Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-02, 13:37
  #1
Banned
SkepticEnquirers avatar
Läs dessa två kolumner och begrunda. De publicerades i Metro samma vecka. Den första kommer från Carlos Rojas Beskow, som återigen gnäller över hur illa han behandlats för att han är invandrare - denna gång gäller det domen för piratkopiering. Stackare...

Citat:
Att diskriminera ska vara smärtsamt

Ja. Du blir diskriminerad för att du är mörk, har ”fel” dialekt eller ”fel” namn. Det är sällan av andra anledningar du diskrimineras i dag i Sverige om du är blatte. Jag hör ofta folk som nästan ursäktar dem som diskriminerar dem och förklarar att de inte är rasister, att anledningen till att de inte fick jobbet var att företaget sökte ”något annat” eller någon med andra meriter.
Att krogen inte släppte in dem för att det var skorna det var fel på, fastän de blänkte i tusenlappsklassen lång väg. Eller att läraren bedömde rätt när han eller hon gav svenskeritreanen VG i stället för MVG, som blondinen som skrev likadant på samma prov fick.

Jag tänkte själv först att det måste ha varit någonting annat när jag nyligen fick höra att en 30-årig Leffe fick böta en fjärdedel så mycket som jag för ett likadant brott som det jag hade begått, fastän han gjort det i mycket större skala och trots att han hade fast jobb till skillnad från mig, som gick i gymnasiet då. Det handlade om piratkopiering och inte mord eller skattefiffel och jag vill verkligen inte vara paranoid eller martyr, men jag förstår faktiskt inte. Framför allt vill jag inte vara dum. Skulle han ha fått böta mindre för att han hade lån att betala tillbaka? Barn att försörja? Min rumpa. Jag är faktiskt säker på att det hade att göra med att hans profil som familjeförsörjande whiteboy från någon finförort var lättare för domarna att få sympati för än min profil som betongförortsunge med jobbigt namn.
Några dagar senare skriver Jan Kallberg denna krönika:
Citat:
Invandrare, sluta se dig som offer

Här är min trestegsraket för integration, och den fungerar garanterat, för den har jag testat som invandrare: Håll käften, lär dig språket och skaffa dig en relevant utbildning. Då har du snart en framtid under tillväxt.
Det går inte att se sig som offer ständigt. Vilka är det som lyckas i Sverige? De som följer trestegsraketen. Vilka är det som misslyckas i integrationen i Sverige? De som gör motsatsen – genom att tjafsa om allt som inte råkar vara perfekt, vägrar lära sig språket och envisas med att en uzbekisk examen är relevant på en svensk arbetsmarknad. Det är den inte. Den behöver kompletteras. Relevant utbildning behöver inte vara akademisk, det viktigaste är att du kan något som efterfrågas, och om det sedan är kärnfysik, köra långtradare eller vara ljudtekniker är helt ointressant. Det måste gå att köpa dina tjänster om du ska få ett jobb. Folk köper inte tjänster som det saknas behov av. Fokusera på att komma in i samhället genom att minska friktionen inledningsvis, och sedan, när du kommit in i samhället, kan du ställa krav.
Livet är inte gratis. Man måste bjuda till.

Jag förvånas över att man i lilla homogena Sverige lyckas se så många problem på en så liten befolkning. Problemen är så stora att det är en hel yrkeskår av yrkesimmigranter som i massmedierna bara ältar hur besvärligt det är i Sverige. Försök vara invandrare i något annat land så inser du snabbt att Sverige måste vara ett av de mest respektfulla länderna när det gäller invandring. I Sverige får man svar på brev från myndigheter inom rimlig tid, i USA får man vara tacksam om man får svar på ett brev till invandrarverket efter ett år – om det inte tappats bort under resans gång.

Invandring är alltid besvärligt, man kan inte språket och den tid man lagt ned på en utbildning blir mindre värd eftersom man är utbildad för ett helt annat samhälle, men invandring är ett frivilligt val. Då får man vackert finna sig i att det finns saker man måste kämpa sig över. Man kan få finna sig i att det man utbildade sig för i hemlandet kan man inte jobba med i det nya landet.

