Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-05-15, 21:46
Medlem
Ternheims avatar
Hur svårt är det att få en doktorstjänst på Chalmers? Spelar betygen en avgörande roll vid antagning?
Citera
2013-05-15, 22:05
Medlem
Var någonstans görs publikationer? Och hur gör man en publikation? Om man arbetar inom kemi och får en idé och fullföljer den idén, kan man skriva en publikation om den idén isånnafall?
Citera
2013-05-15, 22:32
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notebook
Inom teknik verkar konkurrensen inte särskilt hård med tanke på andelen indier och pakistanier på dessa utbildningar. Inte många svenskar väljer 20-25 k i lön utan vidare löneutveckling framför 28-30 k med betydligt bättre löneutveckling. Måste vart något jag missat om konkurrensen vore så tuff.
Man går inte PhD för att bli ekonomiskt trygg, utan man går det för att man verkligen brinner för ämnet och vill faktiskt vara med och utveckla ämnet man sysslar med. Så du har rätt, vill man göra karriär och tjäna pengar så väljer man att ta ut en master och sedan jobba ute på arbetsmarknaden.
Citera
2013-05-16, 02:12
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Man går inte PhD för att bli ekonomiskt trygg, utan man går det för att man verkligen brinner för ämnet och vill faktiskt vara med och utveckla ämnet man sysslar med. Så du har rätt, vill man göra karriär och tjäna pengar så väljer man att ta ut en master och sedan jobba ute på arbetsmarknaden.

Fixar du en phd i något eftertraktat ämne, som teknisk matematik/finansiell matematik har du ditt på det torra efteråt om man säger som så.
Citera
2013-05-17, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Det Diffar ju dock ganska mycket, skillnad om du får en random assistant professor att rekommendera dig eller institutionens tyngsta namn, då ligger det ett tryck på att du ska bli antagen på ett annat sätt.

Även om det formellt kan räcka med kandidat är det ingen som blir antagen med detta längre i Sverige, i min erfarenhet.

Det gör det säkerligen. Nu kan jag bara säga vad forskningsansvarige sa till mig och inte hur det fungerar i praktiken. Men rekommendationer är nog inte negativt oavsett vem den kommer från. Nu behöver jag bara identifiera vilken som har mest "pull" inom min institution och påbörja "operation kyssa-röv" så snart som möjligt.

Kandidat tror jag är uteslutet numera utan det behövs minst en magister.

Citat:
Ursprungligen postat av Ternheim
Hur svårt är det att få en doktorstjänst på Chalmers? Spelar betygen en avgörande roll vid antagning?

Vill du doktorera borde du åtminstonde kunna leta upp information om liknande saker kan man tycka.

http://www.chalmers.se/sv/forskning/forskarutbildning/du-som-vill-doktorera/Sidor/default.aspx

Säg att 200-250 doktorander tas in per år, alla är inte anställda utan några får stipendie eller är industridoktorer osv. Lediga tjänster finns det iallafall: http://www.chalmers.se/sv/om-chalmers/ledigatjanster/Sidor/default.aspx
Citera
2013-05-18, 15:16
Medlem
Ternheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Det gör det säkerligen. Nu kan jag bara säga vad forskningsansvarige sa till mig och inte hur det fungerar i praktiken. Men rekommendationer är nog inte negativt oavsett vem den kommer från. Nu behöver jag bara identifiera vilken som har mest "pull" inom min institution och påbörja "operation kyssa-röv" så snart som möjligt.

Kandidat tror jag är uteslutet numera utan det behövs minst en magister.

Vill du doktorera borde du åtminstonde kunna leta upp information om liknande saker kan man tycka.

http://www.chalmers.se/sv/forskning/forskarutbildning/du-som-vill-doktorera/Sidor/default.aspx

Säg att 200-250 doktorander tas in per år, alla är inte anställda utan några får stipendie eller är industridoktorer osv. Lediga tjänster finns det iallafall: http://www.chalmers.se/sv/om-chalmers/ledigatjanster/Sidor/default.aspx
Har redan läst det, men hittar inte hur många som söker. Alltså hur viktiga är betygen i relevanta ämnen? Hur viktigt är det att ha gjort kandidat/examen på institutionen?
Citera
2014-01-20, 19:45
Medlem
the-calm-princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy

Har hört andra resonera på liknande sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in