• 1
  • 2
2013-05-15, 00:34
Medlem
the-calm-princes avatar
Har en kompis som planerar sin framtid studiemssigt. Det han funderar ver r om det r svrare att komma in p en forskarutbildning vid universitetet om han tagit ut en magisterexamen istllet fr en masterexamen? Har hrt att konkurrensen om forskarutbildningsplatser vid universitetet r mycket hrd och min kompis sger att han vill helst ha s goda chanser som mjligt att kunna komma in p forskarutbildning.

Vore mycket tacksam om ni ville svara och drmed hjlpa min vn.
Citera
2013-05-15, 00:36
Medlem
Konkurrensen r hrd och masterutbildningen r ett r lngre. Sger nstan sig sjlvt att det kar chanserna.
Citera
2013-05-15, 00:42
Medlem
Galvestonens avatar
Av de jag knner som PhDat har alla magister, master r ganska nytt i Sverige. Fast om dy kommer in beror mycket p andra grejer, rekommendationer that is. Det r det som gller, stanna kvar efter lektionen och snacka med professorer som verkar vettiga och r pratsugna, sdana finns alltid. De kommer hja dig till skyarna sedan nr du ska f ett letter of recommendation av dem.
Citera
2013-05-15, 00:45
Medlem
the-calm-princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Av de jag knner som PhDat har alla magister, master r ganska nytt i Sverige. Fast om dy kommer in beror mycket p andra grejer, rekommendationer that is. Det r det som gller, stanna kvar efter lektionen och snacka med professorer som verkar vettiga och r pratsugna, sdana finns alltid. De kommer hja dig till skyarna sedan nr du ska f ett letter of recommendation av dem.

Vilka mnesomrden har de PhDat inom?
Citera
2013-05-15, 00:51
Medlem
Abolishs avatar
Vad jag hrt r det ingen vidare tyngt p om man lst magister eller master, faktum r att jag aldrig hrt ngon ens nmna det.

Det r istllet flera andra faktorer som r betydligt viktigare s som betyg, tidigare publiceringar, och kontakter.
Citera
2013-05-15, 01:17
Medlem
Uppsala universitet (ekonomi) vet jag krver master fr att ska doktorand. S det r inte bara andra faktorer som pverkar detta. Kan ju finnas mjlighet till att gra praktik under en master utbildning genom att denna r lngre. Sk om att f gra den p institutionen s ska nog resten lsa sig ocks.
Citera
2013-05-15, 09:27
Nu vet jag inte inom vilket lroste eller omrde din vn vill doktorera vid, men fr mig gller fljande:

1) Avlagt avancerad (magister el. master) examen
2) Minst 240 hp, varav 60 skall vara frn s kallade "avancerade" kurser

Om man blir antagen eller ej bedms utifrn:

1) Forskningsplan max 2000 ord
2) Redogrelse fr forskningsintresse i relation till institutionens forskningFi
3) Fil. kand- och mag/masteruppsats
4) Andra relevanta publikationer

Forskningsansvarige som jag pratat med sa att rekommendationer inte spelar ngon roll eftersom alla nd har sin handledare eller "favoritprofessor" att rekommendera dem.
Citera
2013-05-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Konkurrensen r hrd och masterutbildningen r ett r lngre. Sger nstan sig sjlvt att det kar chanserna.

Inom teknik verkar konkurrensen inte srskilt hrd med tanke p andelen indier och pakistanier p dessa utbildningar. Inte mnga svenskar vljer 20-25 k i ln utan vidare lneutveckling framfr 28-30 k med betydligt bttre lneutveckling. Mste vart ngot jag missat om konkurrensen vore s tuff.
Citera
2013-05-15, 09:45
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larskristian
Uppsala universitet (ekonomi) vet jag krver master fr att ska doktorand. S det r inte bara andra faktorer som pverkar detta. Kan ju finnas mjlighet till att gra praktik under en master utbildning genom att denna r lngre. Sk om att f gra den p institutionen s ska nog resten lsa sig ocks.

Jas, det verkar inte s.

Citat:
To be considered for admission to postgraduate studies in Economic History, the applicant must have completed at least a Bachelors degree or the equivalent to 240 Swedish university credits (including at least 60 credits at an advanced level) from a recognised university or third level institution.
http://www.uu.se/jobb/phd-students/a...ntentId=243903

Det verkar ju tvrtom faktiskt, att det kan rcka ven med en kandidatexamen. Sedan vet jag inte om de egentligen menar att man ska ha en master eller liknande, hur som helst s rcker en magisterexamen.
Citera
2013-05-15, 10:10
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-calm-prince
Vilka mnesomrden har de PhDat inom?

Ekonomi/finans/ekonometri/fysik.

Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E

Forskningsansvarige som jag pratat med sa att rekommendationer inte spelar ngon roll eftersom alla nd har sin handledare eller "favoritprofessor" att rekommendera dem.

Det Diffar ju dock ganska mycket, skillnad om du fr en random assistant professor att rekommendera dig eller institutionens tyngsta namn, d ligger det ett tryck p att du ska bli antagen p ett annat stt.

ven om det formellt kan rcka med kandidat r det ingen som blir antagen med detta lngre i Sverige, i min erfarenhet.
Senast redigerad av Galvestonen 2013-05-15 kl. 10:16.
Citera
2013-05-15, 12:12
Medlem
P handels kan man efter frsta ret p det tv-riga masterprogrammet bli antagen till phd. Dvs, sista ret blir d bde master och phd (rknas i bda examen:s). Torde vl vara s p andra lrosten ocks, och d kan man dessutom ska tv ggr medan man fortfarande r student (frsta och andra ret...).
Citera
2013-05-15, 21:04
Medlem
the-calm-princes avatar
Frefaller som om det rcker med en magisterexamen trots allt. Min kompis kommer troligen bli glad ver att hra detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in