• 1
  • 2
2013-05-21, 18:34
Medlem
1.1s avatar
I dag såg jag i köttdisken köttbitar som kom i från Brasilien, Uruguay och Nya Zeeland bland annat. Är det fritt fram att äta kött från dessa länder? Jag har alltid köpt svenskt kött för jag är paranoid att få sjukdomar om jag äter kött från Brasilien, Uruguay, Irland och liknande länder.
Citera
2013-05-21, 18:41
Medlem
klybans avatar
Bästa dom inbillar sitt kött är bäst också, som vi gör.
Citera
2013-05-21, 19:20
Medlem
Jag har sommarjobbat hos en charkhandlare som påstod att kött från bl.a Argentina var hästlängder före svenskt kött i kvalité. Observera att han endast sålde svenskt så det bör ju inte ha varit i reklamsyfte.

Har dock inte själv några större erfarenheter av det hela. Kan ju tänka mig att längre transporter och så kan påverka.
Citera
2013-05-21, 20:04
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaba
Jag har sommarjobbat hos en charkhandlare som påstod att kött från bl.a Argentina var hästlängder före svenskt kött i kvalité. Observera att han endast sålde svenskt så det bör ju inte ha varit i reklamsyfte.

Har dock inte själv några större erfarenheter av det hela. Kan ju tänka mig att längre transporter och så kan påverka.

Sen är ju också en del hur mycket regnskog som skövlas för att nötkreaturen ska få plats i bla brasilien.

Men det billigaste svenska köttet är ju inte samma kvallite som argentiskt kött skulle jag tro på ditt inlägg. Har svårt att tro att bra (dvs dyrt) svenskt kött är hästlängder efter argentinskt kött.

Kvallite/pris är väl utlänskt kött på så sätt bra, men moraliskt är det sämre än närproducerat
Citera
2013-05-21, 22:09
Medlem
Fortsätt köpa svenskt kött.
Citera
2013-05-22, 00:30
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Fortsätt köpa svenskt kött.

Varför då? I disken brukar det bara finnas lammstek från Nya Zeeland.
Citera
2013-05-22, 06:27
Medlem
negerbarns avatar
Nja, skulle risken vara allvarligt förhöjd så skulle affärerna inte få sälja köttet.

Jobbade i affär förr, och vi sålde både svenskt och irlänskt nötkött. (ibland även brasilianskt, men irländskt låg i standardsortimentet) som låg ungefär 20% under det svenska i pris. En gång gick det ett larm om galna ko-sjukan, då EN gård på Irland hade smittats. Väldigt smidigt så avlivades hela besättningen, och man återkallade allt kött som kan ha beblandats med det smittade. Ändå så låg priset under många månader ytterligare en 10-15% lägre gentemot det svenska köttet, utan att en enda människa faktiskt smittats. (If it's not obvious så sänks priset för att folk ska fortsätta köpa det i ungefär samma utsträckning, eftersom annars skulle köttet gå tilll spillo. Det produceras ju fortfarande i ungefär samma takt minus besättningen som vart smittad vilket är en ganska obetydlig del av den totala köttproduktionen.)

Slutsats: att utländskt kött skulle på något sätt vara farligt/farligare än inhemskt dito är ganska bullcrap. Ät på du.
Senast redigerad av negerbarn 2013-05-22 kl. 06:30.
Citera
2013-05-22, 08:04
Medlem
Maledictuss avatar
Ur ren smittosynpunkt är det nog inte värre att äta utländskt kött. Däremot är ju djurskyddet sämre i andra länder. T.ex. så är det väldigt vanligt att man slaktar djur utan bedövning och för nötdjur kan det ta upp till 10 minuter innan de dör efter att man skurit halsen av dem. Det är inte särskilt trevligt tycker jag och är en anledning till att jag endast köper svenskt kött.

Dessutom är transporterna från Sydamerika långa och svenska djurbönder slås ut vilket leder till ökad arbetslöshet då arbetstillfällena inom lantbruket försvinner.
Citera
2013-05-22, 15:33
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Dessutom är transporterna från Sydamerika långa och svenska djurbönder slås ut vilket leder till ökad arbetslöshet då arbetstillfällena inom lantbruket försvinner.

Plånboken väljer. Tänker inte bli fattig för att någon svensk grisbonde ska få ha kvar sitt jobb.
Citera
2013-05-22, 15:56
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Plånboken väljer. Tänker inte bli fattig för att någon svensk grisbonde ska få ha kvar sitt jobb.

Ja det är klart, är du student eller arbetslös är det ju lite skillnad. Men för en person med arbete är mat fantastiskt billigt även om du köper svenskt.

Vill man annars se till att svenska arbetstillfällen konkurreras ut, att man får betala mer i skatt, bidra till djurplågeri och miljöförstöring så går ju det också bra köpa utländskt.
Citera
2013-06-01, 16:58
Medlem
Triremers avatar
En släkting till mig har jobbat som lantbrukare och hade/har både mark och hade djur. Han har dessutom varit involverad i mängder av lantbruk genom sitt företag. Enligt honom så är inte svenskt kött något märkvärdigt. Svensk nypotatis och jordgubbar håller hög kvalitet men när det kommer till kött så brukar han skämta om att kon själv inte vet om han eller hon är svensk eller inte. Enligt honom så håller det svenska nötköttet generellt sett låg kvalitet, framförallt eftersom att det sällan är hängmörat och eftersom att vi har väldigt strikta regler för hur det får hängmöras. I både syd- och nordamerika har de bättre kött.

Importerat kött är inte på något vis hälsovådligt, skulle det vara det så skulle det inte ens få säljas.
Citera
2013-06-01, 17:02
Medlem
krings avatar
Jag köper uteslutande kött från Irland eller Danmark när jag handlar och har aldrig blivit sjuk. Om det är något bra extrapris på svenskt kött så följer det med hem från affären men det är inte alltför ofta det händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in