Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Och kanske de som lessnat på köerna bara går ut i "friheten" i Malmö i vilket fall? "Passera gå" och kliv på nästa tåg i valfri riktning. Vilka skulle stoppat dom, en handfull dretlessna poliser eller tågvärdar?
Jag tror inte att alla som anländer till vår vackra huvudstad är reggade. Vore jag optimist skulle jag gissa på hälften.
Det verkar inte spela någon roll ändå. Det är ingen i ansvarig ställning som gör något åt situationen.
De flesta har inga id-handlingar och uppger ett namn och ålder. T. ex. framgick av domen mot de marockanska gatubarnen att någon av dem var registrerad i såväl Norge som Tyskland, under olika namn och med olika ålder. Det kunde avgöras genom fingeravtryck. I Sverige uppgavs ett tredje namn och annan ålder.
Visst kan det vara skillnad att söka asyl eller inte. Det ger svensken en illusion av att det finns ett mått av kontroll i situationen. Man säger att de som inte får asyl ska avvisas. I praktiiken är detta svårt och dyrt och vissa länder tar inte emot sina egna medborgare.
Det leder till att många stannar kvar i Sverige trots avslag på asylansökan. Tydligen utgår då ersättningar och bidrag i viss utsträckning. De som inte söker asyl har ändå en rad rättigheter som papperslösa. Polisen får heller inte använda sig av etnicitet vid kontroller utan idén (eller vad man ska kalla det) är att det eventuellt upptäcks vid andra kontroller att någon vistas illegalt i landet.
Det lär inte bli mindre besvärligt efter hösten 2015....