2015-11-11, 18:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Men då är det ju fritt fram för spekulationer, tyvärr. Var det 3.000 eller 5.000? Eller ännu fler?
Jag tror din gissning är lika god som Miggans. Vi ser historia skapas framför våra ögon:
Hur femhundra års byggande av ett välfärdsland förstördes på (mindre än) femhundra dagar. Varsågod och svälj.
Citera
2015-11-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Kanske bedömer regeringen att det är bättre att folket spekulerar än att folket vet.

Det kan ju hända att många av de anställda på Migrationsverket brutit ihop och gått hem och hela hallen är full av köande asylsökande, och då kanske bara en tiondel av de sökande klaras per dag och Migrationsverket inser att de inte kan gå ut med siffran att 200 sökt asyl......
Köerna är kanske jättelika.....
Citera
2015-11-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tror din gissning är lika god som Miggans. Vi ser historia skapas framför våra ögon:
Hur femhundra års byggande av ett välfärdsland förstördes på (mindre än) femhundra dagar. Varsågod och svälj.

Hur mycket sosse man är har varit förr så är det kört nu. Vilka mesar, när det krävs ansvar tar de inte det! Ett land i kaos.....
Citera
2015-11-11, 18:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Det kan ju hända att många av de anställda på Migrationsverket brutit ihop och gått hem och hela hallen är full av köande asylsökande, och då kanske bara en tiondel av de sökande klaras per dag och Migrationsverket inser att de inte kan gå ut med siffran att 200 sökt asyl......
Köerna är kanske jättelika.....
Och kanske de som lessnat på köerna bara går ut i "friheten" i Malmö i vilket fall? "Passera gå" och kliv på nästa tåg i valfri riktning. Vilka skulle stoppat dom, en handfull dretlessna poliser eller tågvärdar?

Jag tror inte att alla som anländer till vår vackra huvudstad är reggade. Vore jag optimist skulle jag gissa på hälften.
Citera
2015-11-11, 18:30
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Och kanske de som lessnat på köerna bara går ut i "friheten" i Malmö i vilket fall? "Passera gå" och kliv på nästa tåg i valfri riktning. Vilka skulle stoppat dom, en handfull dretlessna poliser eller tågvärdar?

Jag tror inte att alla som anländer till vår vackra huvudstad är reggade. Vore jag optimist skulle jag gissa på hälften.

Det verkar inte spela någon roll ändå. Det är ingen i ansvarig ställning som gör något åt situationen.
De flesta har inga id-handlingar och uppger ett namn och ålder. T. ex. framgick av domen mot de marockanska gatubarnen att någon av dem var registrerad i såväl Norge som Tyskland, under olika namn och med olika ålder. Det kunde avgöras genom fingeravtryck. I Sverige uppgavs ett tredje namn och annan ålder.
Visst kan det vara skillnad att söka asyl eller inte. Det ger svensken en illusion av att det finns ett mått av kontroll i situationen. Man säger att de som inte får asyl ska avvisas. I praktiiken är detta svårt och dyrt och vissa länder tar inte emot sina egna medborgare.
Det leder till att många stannar kvar i Sverige trots avslag på asylansökan. Tydligen utgår då ersättningar och bidrag i viss utsträckning. De som inte söker asyl har ändå en rad rättigheter som papperslösa. Polisen får heller inte använda sig av etnicitet vid kontroller utan idén (eller vad man ska kalla det) är att det eventuellt upptäcks vid andra kontroller att någon vistas illegalt i landet.
Det lär inte bli mindre besvärligt efter hösten 2015....
Citera
2015-11-11, 18:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

http://www.svd.se/flyktingkrisen-beror-pa-svensk-politik

Här är en intressant artikel där det står att ca hälften registreras, resten avviker.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte ganska självklart i ett ordnat industrisamhälle att man vet hur många som är i landet och hur många som bor i landet? Sådan statistik har vi ju haft i Sverige sedan 1700-talet minst.

Det som nu händer är alltså att ca 2000 pers per dag fylls på som vi inte har en aning om. Det borde betyda att ingen enda myndighet längre känner till Sverige befolkning med större precision än +/- några hundra tusen. Eller +/- några procent. Större än så kan nog inte kollapsen beskrivas, för oss medelålders som är vana vid att läsa varje nyår "Vid årsskiftet var Sveriges befolkning 9.762.726 personer". Denna ordning är ett minne blott. Nu sällar vi oss istället till U-länderna om vilka man istället brukar läsa "Befolkningen uppskattas till ca 9,8 miljoner".
Citera
2015-11-11, 18:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Det verkar inte spela någon roll ändå. Det är ingen i ansvarig ställning som gör något åt situationen.
De flesta har inga id-handlingar och uppger ett namn och ålder. T. ex. framgick av domen mot de marockanska gatubarnen att någon av dem var registrerad i såväl Norge som Tyskland, under olika namn och med olika ålder. Det kunde avgöras genom fingeravtryck. I Sverige uppgavs ett tredje namn och annan ålder.
Visst kan det vara skillnad att söka asyl eller inte. Det ger svensken en illusion av att det finns ett mått av kontroll i situationen. Man säger att de som inte får asyl ska avvisas. I praktiiken är detta svårt och dyrt och vissa länder tar inte emot sina egna medborgare.
Det leder till att många stannar kvar i Sverige trots avslag på asylansökan. Tydligen utgår då ersättningar och bidrag i viss utsträckning. De som inte söker asyl har ändå en rad rättigheter som papperslösa. Polisen får heller inte använda sig av etnicitet vid kontroller utan idén (eller vad man ska kalla det) är att det eventuellt upptäcks vid andra kontroller att någon vistas illegalt i landet.
Det lär inte bli mindre besvärligt efter hösten 2015....
Precis, det var anledningen till att Operation Reva skrotades, det var ju rasistiskt att tro att de som var här olagligt kunde vara av annan etnicitet än rågblonda arier.
Jag förmodar att de som till syvende och sist styr vad man får tycka i landet, alltså chattervänster, s. k. politiker och vinboxarna som kallar sig kolumnister/krönikörer är färre än det dagliga insläppet av oregistrerade. Demokrati och yttrandefrihet är fint, så länge de har tolkningsföreträde.
Citera
2015-11-11, 18:44
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Här är en intressant artikel där det står att ca hälften registreras, resten avviker.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte ganska självklart i ett ordnat industrisamhälle att man vet hur många som är i landet och hur många som bor i landet? Sådan statistik har vi ju haft i Sverige sedan 1700-talet minst.

