2013-02-25, 01:14
Medlem
guzzmans avatar
Det första du måste göra är att skölja riset i en kastrull rikligt med vatten. Gör detta minst 3 ggr tills vattnet blir klart/genomskinligt. Det grumliga i vattnet är stärkelse som gör riset "grötigt". China/Thai restaurangerna använder sig av jasminris.
När du ska köpa ris så gör det gärna i thaibutik/asienbutik då kvalitén där brukar vara bättre. Men det funkar även med typ. Ica Handlarnas.

Mitt recept på ris är detta

3 Dl Jasmin ris (ej rågat mått)
4, 075 dl vatten
Lite salt ifall du vill

Skruva på spisen på 6án medans du sköljer riset (ifall att du har en traditionell spis som jag har)
Ställ sedan pannan med ris på den varma plattan och vänta tills det börjar på att ryka från vattnet (inte koka)
Lägg på locket på pannan och sänk till nr. 2 på spisen.
Sjud i ca: 20 minuter
Klart!
Citera
2013-02-25, 12:01
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guzzman
Det första du måste göra är att skölja riset i en kastrull rikligt med vatten. Gör detta minst 3 ggr tills vattnet blir klart/genomskinligt. Det grumliga i vattnet är stärkelse som gör riset "grötigt". China/Thai restaurangerna använder sig av jasminris.
När du ska köpa ris så gör det gärna i thaibutik/asienbutik då kvalitén där brukar vara bättre. Men det funkar även med typ. Ica Handlarnas.

Mitt recept på ris är detta

3 Dl Jasmin ris (ej rågat mått)
4, 075 dl vatten
Lite salt ifall du vill

Skruva på spisen på 6án medans du sköljer riset (ifall att du har en traditionell spis som jag har)
Ställ sedan pannan med ris på den varma plattan och vänta tills det börjar på att ryka från vattnet (inte koka)
Lägg på locket på pannan och sänk till nr. 2 på spisen.
Sjud i ca: 20 minuter
Klart!
Är det inte basmatiris till kinesisk mat och jasmin till thailändsk?
Citera
2013-02-25, 16:47
Medlem
christerys avatar
Ok, jag ger mig... Måste fråga, jasmin och basmati kan jag köpa men klibbris? är den nån tredje sort eller beror det på tillagningen?

Sweet rice har jag hört talas om - skall blötläggss ett dygn osv. Men är det en tredje sort. Fan - så gammal som jag är och kan inte ens laga ris.

Jag kör på jasmine och det funkar, lite sköljningar osv men det blir bra tycker jag i alla fall. Till både thai och kina... Fattar nog inte skillnaden egentligen. wokkar nåt och det smakar oftast ok.

Frysta gönsaker, älg istället för nöt osv så jag är nog i alla fall helt fel ute.
Citera
2013-02-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Ska du få riset i närheten av det som man får på restaurangerna, så ska du INTE köpa jasminris. Jasminris är ett fuktigare och klibbigare ris, som nästan bara ger grötkonsistens vid hemmabruk.

Du ska köpa Basmatiris som är lite torrare än Jasminris. Det smakar och ser ut som riset på restaurang. Precis som Jasminris, fast lite torrare. För ännu torrare resultat kan man låta riset stå på några extra minuter på slutet på plattan samtidigt som man "luftar" riset genom att röra/vända om lite försiktigt i kastrullen tills man får det så torrt eller klibbigt man vill ha.

Jag använder bara Basmatiris, och det tror jag också många av restaurangerna gör. Med Basmati så blir riset som på restaurang! Det bästa riset helt klart!
Basmatiris används definitivt inte på kinarestauranger! Det är jasminris som får sin typiska smak av att jasminblommor växer på risfälten har jag hört. Är både till smak, konsistens och utseende helt annorlunda än basmati. Däremot är det lättare att lyckas med basmatiris av någon anledning, jasminriset tenderar att bli för blött och grötigt. Ett tips är att använda mindre vatten.
Citera
2013-02-25, 19:41
Medlem
dePauls avatar
I kinesisk matlagning använder man preferabelt ett ris som kineserna kallar för vitt, klibbigt, långkornigt och förhållandevis aromatiskt.

