska sitt folk, Vita.

Så det är rätt enkelt, där kärleken för sitt folk tar vid, börjar hatet från etablissemanget att forsa.
Citera
2013-05-22, 00:09
  #4
Medlem
Om man är svensk/vit och på något sätt värderar det svenska/europeiska högre än den övriga världen är man rasist. Det fina i kråksången är att det gäller bara åt det ena hållet, det är alltså bara vita som kan vara rasister om man ska lita på jude-etablissemanget.
Citera
2013-05-22, 00:13
  #5
Medlem
krigsbarns avatar
På vilket sätt är "svenne" rasistiskt? Jag skulle snarare tro att det för en som du torde finnas en viss praktfullhet i att karaktäriseras som en "genuin" svensk, om än så av invandrare.
Eller har jag fel då? Du kanske inte tycker om att förliknas dina landsmän?
Citera
2013-05-22, 00:18
  #6
Medlem
Om en svensk kallar en invandrare för "jävla babbe" så är han rasist.
Om en invandrare kallar en svensk för "Jävlasvennehorajagskaknulladigsomminget" så är det synd om den och och det är fortafarande svensken som är rasisten då invandraren inte trivs i det land som föder den för närvarande.
Citera
2013-05-22, 00:25
  #7
Medlem
GrungyDudes avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

/thread.
Citera
2013-05-22, 00:25
  #8
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Överkänslig?

Om man säger "Du din neger luktar illa" är rasistiskt.
Om man säger "Choklad-färgade gentlemen dansar bra" är inte rasistiskt.

Om man säger "Din blekt-feta Svenne-hora" är man väldigt rasistisk.
Om man säger "Din blåa ögon glittrar så vackert" är inte rasistiskt.

Förstår du skillnaden?
Det är inte svart eller vitt som är det rasistiska, utan vad man sätter för ord runt om!
Alltså borde det ju vara lika okej för ett konditori att sälja negerbollar som för en restaurang att sälja svenneburgare? Själv så tycker jag att båda orden bör undvikas av alla. Svenne är ett skällsord, precis som neger, även om det inte är lika laddat. Men varför ska det till med särbehandling, framför allt av media?
Citera
2013-05-22, 00:27
  #9
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Alltså borde det ju vara lika okej för ett konditori att sälja negerbollar som för en restaurang att sälja svenneburgare? Själv så tycker jag att båda orden bör undvikas av alla. Svenne är ett skällsord, precis som neger, även om det inte är lika laddat. Men varför ska det till med särbehandling, framför allt av media?

För att vita kan inte utsättas för rasism, hallå alltså!
Citera
2013-05-22, 01:47
  #10
Medlem
För det första är det inte rasistiskt att säga neger. Det är precis som att säga vit och det är inte rasistiskt. Det är rasistiskt att säga nigger på samma vis som det är rasistiskt att säga svenne eller honky eller något liknande.

Man är rasist om man tror att en persons egenskaper och personlighet är influerat av sin ras och sin biologi.
Citera
2013-05-22, 07:03
  #11
Medlem
Intrycks avatar
"Svenneburgare" syftar i det här fallet på etnologi - på att vara en vanlig icke-hipp Svenne Banan som struntar i matsnobberi - och inte på etnicitet. En arab kan kallas för en svenne om han handlar på Dressman, spelar nätpoker, åker till Thailand och lyssnar på Gyllene Tider.

Så inget för I&I.

De svenskar som på allvar tar illa upp av "omvänd rasism" är för övrigt en skam för vita människor.
Citera
2013-05-22, 07:06
  #12
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Gränsen för rasism går vid negerns upplevda kränkthet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback