Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Jag håller med på det mesta, jag är inte heller direkt sugen på att ha en syndabock då det som du säger skapar hat, men hur går vi tillväga för få alla människor i vårat land att förstå detta. Ska vi säga till Sveriges befolkning att vara snälla mot alla dessa invandrare som kommer hit och hjälper oss med arbetskraften från Mellanöstern och Syrien och eventuellt Afrika?
Jag hade ett utförligt svar på detta i en annan tråd men det blev raderat av modsen, så jag får kondensera det här.
Det som gynnar ett land mest är en selektiv invandring. Alltså invandrare som kommer hit och har redan ett jobbkontrakt eller de som kommer för att studera på universitet. Människor som dessa kommer vara produktiva i samhället och inte ställa till med bråk, på grund av diverse socioekonomiska orsaker. Detta är det bästa för landet, men kanske inte det mest humana vad det gäller flyktingar i världen.
Dock kan man fråga sig själv, hur kommer vår syn ändras på invandring ifall svenskar blir ekoflyktingar och måste fly till ett annat land för att överleva? Det är lätt att stå på ena sidan och beskylla flyktingarna men vad händer om man hamnar i samma situation? Skulle man inte vilja att gränserna var öppna då? Ska man ha en specifik invandringskvot vad det gäller ekoflyktingar i Europa eller? Såleda blir det ganska komplext. Men om man nu ska resonera för stunden, så är det första man borde göra att slopa invandringen helt förutom de som jag beskrev i början som kan bidra positivt.
Många andra har också märkt de enorma kulturkrockarna som förekommer bland MENA-folk i den här delen av Europa, ärligt talat förstår jag inte varför de kommer hit, men jag antar att den generösa politiken lockar dem.