I stort sett varje by har sin egen kultivation. Det betyder att ett enhetligt ris inte finns. De flesta av dessa sorter härstammar dock från en ursprungsform som heter Oryza Sativa av underarten japonica och som i sin tur härstammar från vildris.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oryza_sativa

http://en.wikipedia.org/wiki/Oryza_sativa

~Paul~
Citera
2013-02-25, 19:46
Medlem
Att koka jasminris kräver sin man. Man ska koka det tills det är hårt inuti och mjukt utanpå. Sen silar man bort vattnet och skruvar ner värmen till 1 eller 2, efter den lägger man smör i botten på pannan och tillbaka med riset, lägger en glashandduk mellan lock och panna och låter stå i ca 20 min. Klart det bästa riset.
Citera
2013-02-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I kinesisk matlagning använder man preferabelt ett ris som kineserna kallar för vitt, klibbigt, långkornigt och förhållandevis aromatiskt.

I stort sett varje by har sin egen kultivation. Det betyder att ett enhetligt ris inte finns. De flesta av dessa sorter härstammar dock från en ursprungsform som heter Oryza Sativa av underarten japonica och som i sin tur härstammar från vildris.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oryza_sativa

http://en.wikipedia.org/wiki/Oryza_sativa

~Paul~
Fast nu gällde ju ts fråga vilket ris han skall koka för att det skall påminna om det på kinarestaurangerna. Jasminris borde väl ändå vara det han skall prova, inte basmati som en del rekommenderar.
Citera
2013-02-25, 19:48
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Måste fråga, jasmin och basmati kan jag köpa men klibbris? är den nån tredje sort eller beror det på tillagningen?

Spontant tycker jag att "klibbris" känns som jasminris främst eller eventuellt grötris beroende på vad du ska ha det till, men egentligen är det nog bara för att särskilja det från uncle Ben's klibbfria i recept och så.

Basmatiris är det som indierna kör och jag tror att det är basmatiris hela vägen västerut genom arabländerna fram till Medelhavet/Nordafrika också. Italien kör arborioris till risotto, men jag vet inte vad de använder i övrigt.

Jasminris är det som används i både kina- och thairestaurangerna.

Rundkornigt ris som saknar jasmindoften och påminner om (är samma som?) vårt grötris och används i Japan och Korea. Det är detta som används hos sushirestaurangerna.
Citera
2013-02-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Att koka jasminris kräver sin man. Man ska koka det tills det är hårt inuti och mjukt utanpå. Sen silar man bort vattnet och skruvar ner värmen till 1 eller 2, efter den lägger man smör i botten på pannan och tillbaka med riset, lägger en glashandduk mellan lock och panna och låter stå i ca 20 min. Klart det bästa riset.
Det skall jag testa, brukar annars köra på dubbla mängden vatten mot riset. Ett gissel är de nya 10 och 5-minuters riser som nästan bara finns i vanliga butiker (ej asiatbutiker). Det går aldrig att få ett bra resultat, en del av de som skriver om grötkonsistens osv här kanske har råkat ut för dem?
Citera
2013-02-25, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Både jasminris och basmatiris är ju exempel på långkorniga sorter. Jasminriset får ju sin typiska smak från jasminblommor och således inte är en specifik rissort utan ett infuserat ris.

Personligen förknippar jag inte jasminris med kinesisk matlagning. Därtill är det alldeles för blommigt i smaken. De kinesiska smakerna härstammar inte så mycket från själva riset utan snarare från de övriga ingredienserna.

Av denna anledning så föredrar jag personligen basmatiris i brist på annat/mer autentiskt. På Orienthuset finns några rissorter som är avsevärt bättre än dessa två nämnda. Tyvärr har inte alla möjlighet att pga geografiskt läge handla där .

~Paul~
Citera
2013-02-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Både jasminris och basmatiris är ju exempel på långkorniga sorter. Jasminriset får ju sin typiska smak från jasminblommor och således inte är en specifik rissort utan ett infuserat ris.

Personligen förknippar jag inte jasminris med kinesisk matlagning. Därtill är det alldeles för blommigt i smaken. De kinesiska smakerna härstammar inte så mycket från själva riset utan snarare från de övriga ingredienserna.

Av denna anledning så föredrar jag personligen basmatiris i brist på annat/mer autentiskt. På Orienthuset finns några rissorter som är avsevärt bättre än dessa två nämnda. Tyvärr har inte alla möjlighet att pga geografiskt läge handla där .

~Paul~
Jag har inte ätit autentiskt ris tillagat i Kina så kan inte yttra mig huruvida det man får på kinakrogar smakar som det men det jag vet är att det är en avsevärd skillnad mellan riset på indiska restauranger och det på kinesiska, i Sverige,
Citera
2013-02-25, 20:35
Medlem
Man får helt enkelt gå till sin lokala kinarestaurang och fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här