Citat:
Ursprungligen postat av someoneoutthere
Jag håller med dig, men tyvärr är det tabu för kvinnor att inte vilja ha barn. Säger du som kvinna att du inte vill ha barn tar folk (generaliserar) det som om att du säger JAG HATAR BARN OCH VILL TORTERA DEM TILL DÖDS.
Exakt. Det är klart att vi har en genetisk drift att skaffa barn, att påstå något annat vore dumt, men det är också löjligt att säga att i ett samhälle som är så civiliserat som vårt måste man skaffa barn för att "fylla någon funktion". Vi, i vår del av världen alltså, lider inte och har oftast pengar och möjligheter att förverkliga våra drömmar. Att hitta en annan mening med livet än att skaffa barn tycker jag borde vara en rättighet för alla kvinnor (och män). Att det är sånt tabu i samhället är sorgligt.
Det sticker nog många kvinnor i ögonen att det finns kvinnor som säger "nej, tack" och misstolkar det som att dessa barnvägrande kvinnor har sett ner på mammans livsstil. Just för att de kvinnor som säger att de inte vill ha barn generellt sett är de kvinnorna som satsar mer på karriär. Det är inget fel med att välja barn före karriär, eller att välja bägge, men det är synd att kvinnor ibland stjälper snarare än hjälper varandra med sin taskiga inställning. Sån avundsjuka och missunnsamhet som det existerar mellan kvinnor tror jag är svår att hitta någon annanstans.