Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Du inleder bra, men sen faller det ganska fort!
Det är sant att teknologi bär möjligheten att skapa ett bättre samhälle i framtiden, men det är knappast sant att vi befinner oss där idag!
Talar du om genmodifikation eller donationer?
Donationer finns idag. I Danmark är det faktiskt ganska vanligt redan idag, och föräldrarna får själva välja och vraka bland "elitmänniskor".
Genmodifikation finns också idag, överallt runt omkring oss. Främst i maten du antagligen äter. För att använda genmodifikation på människor så behöver vi nog ett antal år till, men det skulle med stor sannolikhet vara fullt redo att användas inom under 50 år.
Hur lång tid tar "er" metod för att låt oss säga höja avkommornas snitt-IQ med 25%, tro? 500 år? 2000? Mer? Min metod skulle göra det i princip direkt från den dagen det är redo att användas.
Billigare. Friare. Humanare. Effektivare. Utan våld eller tvång och allt ofantligt mycket snabbare.
(Jag talar nu alltså om genmodifikation, och inte selektiv donation som redan finns idag.)
Citat:
Det saknas i första hand diagnostiska metoder för att överhuvudtaget (rättssäkert) kunna göra de analyser ditt inlägg vill främja.
Va, vad pratar du om? Vilka analyser är det du menar inte är "rättsäkra"? Hur kan en vetenskaplig analys vara rättsosäker menar du, och varför är detta ett större hinder än vad jag får anta vara din metod som ju faktiskt är ännu mer rättsosäker, för att inte tala om mer osäker rent resultatsmässigt?
De enda analyser mina metoder skulle kräva görs redan idag. Faktum är att jag själv en testperson. Jag vet även om ett flertal av de gener jag bär på, och vilka effekter de har. Bland annat hur mina gener påverkar t.ex. mitt IQ, som vi främst talar om i den här tråden.
Dessa "analyser" finns alltså idag. Även om metoderna inte är fullt utvecklade så fungerar de ändå ofantligt mycket bättre
redan idag i jämförelse med vad primitiv, dyr och ineffektiv "rasåtskiljning" skulle innebära.
Citat:
Det saknas även medicinskt beprövade metoder att göra något åt de "problem" man med sådana diagnostiska metoder skulle kunna säkerställa.
Inte alls. Inom vissa områden, kanske. Men fortfarande betydligt effektivare än er metod -
idag. Alla de problem du menar att "mina" metoder har - har även dina många gånger värre.
Citat:
Till sist saknas det politiskt mandat att dels främja forskning inom dessa områden, dels anpassa vårt rättssystem efter eventuella forskningsresultat.
Återigen - varför återkommer du till att mina metoder har dessa problem när era metoder också har dessa problem
många gånger om?
Citat:
Det finns med andra ord i nuläget noll och ingen chans att det du beskriver skall kunna inträffa!
Jag tycker som sagt att du kommer med argumentationsfel när du kritiserar mina metoder för någonting som era metoder har ännu större problem med.
Detta är den snabbaste, billigaste, mest pricksäkra, humana, friaste, effektivaste och fredligaste metoden av alla - och det är nära till hands.
Till och med om genmodifikation inte används på människor (vad vi vet) idag.
Edit:
Hehe, se där!
En snabb Googling visade mig att genmodifierade människor redan existerar idag, fullt friska och hälsosamma.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-43767/Worlds-GM-babies-born.html
Roligt är att vissa är rädda för att detta kan skapa nya, friskare och intelligentare människor
Citat:
Geneticists fear that one day this method could be used to create new races of humans with extra, desired characteristics such as strength or high intelligence.
Hur som helst, såhär gick det till:
Citat:
They took eggs from donors and, using a fine needle, sucked some of the internal material - containing 'healthy' mitochondria - and injected it into eggs from the women wanting to conceive.
Because mitochondria contain genes, the babies resulting from the treatment have inherited DNA from both women. These genes can now be passed down the germline along the maternal line.
Jag tror minsann att genmodifikationen har kommit betydligt längre än vad man kan tro