Det som nu händer är alltså att ca 2000 pers per dag fylls på som vi inte har en aning om. Det borde betyda att ingen enda myndighet längre känner till Sverige befolkning med större precision än +/- några hundra tusen. Eller +/- några procent. Större än så kan nog inte kollapsen beskrivas, för oss medelålders som är vana vid att läsa varje nyår "Vid årsskiftet var Sveriges befolkning 9.762.726 personer". Denna ordning är ett minne blott. Nu sällar vi oss istället till U-länderna om vilka man istället brukar läsa "Befolkningen uppskattas till ca 9,8 miljoner".

Det är väldigt passande så här i jultider
Vid den tiden utfärdade statsminister Löfven en förordning om att hela Sverige skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen, och den hölls när Bashar al-Assad var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Aslan, som genom sin härkomst hörde till Mohammeds hus, begav sig från Malmö i Skåne upp till Västra Götaland, till Glenns stad Göteborg, för att skattskriva sig tillsammans med Hana, sin trolovade, som väntade sitt barn.

https://www.svenskakyrkan.se/664428
Citera
2015-11-11, 18:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Jag brukade också tro på "hälften" men eftersom MSM också gör det reviderar jag ner min uppskattning till en tredjedel. Jag tror inte våra folkvalda och deras myndigheter har någon som helst kontroll längre.
Men jo, kontroll på befolkningen tidigare århundraden hade ju makten inte minst av skatteskäl. No more, no mas.
Edit: Beskattningen redan beskrivet betydligt mer måleriskt av Milo ser jag
Senast redigerad av DreamTwister 2015-11-11 kl. 18:57.
Citera
2015-11-11, 18:56
Medlem
För att kortfattat förklara, i siffror, vad som just nu sker:

I regeringens budget till 2016 föreslogs:
21 miljarder för att finansiera hela polisväsendet.
16 miljarder för att finansiera hela garantipensionen.

Migrationsverkets senaste prognos för migrationskostnader 2016 grundar sig på 135-tusen asylsökande, alltså en dagstakt på runt 370 personer.
Kostnaden för det skulle vara 60 miljarder. Jämför gärna den siffran med polisen eller garantipensionens budget.

Det som nu händer är att man först på en vecka registrerade 10000 sökande. Efter detta, nu i helgen, meddelar Tyskland mycket hårdare tag, vilket resulterar i att fler söker sig vidare till Sverige istället för att stanna i Deutschland.

Dagstakten är nu 2000+. Hur mycket plus vet vi inte, systemet för att räkna har brakat samman. Och prognosen för 370 pers per dag gav en utgift på tre gånger hela polisväsendets kostnad. Fundera på saken.
Citera
2015-11-11, 19:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
För att kortfattat förklara, i siffror, vad som just nu sker:

I regeringens budget till 2016 föreslogs:
21 miljarder för att finansiera hela polisväsendet.
16 miljarder för att finansiera hela garantipensionen.

Migrationsverkets senaste prognos för migrationskostnader 2016 grundar sig på 135-tusen asylsökande, alltså en dagstakt på runt 370 personer.
Kostnaden för det skulle vara 60 miljarder. Jämför gärna den siffran med polisen eller garantipensionens budget.

Det som nu händer är att man först på en vecka registrerade 10000 sökande. Efter detta, nu i helgen, meddelar Tyskland mycket hårdare tag, vilket resulterar i att fler söker sig vidare till Sverige istället för att stanna i Deutschland.

Dagstakten är nu 2000+. Hur mycket plus vet vi inte, systemet för att räkna har brakat samman. Och prognosen för 370 pers per dag gav en utgift på tre gånger hela polisväsendets kostnad. Fundera på saken.

Jag vill inte fundera på saken. Jag vill förtränga att Sverige är inne i en total systemkollaps som kommer att stöpa om vårt land för all framtid. Från ett rikt industriland med trygg uppväxt för våra barn, till något sorts oordnat mellanöstern-landskap, fattigt, svag utveckling och med ett HDI (Human Development Index) på samma nivå som Nordafrika. Detta enligt FN's egna projektion för Sverige 25 år fram i tiden.

Och samtidigt gaggar Svetsaren på med att "Vi ska ha ordning och reda i mottagandet".
Citera
2015-11-11, 19:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Idag publicerar Migrationsverket på sin sida att de inte har koll på hur många nyanlända som kom i Måndags!

Kontroll var det längesedan man hade, men nu har man tappat räkningen med

Högst anmärkningsvärt!

Länk: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-11-10-Osakerhet-om-antalet-asylsokande-pa-mandagen.html
Jag vet inte, det där kändes väl inte så farligt: det handlar om antalet asylsökande en enda dag, och Migrationsverket ska snarast återkomma med korrekta uppgifter.

Låter ju mest som om dom gjort en felaktig summering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in