• 1
  • 2
2005-06-02, 01:09
Medlem
dayms avatar
Yo!

Hur fan får man fram den där finfina smaken och härliga något klibbiga konsistensen i riset man får från dom flesta kinarestauranger? Riset i sig är jävligt god, och med soya så går det fan o käka sig mätt på bara riset.

Är det själva riset som är "speciellt" eller tillagas det på nåt speciellt sätt?
Citera
2005-06-02, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Yo!

Hur fan får man fram den där finfina smaken och härliga något klibbiga konsistensen i riset man får från dom flesta kinarestauranger? Riset i sig är jävligt god, och med soya så går det fan o käka sig mätt på bara riset.

Är det själva riset som är "speciellt" eller tillagas det på nåt speciellt sätt?
Tror dom brukar använda sig av jasmin ris på kina restauranger men jag är osäker.

Mvh
Citera
2005-06-02, 07:55
Medlem
Hispers avatar
Jasminris är nog det vissa restauranger använder. En del använder sk. klibbris, ett ris som man kan hitta hos välsorterade handlare.

Tänk på att skölja riset innan du kokar det. Skölj med kallt vatten tills sköljvattnet är helt klart.
Citera
2005-06-02, 08:06
Medlem
Billy-Bobs avatar
Citat:
Yo!

För det första använder dom riskokare. Jag har en själv.
För det andra finns det 1000 sorters olika rismärken, och ingen använder troligtvis samma. Importerar säkert jättesäckar själva.

Försök luska reda på vilket märke dom använder på restaurangen du gillar.
Det är skillnad på utseende, konsistens och smak på ris från alla asiatiska län der.
Citera
2005-06-02, 08:19
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billy-Bob
För det första använder dom riskokare. Jag har en själv.
För det andra finns det 1000 sorters olika rismärken, och ingen använder troligtvis samma. Importerar säkert jättesäckar själva.

Försök luska reda på vilket märke dom använder på restaurangen du gillar.
Det är skillnad på utseende, konsistens och smak på ris från alla asiatiska län der.

Ang det här med olika sorters ris. Jag läste en artikel om sushirestaurang, lite OT men visar på hur viktigt riset är, där chefkocken såg på riset med väldigt seriösa ögon. Varje gång de tog hem en ny leverans ris så fick han ägna en dag åt att provkoka ris och prova olika mängder ris och vatten samt koktid för att få rätt smak på riset för hans restaurang.

Och fortsätter man att prata ris och sushi så är även USA (Kalifornien) en stor producent av ris.
Citera
2005-06-02, 08:25
Medlem
Billy-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Ang det här med olika sorters ris. Jag läste en artikel om sushirestaurang, lite OT men visar på hur viktigt riset är, där chefkocken såg på riset med väldigt seriösa ögon. Varje gång de tog hem en ny leverans ris så fick han ägna en dag åt att provkoka ris och prova olika mängder ris och vatten samt koktid för att få rätt smak på riset för hans restaurang.

Och fortsätter man att prata ris och sushi så är även USA (Kalifornien) en stor producent av ris.

Känner igen det där. Har testat av en 6-8 olika sorteras asiatiskt ris för att hitta det optimala för mig. Sen lika många långkorniga "svenneris" (uncle bens mfl). Jag har även ett ris från Kalifornien jag köpt i en Japsaffär. Det är mer sushiris.
Jag har åxå labbat mig fram med vattenmängd i min ricecooker.

Förstår att en del undrar vad man håller på med..
Citera
2005-06-02, 09:45
Medlem
Citat:
Yo!

Ska du få riset i närheten av det som man får på restaurangerna, så ska du INTE köpa jasminris. Jasminris är ett fuktigare och klibbigare ris, som nästan bara ger grötkonsistens vid hemmabruk.

Du ska köpa Basmatiris som är lite torrare än Jasminris. Det smakar och ser ut som riset på restaurang. Precis som Jasminris, fast lite torrare. För ännu torrare resultat kan man låta riset stå på några extra minuter på slutet på plattan samtidigt som man "luftar" riset genom att röra/vända om lite försiktigt i kastrullen tills man får det så torrt eller klibbigt man vill ha.

Jag använder bara Basmatiris, och det tror jag också många av restaurangerna gör. Med Basmati så blir riset som på restaurang! Det bästa riset helt klart!
Citera
2005-06-02, 09:54
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Du ska köpa Basmatiris som är lite torrare än Jasminris. Det smakar och ser ut som riset på restaurang. Precis som Jasminris, fast lite torrare. För ännu torrare resultat kan man låta riset stå på några extra minuter på slutet på plattan samtidigt som man "luftar" riset genom att röra/vända om lite försiktigt i kastrullen tills man får det så torrt man vill ha.

Jag använder bara Basmatiris, och det tror jag också många av restaurangerna gör. Det bästa riset helt klart!

Det där stämmer väl ändå inte..? Basmatirris är ju det dom använder på indiska/paki -ställen. Själv har jag aldrig sett basmati på ett kinahak. Jag tycker basmati smakar mkt mer än jasmin och har nån sorts nötig smak, medan jasmin är ganska neutralt (men gott)..

Jag vill minnas att det finns en ganska lång tråd i frågan..
Citera
2005-06-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Det där stämmer väl ändå inte..? Basmatirris är ju det dom använder på indiska/paki -ställen. Själv har jag aldrig sett basmati på ett kinahak. Jag tycker basmati smakar mkt mer än jasmin och har nån sorts nötig smak, medan jasmin är ganska neutralt (men gott)..

Jadu, jag har då aldrig känt någon skillnad på Basmatiris och riset man käkar på kinarestaurang. Och jämför man med hemmagjort Jasminris, som smakar risgrynsgröt (om du tycker det är gott) och Basmati, så blir hemmagjort Basmatiris så nära man kan komma av Kinarestaurangris. Varken ser eller märker någon minsta skillnad alls... precis samma konsistens och utseende.

Och smaken är utmärkt. Precis som på restaurangen.

Måhända att det är ett "indiskt" ris, men det spelar väl ingen som helst roll.
Citera
2005-06-02, 10:55
Medlem
pockis avatar
...sen så använder väl kinaställen inte salt när de kokar riset. Det förändrar smaken rätt mycket.
Citera
2005-06-02, 15:11
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Ska du få riset i närheten av det som man får på restaurangerna, så ska du INTE köpa jasminris. Jasminris är ett fuktigare och klibbigare ris, som nästan bara ger grötkonsistens vid hemmabruk.

Du ska köpa Basmatiris som är lite torrare än Jasminris. Det smakar och ser ut som riset på restaurang. Precis som Jasminris, fast lite torrare. För ännu torrare resultat kan man låta riset stå på några extra minuter på slutet på plattan samtidigt som man "luftar" riset genom att röra/vända om lite försiktigt i kastrullen tills man får det så torrt eller klibbigt man vill ha.

Jag använder bara Basmatiris, och det tror jag också många av restaurangerna gör. Med Basmati så blir riset som på restaurang! Det bästa riset helt klart!

Danke
Citera
2005-06-03, 01:14
Medlem
Citat:
Danke

Berätta sen gärna vad du tyckte om riset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in