Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Jag har frågat det här till många men inte fått något riktigt bra svar. Så jag frågar igen.
Varför skickar de sina toppspelare till VM om de inte bryr sig?
Hockey Canada bryr sig säkert, men det gör inte allmänheten. Därför är spelarna knappast lika hungriga som t.ex. finländarna, svenskarna, tjeckerna, ryssarna, schweizarna där VM betyder någonting och t.o.m. de som inte annars bryr sig om hockey flockas framför TV-apparaterna. Det är väl min teori, för det finns få logiska förklaringar till hur de kan misslyckas så kapitalt med sina stjärnspäckade lag, även om man tar hänsyn till den ovana rinkstorleken.
Bortsett från förra året har Kanada tagit medalj i varje JVM sedan 1998. Har svårt att se detta nedåtgående mönster du pratar om. En gång är ingen gång. Missar de medalj de kommande två åren också, ja då har du ett argument.
Vad man kan diskutera är USAs landslags imponerande framfart inom hockeyn på senare tid. Roligt att se tycker jag och de kanske kan hota Kanada som det dominanta hockeylandet i framtiden i och med sin storlek.
Citat:
När det gäller OS har de oftast problem på stor rink. Kommande OS spelas på stor rink. Det är nog därför NHL tvekar över om de ska tillåta sina spelare att delta (kan bli dålig PR)
Tror snarare att det beror på att NHL inte direkt tjänar pengar på OS samtidigt som de måste göra avbrott mitt i säsongen(förlorade intäkter) och riskerar skador på spelare. Ett troligt scenario är att de låter bli att skicka spelare till OS och själva anordnar World Cup som ersättning - där de får styra.