2013-05-21, 20:44
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Nämn något kanadensarna blivit bättre på under de senaste 4-5 åren?

De har färre stjärnor i NHL (se vilka som vann de individuella priserna förra året).
De får sämre resultat i VM och JVM.
Deras målvakter är bedrövliga, i förhållande till hur det såg ut för några år sen när Roy och Brodeur var på topp.

Men du har fortfarande ett så kort perspektiv. Du kan inte slå fast att "det är på väg utför" genom att kolla ett, två, eller tre år bakåt. Fluktuationer är ju naturliga.

Sen sorterar du fakta för att passa dina åsikter. Titta på poängligan, senaste tre säsongerna har tre av de fem bästa spelarna varit kanadensare. Samma sak gäller ungefär i alla kategorier.

Man får ju nästan känslan av att det är Leif Boork som skriver.
Citera
2013-05-21, 20:46
Medlem
MagnusJ666s avatar
Ska bli kul att se hur det går OS om alla lag har sina bästa i världen med. Kanada har mest toppspelare i NHL (poängligan), men det är inte alltid det som räknas. Gäller att kunna fungera ihop som ett lag och ha ett grymt försvar, grym målvakt och grymt powerplay för att vinna mästerskap.

Kanada får dock gälla som favoriter i OS, följt av Sverige, Ryssland och USA. Tjeckien, Slovakien och Finland därefter. Nu kanske jag låter lite kaxig efter VM-guldet, men tror Sverige kan utmana Kanada med sitt lag. Vi har en grym målvakt, PW och försvarsspelare. Vi har inte lika många poängmaskiner i Sverige. Ska bli mycket intressant att se hur det går. Är ju stor rink med. Men kan ryssarna lyckas samarbeta blir de förstår livsfarliga.
Citera
2013-05-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Men du har fortfarande ett så kort perspektiv. Du kan inte slå fast att "det är på väg utför" genom att kolla ett, två, eller tre år bakåt. Fluktuationer är ju naturliga.

Sen sorterar du fakta för att passa dina åsikter. Titta på poängligan, senaste tre säsongerna har tre av de fem bästa spelarna varit kanadensare. Samma sak gäller ungefär i alla kategorier.

Man får ju nästan känslan av att det är Leif Boork som skriver.
Du gör ju precis samma sak när du väljer att titta på de 5 bästa i poängligan. Titta istället på de 20-30 bästa (mer statistiskt säkerställt).

Som jag ser det har Kanada blivit sämre på att nå toppresultat.
De har sämre målvakter och i övrigt ser det rätt oförändrat ut. Lägger jag ihop detta så får jag det till att dem är på väg åt fel håll (negativ utveckling).

Det är i vart fall inte Wikegård som skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Ska bli kul att se hur det går OS om alla lag har sina bästa i världen med. Kanada har mest toppspelare i NHL (poängligan), men det är inte alltid det som räknas. Gäller att kunna fungera ihop som ett lag och ha ett grymt försvar, grym målvakt och grymt powerplay för att vinna mästerskap.

Kanada får dock gälla som favoriter i OS, följt av Sverige, Ryssland och USA. Tjeckien, Slovakien och Finland därefter. Nu kanske jag låter lite kaxig efter VM-guldet, men tror Sverige kan utmana Kanada med sitt lag. Vi har en grym målvakt, PW och försvarsspelare. Vi har inte lika många poängmaskiner i Sverige. Ska bli mycket intressant att se hur det går. Är ju stor rink med. Men kan ryssarna lyckas samarbeta blir de förstår livsfarliga.
Är Sveriges bästa spelare skadefria när OS börjar så vet i fanken om inte Tre Kronor är en större favorit än Kanada. En bra målvakt brukar räcka långt. Kanada har ingen motsvarighet till Henrik Lundqvist. Lägg därtill att OS spelas på stor rink, något Kanadensarna brukar ha svårt för. Jag ser ljust på framtiden. De senaste åren har visat att svensk hockey är på stark frammarsch.
Senast redigerad av Kaymano 2013-05-21 kl. 21:01.
Citera
2013-05-21, 21:05
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Du gör ju precis samma sak när du väljer att titta på de 5 bästa i poängligan. Titta istället på de 20-30 bästa (mer statistiskt säkerställt).

