2016-03-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Jag är Svensk och nu har jag inte bastat på badhus på många många år men när jag gjorde det var det alltid i badshortsen, samma med duschen.
Känner mig inte komfortabel att visa mig naken bland massa okända män/barn. Ser inget fel med att folk har shortsen/badbrallorna på sig i dusch eller bastu

Man duschar FÖRE bastu (och bassängbad) för att bli REN; för att inte förorena för medmänniskorna! Personer som duschar med kläder på kan omöjligen blir rena.
Citera
2016-03-10, 15:38
Medlem
gammatrons avatar
Jag har ett badlakan eller badyxor på. Jag tror Inge klorallergiker besöker badhus. De som är jobbiga är antingen småbarn som springer in och ut eller större småbarn som sitter och svär och spottar. Vi har ingen mixbastu även ocm det hade varit gott att kunna unna sig en svett med sin partner.
Citera
2016-03-10, 16:13
Medlem
"Simhallen uppmanar: Fuska inte i duschen!" Expressen har idag en artikel om en badmästare som försöker lära sina badgäster hygien. Artikeln handlar om Härnösand. Liknande strävanden görs runt om i landet.

Där vi brukar simma uppmanas alla som inte duschat håret innan de går i bassängen att använda badmössa. Enkla tunna plastbadmössor finns att använda (gratis).
Citera
2016-03-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Jag hörde av en badhusanaställd att badklädesförbudet dels är pga hygieniska skäl, men även opassande då badkläder man badat i klorbassäng skapar ohälsosamma klorföreningar som när de kommer i kontakt med aggregatet inte är bra att inandas. Sanningshalten i detta vet jag dock inte.

Jag badar alltid naken. Undantaget i privat basturegi och det är tjejer med. Då brukar det bli att alla har handduk/kläder på sig.

Vad är det för idioter som lägger badbyxor på aggregatet?? Låter som en skröna.
Citera
2016-03-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajjaj
Vad är det för idioter som lägger badbyxor på aggregatet?? Låter som en skröna.

Du tror inte att klorföreningar är flyktiga och kan hamna lite överallt i bastun?
Citera
2016-03-10, 22:00
Medlem
"Duscha före bad!" - den kampanjen har många kommuner nu. På hemsidor informeras om vad som händer med klor i smutsigt vatten.

Där vi badar har sambon lagt märke till att "EU-medborgare" (sällan svenskfödda av brytningen att döma) låser in sig på toa för att byta till badbyxor. Dessa badbyxor behålls sedan hela tiden de vistas i badhuset; när de duschar, simmar/ njuter i varma rehab-bassängen och i bastun.

Hur fräscht är det? De tvålar knappast in sina privata kroppsdelar i duschen under badbyxorna.

Det förekommer även att kvinnor rullar ner baddräkten till bikinitrosor och bär den så under hela tiden i badhuset.
Citera
2016-03-10, 22:06
Bannlyst
Om folk skötte sig och höll käften, eller talade med varandra i dämpad ton kunde jag nog tänka mig att basta både med tjocka håriga nakna araber och deras barnbarn tonåringarna med kortklippt hår.

Det är länge sedan jag besökte ett badhus och jag tänker inte återvända på ett bra tag. Pratar bastande vänner fortfarande om det senaste inom fotbollen?
Citera
2016-03-10, 22:45
Medlem
Arabien har väldigt varmt ute och väldigt lite vatten. I Norden och Ryssland är det tvärtom, svalt eller kallt ute och mycket vatten. Enligt Koranen får inte en manlig person visar sig för någon annan naken ovanpå låret och under magen. Desamma gäller för muslimska kvinnor. Koranen har då noggranna regler för hur män och kvinnor skall hålla sig rena i sina privata delar. I varje arme är faran för sjukdom högre än den för strid varför hygien är viktigt, men man litade på kroppsfettet för att hålla sig ren och riktad tvättning enbart till könsdelarna. Kvinnorna, t.ex., har alltid måste raka sig där.

Därför kan inte muslimer ens klä om sig inför varandra. De behåller underkläderna på om de tar på sig badbyxor eller badklänningar. Inte heller kan de duscha nakna om inte duschen har en låsbar dörr. Inget av detta är anpassade för våra badhallar och inte våra skolor heller för den delen. Då de inte bar byxor under sina kläder i Arabien finns det inga regler om att byta byxor utan oftast gick araber hela livet i samma kläder som liknar en stor tältliknande klänning som skydda mot solen.

Bastu gjordes en gång i veckan i byn i Sverige förr på lördagen, vilket kommer ifrån 'lögde-dagen eller tvätt dagen'. Då kunde alla tvätta sig genom att få upp svetten och att använda björklöv som har en slags tvål i sig. Alla familjer i byn bastade på samma dag och allt var inriktad på hygien och inget åt något intresse för hur familj- eller släktmedlemmar såg ut sexuellt. För detta hade man snarare kläder på. Bastun var också en avkoppling och en chans att skvallra om byns olika angelägenheter en gång i veckan. Speciellt efter familjerna tvingades bo ett stycke ifrån varandra då de förutvarande byarna bröts upp för att undvika revolution under 1700-talet vilket kungen bevarade skulle sprida sig från Frankrike om alla kunde prata med varandra.

Temperaturen måste vara högt nog för att man skall och skulle få svettas vilket rengjorda porerna. Det är meningslöst med den svala bastun.

Ändå fram till 70-talet badade barn upp till sju- åttaårs åldern nakna på badstränderna, dels därför att det fanns bara kläder av ull som hängde sig då de vara blöta. Männen bar badkläder med axelrem för att hålla det hela uppe. Importen av badkläder och den amerikanska puritanska kulturen gjorde sitt intåg och har fortsatt då man idag ser småflickor med bikini med bh på stranden.

Det finns en klar krock mellan islamsk tro och våra simbads-rutiner med dusch före för att inte bassängen skall behöva så mycket klor, vilket irriterar huden. Jag anser att om muslimer skall delta i våra anläggningar bör de anta de regler som finns för vissa anledningar utvecklade för vår klimat. Det är också ett problem med islam att de som tro på detta ideologi anser sig stå över andra som inte tro. Detta har till följd att de redan när de kommer anser sig bör kunna styr och ställa.
Citera
2016-03-10, 23:11
Medlem
Funderat på att gå och bad i det lokala badhuset, men vet inte hur jag ska göra. Vill kunna bada bastu utan en massa ork-ungar springer in och ut. Bör jag då bada på kvällen?
Citera
2016-03-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Funderat på att gå och bad i det lokala badhuset, men vet inte hur jag ska göra. Vill kunna bada bastu utan en massa ork-ungar springer in och ut. Bör jag då bada på kvällen?

Ork-ungar?

Där vi simmar lördagar eller söndagar på förmiddagen ser vi de vanliga föräldrarna med sina små barn. Inga problem alls med barnen. Sportlovsveckorna var det förstås fler barnfamiljer, de del valde att köa för korv, pommes frites etc i kafeterian. Den kön blev lång, det störde inte oss som föredrar att äta hemma och på lite finare restauranger.
Citera
2016-03-11, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haxer

Jag tror på att bada och basta tidiga vardagmorgnar.
Citera
2016-04-18, 11:56
Medlem
Var hälsade.

Kolla gärna in tråden jag själv startade om detta ämne: https://www.flashback.org/t2702358

Svenskar är så narrow-minded. Fattar inte varför det ska vara så svårt att ha några nakna mixed-bastur i Sverige och är det då någon som är obekväm med det så gå för fan inte dit då! Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in