Det är en global upplevelse vare sig man flyttar till Sverige, Kanada, Australien eller Japan. Jag har en svensk juristutbildning. Den kan bara användas i Sverige fullt ut. Är det Japans fel att jag har en nationell svensk utbildning? Självklart inte. Det är mitt ansvar att se till att jag har erfarenheter och utbildning som det finns en marknad för. Det samhället kan göra är att underlätta. Det gör Sverige.

Det kostar ingenting mer än böckerna att läsa på svensk högskola, det finns en uppsjö av bidragsformer för att understödja en anpassning till det nya samhället och Arbetsförmedlingen erbjuder yrkesutbildning, men om man valt att invandra, vilket är ett frivilligt val, finns det även ett individuellt ansvar att göra något. Invandring är svårt för alla, över hela världen, men Sverige är inte så dåligt som det utmålas.
Behöver jag säga att jag håller med Kallberg, och tycker att Rojas Beskow är jävligt gnällig?
Citera
2005-06-02, 13:56
  #2
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Läs dessa två kolumner och begrunda. De publicerades i Metro samma vecka. Den första kommer från Carlos Rojas Beskow, som återigen gnäller över hur illa han behandlats för att han är invandrare - denna gång gäller det domen för piratkopiering. Stackare...

Några dagar senare skriver Jan Kallberg denna krönika:
Behöver jag säga att jag håller med Kallberg, och tycker att Rojas Beskow är jävligt gnällig?
Nej, men du behöver nog säga vad vi ska diskutera här.
Citera
2005-06-02, 14:40
  #3
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Läs dessa två kolumner och begrunda. De publicerades i Metro samma vecka. Den första kommer från Carlos Rojas Beskow, som återigen gnäller över hur illa han behandlats för att han är invandrare - denna gång gäller det domen för piratkopiering. Stackare...

Några dagar senare skriver Jan Kallberg denna krönika:
Behöver jag säga att jag håller med Kallberg, och tycker att Rojas Beskow är jävligt gnällig?

Jag håller med dig, men ser inget samband mellan kolumnerna mer än att det är en som gnäller och en som inte gör det. I övrigt handlar de om helt olika saker.
Citera
2005-06-02, 15:17
  #4
Banned
SkepticEnquirers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Jag håller med dig, men ser inget samband mellan kolumnerna mer än att det är en som gnäller och en som inte gör det. I övrigt handlar de om helt olika saker.
Kallbergs rubrik: "Invandrare, sluta se dig som offer". Rojas Beskows hela krönika handlar ju bara om hur synd det är om honom, som fick ett såååå hårt straff för att han bröt mot lagen, när andra inte fått lika höga straff.

Makehaste: ursäkta för att jag inte skrev det i klartext, men jag tycker det var ganska självklart: ska invandrare sluta gnälla och se sig som offer, eller är allt samhällets fel?
Citera
2005-06-02, 18:03
  #5
Medlem
Erkimans avatar
Det är bra att Kallberg går ut och skriver en uppriktig, och enligt mig träffsäker, artikel i ett så känsligt ämne. Tyvär är det svårt att ventilera dessa typer av åsikter i ett offentligt forum utan att stämplas som rasistisk.

Det handlar ju inte bara om invandrare heller. Detta klagande hör vi mer och mer från alla nya femenistpartier och femenistorganisationer som ploppar upp.
Byt bara ut ordet "invandrare" mot "kvinnor" så är alla dessa jag/vi-är-offer texterna likadana.

Om folk kunde lägga sin energi på att förbätra sin egen situation genom utbildning och utveckling i stället för att klaga så skulle inte det hela vara ett problem.

Men det är klart. Det är bekvämare att skylla på "patriarkatet" i stället för att kanske försöka göra något åt det hela och, hemska tanke, misslyckas på grund av ens egna brister.
Citera
2005-06-02, 18:57
  #6
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
ska invandrare sluta gnälla och se sig som offer, eller är allt samhällets fel?

Ja, de ska sluta gnälla, men det är också samhällets fel på så vis att den här tyck-synd-om-dig-själv-mentaliteten uppmuntrats av våra kära politiker. Idag är tydligen ingen ansvarig för sitt eget liv: svartskallar, ensamma mammor, arbetslösa, white trash, folk som gått in i väggen, fetton o.s.v... Alla har de givetvis drabbats av förtryck och att de själva skulle vara delaktiga till hur deras livssituation ser ut verkar vara helt främmande.
Citera
2005-06-02, 19:18
  #7
Medlem
miklons avatar
Att Rojas kolumn är tramsig är nog de flesta överens om, men det finns ju ändå en poäng i att diskriminering förekommer. Kallbergs krönika å andra sidan är ju full av plattityder och självklarheter, förutom att han kanske gör det lite väl lätt för sig.