De har sämre målvakter och i övrigt ser det rätt oförändrat ut. Lägger jag ihop detta så får jag det till att dem är på väg åt fel håll (negativ utveckling).

Är Sveriges bästa spelare skadefria när OS börjar så vet i fanken om inte Tre Kronor är en större favorit än Kanada. En bra målvakt brukar räcka långt. Kanada har ingen motsvarighet till Henrik Lundqvist. Lägg därtill att OS spelas på stor rink, något Kanadensarna brukar ha svårt för. Jag ser ljust på framtiden. De senaste åren har visat att svensk hockey är på stark frammarsch.

17 av de 30 bästa i poängligan den här säsongen är kanadensare...
Citera
2013-05-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
17 av de 30 bästa i poängligan den här säsongen är kanadensare...
Ja, det ser ju onekligen bra ut. Fast det är väl inte heller någon förbättring från föregående år?
Det går att vrida på det här lite som man vill. Jag är dock övertygad om min åsikt och den står fast tills Kanada börjar vinna igen.
Citera
2013-05-21, 21:27
Medlem
Citat:

Du har helt rätt i att Kanadas toppmålvakter inte är någonting att hänga i julgranen jämfört med de andra stora hockeynationerna, särskilt om man ser till förutsättningarna. Sverige har Lundqvist, Finland har Rinne, Rask och i viss mån Lehtonen, Ryssland har Bobrovsky, USA har Quick och Anderson och Howard och Schneider och Crawford(nåja), listan kan göras lång, men vad har Kanada? Price, som har grym talang men svårt att hålla jämn nivå, Luongo, som är Luongo, och... Smith? Ganska blekt på prospect-fronten också. Nej, någonting är lurt med målvaktsutvecklingen i Kanada. Det kan inte handla om slumpen.

Har säkert glömt att nämna många här.

I övrigt tycker jag att du är ute och cyklar och lägger alldeles för stor vikt vid VM som väldigt få i Nordamerika bryr sig det minsta om. De har fortfarande starka resultat i JVM och vann OS senast. De är också fortfarande dominanta när det gäller att ordna fram spelare, såväl dussinlirare som stjärnor, till NHL även om USA tagit stora steg framåt.
Citera
2013-05-21, 21:38
Medlem
VM är en skitturnering utanför Europa, tror inte kanadensarna/amerikanerna som kommer hit har all världens motivation som motsvarande spelare i dem europeiska länderna. Titta på OS så ser du vilka lag som är bäst. Kanada är fortfarande ett av dom 4 bästa lagen i världen, oavsett vad du analyserar för statistik. VM är ingen bra mätdata, värdelös turnering..
Citera
2013-05-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordberg
I övrigt tycker jag att du är ute och cyklar och lägger alldeles för stor vikt vid VM som väldigt få i Nordamerika bryr sig det minsta om. De har fortfarande starka resultat i JVM och vann OS senast. De är också fortfarande dominanta när det gäller att ordna fram spelare, såväl dussinlirare som stjärnor, till NHL även om USA tagit stora steg framåt.
Jag har frågat det här till många men inte fått något riktigt bra svar. Så jag frågar igen.
Varför skickar de sina toppspelare till VM om de inte bryr sig?

I JVM-sammanhang är de på stark tillbakagång. Från att ha vunnit 5 år i rad (2005-2009) till att inte ens ta medalj.

Att de producerar många bra spelare håller jag med om. Konstigt vore annars med tanke på deras bredd.
Tycker dock att spelare som Sakic, Lemieux & Gretzky var bättre än deras nuvarande toppspelare.

När det gäller OS har de oftast problem på stor rink. Kommande OS spelas på stor rink. Det är nog därför NHL tvekar över om de ska tillåta sina spelare att delta (kan bli dålig PR).

Citat:
Ursprungligen postat av vavere
VM är en skitturnering utanför Europa, tror inte kanadensarna/amerikanerna som kommer hit har all världens motivation som motsvarande spelare i dem europeiska länderna. Titta på OS så ser du vilka lag som är bäst. Kanada är fortfarande ett av dom 4 bästa lagen i världen, oavsett vad du analyserar för statistik. VM är ingen bra mätdata, värdelös turnering..
Absolut. Men inte på något sätt överlägsna eller världsledande längre. Sett till antalet utövare tycker jag att deras verkningsgrad verkar lägre än ex. Sveriges. Vi når bättre resultat med väsentligt färre spelare.
Senast redigerad av Kaymano 2013-05-21 kl. 21:54.
Citera
2013-05-21, 21:49
Medlem
Neuss avatar
Jag fullkomligt älskar TS logik. Kanada vann inte det senaste VM:et, och DÄRFÖR är de på dekis.

Sverige floppade förra VM turneringen. I år vann dem, och nu ser svensk ishockey ljus ut? Mjao, det går fort i somliga analyser.

Du kan ju också vända på det. Kanada vann förra OS, alltså är de bäst fortfarande tills motsatsen bevisats. Och även fast någon annan nation vinner nästa OS, står det fortfarande 1-1 jämte emot Kanada.

Klart som katten att Kanada är #1. Bäst talangutveckling, störst tradition och bäst poängspelare. Detta är ett faktum, än hur du vrider och vänder på det.
Citera
2013-05-21, 21:58
Medlem
Citat:
Jag har frågat det här till många men inte fått något riktigt bra svar. Så jag frågar igen.
Varför skickar de sina toppspelare till VM om de inte bryr sig?
Hockey Canada bryr sig säkert, men det gör inte allmänheten. Därför är spelarna knappast lika hungriga som t.ex. finländarna, svenskarna, tjeckerna, ryssarna, schweizarna där VM betyder någonting och t.o.m. de som inte annars bryr sig om hockey flockas framför TV-apparaterna. Det är väl min teori, för det finns få logiska förklaringar till hur de kan misslyckas så kapitalt med sina stjärnspäckade lag, även om man tar hänsyn till den ovana rinkstorleken.

Bortsett från förra året har Kanada tagit medalj i varje JVM sedan 1998. Har svårt att se detta nedåtgående mönster du pratar om. En gång är ingen gång. Missar de medalj de kommande två åren också, ja då har du ett argument.

Vad man kan diskutera är USAs landslags imponerande framfart inom hockeyn på senare tid. Roligt att se tycker jag och de kanske kan hota Kanada som det dominanta hockeylandet i framtiden i och med sin storlek.

Citat:
När det gäller OS har de oftast problem på stor rink. Kommande OS spelas på stor rink. Det är nog därför NHL tvekar över om de ska tillåta sina spelare att delta (kan bli dålig PR)
Tror snarare att det beror på att NHL inte direkt tjänar pengar på OS samtidigt som de måste göra avbrott mitt i säsongen(förlorade intäkter) och riskerar skador på spelare. Ett troligt scenario är att de låter bli att skicka spelare till OS och själva anordnar World Cup som ersättning - där de får styra.
Senast redigerad av Nordberg 2013-05-21 kl. 22:03.
Citera
2013-05-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Jag fullkomligt älskar TS logik. Kanada vann inte det senaste VM:et, och DÄRFÖR är de på dekis.

Sverige floppade förra VM turneringen. I år vann dem, och nu ser svensk ishockey ljus ut? Mjao, det går fort i somliga analyser.

Du kan ju också vända på det. Kanada vann förra OS, alltså är de bäst fortfarande tills motsatsen bevisats. Och även fast någon annan nation vinner nästa OS, står det fortfarande 1-1 jämte emot Kanada.

Klart som katten att Kanada är #1. Bäst talangutveckling, störst tradition och bäst poängspelare. Detta är ett faktum, än hur du vrider och vänder på det.
Kanada har åkt ut i kvarten de senaste 4 åren. Således handlar det inte bara om årets VM.

Sverige går bra även i JVM-sammanhang, till skillnad från Kanada.

Möjligen bäst på liten rink. Men då är Sverige bäst på stor rink, eftersom vi vann i Turin 2006. Kommande OS spelas på stor rink.
Citera
2013-05-21, 22:03
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordberg

Vad man kan diskutera är USAs landslags imponerande framfart inom hockeyn på senare tid. Roligt att se tycker jag och de kanske kan hota Kanada som det dominanta hockeylandet i framtiden i och med sin storlek.

Där håller jag med dig. USA är det land, förutom ett par blåbär som troligtvis utvecklats mest av alla länder. De har idag i min mening, den näst bästa bredden när det kommer till spelarmaterial. Går vidare att argumentera för att de är #1 när det kommer till målvakter.

Många har en tendens att glömma bort USA. De är betydligt mer kompletta än ex ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in