Sammanfattningsvis tycker jag att man kan se det så här: de som flyttar hit bör göra sitt bästa för att komma in i samhället och vi som bor här bör göra vårt bästa för att inte diskriminera. Svårare än så behöver det ju egentligen inte vara, men det säljer ju kanske inte lika bra att skriva det i en krönika.

En viss poäng har ju Kallberg när han skriver

"Problemen är så stora att det är en hel yrkeskår av yrkesimmigranter som i massmedierna bara ältar hur besvärligt det är i Sverige."

eftersom de som klagar ofta är invandrare som har lyckats integrera sig bra med övriga samhället. Det är ju samma problematik som feminismen dras med, de som hörs är ofta framgångsrika karriärkvinnor med stor personlig makt, inte de underbetalda och utarbetade kvinnor yrkesfeministerna säger sig företräda.
Citera
2005-06-02, 19:19
  #8
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Idag är tydligen ingen ansvarig för sitt eget liv: svartskallar, ensamma mammor, arbetslösa, white trash, folk som gått in i väggen, fetton o.s.v... Alla har de givetvis drabbats av förtryck och att de själva skulle vara delaktiga till hur deras livssituation ser ut verkar vara helt främmande.

Givetvis är det ytterst individen som är ansvarig för sitt eget liv, men inser man inte att det finns yttre faktorer som påverkar lever man nog i en drömvärld dessvärre.
Citera
2005-06-02, 19:24
  #9
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Givetvis är det ytterst individen som är ansvarig för sitt eget liv, men inser man inte att det finns yttre faktorer som påverkar lever man nog i en drömvärld dessvärre.

Det finns yttre faktorer som påverkar allt, man får helt enkelt lära sig att handskas med dem istället för att genast slänga sig på marken och tjura som en 3-åring.
Citera
2005-06-02, 19:44
  #10
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Det finns yttre faktorer som påverkar allt, man får helt enkelt lära sig att handskas med dem istället för att genast slänga sig på marken och tjura som en 3-åring.

Det skadar nog inte att försöka se båda sidor av saken. Individen bör givetvis göra sitt bästa utifrån de givna möjligheterna och omgivningen bör undvika att begränsa individens möjligheter mer än nödvändigt.

Eller för att ta ett mer konkret exempel som anknyter till trådens frågeställning: Invandrare som kommer hit bör göra sitt bästa för att få jobb, arbetsgivarna bör låta bli att sålla bort folk pga ursprung, hudfärg och liknande och istället se till individens kompetens.

Det känns som vanlig, enkel, liberal logik tycker jag.
Citera
2005-06-03, 13:40
  #11
Medlem
valfrihet schvalfrihet.

Att invandring skulle vara ett frivilligt val som Kallberg hävdar är ju en hisnande cynisk analys. Varför i helvete skulle någon tröska sig egenom år av fientlig byråkrati, rasism och stängda arbetsmarknader om inte alternativet var värre. Den som tror att någon annan än spanska semesterflörtar skulle komma till sverige av fritt val har groteskt överskattat vad det här landet har att erbjuda, men framförallt och än mer groteskt underskattat vad som driver folk till att lämna allt för att hamna som underklass i ett kallt grått land bebott av fientliga blekansikten.

Kort sagt, visst måste nyinflyttade kämpa hårdare, och det kan finnas en viss logik i det, men fritt val? Jovisst, val i den betydelsen att man hellre utvandrar än förtrycks, svälter, torteras eller vad man nu kan ha för besvär som får en att se sverige som ett rimligt alternativ.

Märklig syn på valfrihet.
Citera
2005-06-03, 14:07
  #12
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Behöver jag säga att jag håller med Kallberg, och tycker att Rojas Beskow är jävligt gnällig?
Rojas Beskow tycker vansinnigt synd om sig själv, ja, det framgår ju tydligt av allt han skriver. Han är inte beredd att ta ansvar för sitt eget liv, utan skyller på andra. Han skyller på rasism, rasister skyller på invandrare.

Sluta gnälla, och ta ansvar för ert eget liv istället!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback