Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 12:34
  #1
Medlem
Maledictuss avatar
Jag och min sambo letar hus. Vi har fastnat för ett område på landsbygden utanför en av Sveriges städer. Som det är idag har vi sparat ihop närmre 300 000 som ska gå till handpenningen, alltså har vi råd med ett hus för 2 000 000. Nu har det kommit ut ett hus till försäljning som ligger på 1 800 000, risken är dock att priset går upp ytterligare till uppskattningsvis runt 2 200 000.

Vi har tidigare sagt att vi inte skulle köpa ett hus om vi inte hade de 15% som krävdes dock har detta huset kommit som är helt perfekt (i detta område kommer det extremt sällan ut hus till försäljning). Vi har alltså detta dilemma: Om priset går upp över 2 000 000 har vi inte 15% av köpeskillingen som handpenning, vi behöver dessutom betala lagfart (och pantbrev om det inte finns). Tror ni Flashbackekonomer att banken skulle kunna bevilja någon typ av lån för den summan som saknas till handpenningen och lagfart/pantbrev?

Vi förstår naturligtvis om de inte beviljar det med tanke på kravet på 15% men det känns hårt att släppa huset när det är helt perfekt och det är stor risk att det aldrig kommer komma ut ett lika bra till försäljning igen.
Citera
2013-05-14, 13:36
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Tror inte det är något större problem, ni får ett blancolån med högre ränta på den överstigande delen. Kontakta din bank och fråga dem för säkerhets skull, du behöver ju ändå ett lånelöfte inför en eventuell affär.
Citera
2013-05-14, 14:15
  #3
Medlem
MrOaikis avatar
Er bank kanske beviljar er ett blancolån, men många banker brukar vara negativa till en sådan lösning. Jag rekommenderar er i så fall att ta ett blancolån hos någon annan bank. Det finns massor med banker och låneinstitut som lånar upp till 300 000 utan säkerhet. Se till att betala tillbaka dessa 300 000 så snabbt ni bara kan.
Citera
2013-05-14, 14:20
  #4
Medlem
kurt-sunes avatar
Sedan ska man inte fastna för ett objekt. Det kommer alltid nya, så det gäller att vara lite "iskall" så att säga i budgivningarna.

Går det över lite kan ni som sagt ta ett blancolån, men det ska ni göra er av med fortast möjligt.
Citera
2013-05-14, 15:17
  #5
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tror inte det är något större problem, ni får ett blancolån med högre ränta på den överstigande delen. Kontakta din bank och fråga dem för säkerhets skull, du behöver ju ändå ett lånelöfte inför en eventuell affär.

Absolut, jag har möte inbokat där i veckan men tänkte även slänga ut en tråd här bara för att se hur andra ser på det eller hur det varit för andra i samma sits. Förhoppningsvis går detta att lösa.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Er bank kanske beviljar er ett blancolån, men många banker brukar vara negativa till en sådan lösning. Jag rekommenderar er i så fall att ta ett blancolån hos någon annan bank. Det finns massor med banker och låneinstitut som lånar upp till 300 000 utan säkerhet. Se till att betala tillbaka dessa 300 000 så snabbt ni bara kan.

Vi ska höra med banken (eller bankerna då vi ska gå till flera) och se. Skulle det bli ett blancolån så är ambitionen att betala av det så fort som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan ska man inte fastna för ett objekt. Det kommer alltid nya, så det gäller att vara lite "iskall" så att säga i budgivningarna.

Går det över lite kan ni som sagt ta ett blancolån, men det ska ni göra er av med fortast möjligt.

Sant. Vi har gått på flera husvisningar tidigare och både dragit oss ur när 15%-gränsen för oss har passerats eller när det inte känns helt rätt dock är det här huset så underbart. Har inte sett någon som varken legat så bra till eller där själva huset varit så bra som detta så det vore jobbigt att behöva släppa det "utan en fight".

Om det blir ett blancolån ska vi som sagt betala av det så fort som möjligt.

Tack för alla tips och råd hittills!
Citera
2013-05-14, 16:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Sant. Vi har gått på flera husvisningar tidigare och både dragit oss ur när 15%-gränsen för oss har passerats eller när det inte känns helt rätt dock är det här huset så underbart. Har inte sett någon som varken legat så bra till eller där själva huset varit så bra som detta så det vore jobbigt att behöva släppa det "utan en fight".

Vi gick säkert på 30-visningar. Deltog i tre budgivningar (som vi klev av för att det blev för dyrt). Huset vi till sist köpte kändes rätt och det fick vi köpa utan budgivning för att säljaren "kände för oss". Vi hade sparat ihop så att vi lade in 15% kontant + lagfart och pantbrev. Vi hade också kvar en bra buffert som visade sig behöva trots att vi upplevde huset "som inflyttningsklart" på visningen. Skulle inte våga bo i hus utan åtminstone 50 000 på huskontot.

Se till att inte bara köpa rätt hus utan att köpa rätt läge. När det gäller huset kan man förändra det mest, men läget går inte att ändra (med rimliga medel).

Du säger landsbygd, men ändå ganska mycket pengar. Se till att det finns en god arbetsmarknad för åtminstone en av er nära huset eller närhet till extremt goda kommunikationer till en bra arbetsmarknad. Det lär inte bli billigare att bilpendla i framtiden.

Lycka till!
Citera
2013-05-14, 16:18
  #7
Medlem
Mitt första instinktiva råd vore att vara envis och inte buda över så att du inte klara av 15% gränsen. Men du verkar ha hittat det perfekta huset för er så jag tycker absolut du ska ta fighten och förhoppningsvis blir huset ert.

Ni har lyckats spara ihop en hel del pengar och det visar att ni har disciplin och kunskap när det gäller ekonomi och just därför tror jag att ni kan betala av ett eventuellt blancolån relativt snabbt och utan några problem.

Önskar dig lycka till !
Citera
2013-05-14, 18:17
  #8
Medlem
Ni behöver en buffert efter husköpet också. Som villaägare står man för alla oförutsedda utgifter själv när någonting går sönder som spis, värmepanna, MM. Flytten i sig kommer kostar dessutom. Så jag skulle nog rekommendera ni satsa på något som kostar mindre än 2milj. Blanco är inga roliga lån!
Citera
2013-05-14, 22:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillesnutt
Ni behöver en buffert efter husköpet också. Som villaägare står man för alla oförutsedda utgifter själv när någonting går sönder som spis, värmepanna, MM. Flytten i sig kommer kostar dessutom. Så jag skulle nog rekommendera ni satsa på något som kostar mindre än 2milj. Blanco är inga roliga lån!

Och om det nu behöver göras något på huset som ni inte tänkte på vid husköpet, eller upptäcker efteråt. Så hade en sådan grej kunnat lösa sig med ett blancolån.

Tänker mig lagom till hösten när det börjar bli kallt, pannan går sönder och ni behöver få loss lite pengar för att få varmt till vintern. Ni har lånat upp ett blancolån för att finansiera husköpet, men eftersom ni har det i blancolån får ni inte låna mer. Och då får ni frysa i vinter istället.

Nu är ju såklart det ett väldigt om och men och katastroftänkande. Men man bör ju ändå ha det med i beräkningarna.
Citera
2013-05-15, 08:12
  #10
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Vi gick säkert på 30-visningar. Deltog i tre budgivningar (som vi klev av för att det blev för dyrt). Huset vi till sist köpte kändes rätt och det fick vi köpa utan budgivning för att säljaren "kände för oss". Vi hade sparat ihop så att vi lade in 15% kontant + lagfart och pantbrev. Vi hade också kvar en bra buffert som visade sig behöva trots att vi upplevde huset "som inflyttningsklart" på visningen. Skulle inte våga bo i hus utan åtminstone 50 000 på huskontot.

Se till att inte bara köpa rätt hus utan att köpa rätt läge. När det gäller huset kan man förändra det mest, men läget går inte att ändra (med rimliga medel).

Du säger landsbygd, men ändå ganska mycket pengar. Se till att det finns en god arbetsmarknad för åtminstone en av er nära huset eller närhet till extremt goda kommunikationer till en bra arbetsmarknad. Det lär inte bli billigare att bilpendla i framtiden.

Lycka till!

Både läget och själva huset är precis så som vi vill ha det och vi har inte sett något tidigare som varit som detta hus. Men risken är ju naturligtvis att andra också upplever att det är det "perfekta huset" och därmed trissas priset upp. Men vi får se vad som händer.

Huset ligger utanför en av Sveriges större städer ca 15 minuters bilväg från mitt arbete. Det går dessutom bussar i närheten som kommer från ett närliggande samhälle så förhoppningsvis ska det inte blir några bekymmer med pendling.


Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Mitt första instinktiva råd vore att vara envis och inte buda över så att du inte klara av 15% gränsen. Men du verkar ha hittat det perfekta huset för er så jag tycker absolut du ska ta fighten och förhoppningsvis blir huset ert.

Ni har lyckats spara ihop en hel del pengar och det visar att ni har disciplin och kunskap när det gäller ekonomi och just därför tror jag att ni kan betala av ett eventuellt blancolån relativt snabbt och utan några problem.

Önskar dig lycka till !

Det har inte varit några bekymmer att spara och skulle vi nu kunna köpa huset har vi ställt in oss på att det blir några fattiga år i början där man får ligga lågt med kostnader och att försöka betala av blancolånet så fort som möjligt.


Citat:
Ursprungligen postat av lillesnutt
Ni behöver en buffert efter husköpet också. Som villaägare står man för alla oförutsedda utgifter själv när någonting går sönder som spis, värmepanna, MM. Flytten i sig kommer kostar dessutom. Så jag skulle nog rekommendera ni satsa på något som kostar mindre än 2milj. Blanco är inga roliga lån!

Jo, en bra buffert vore idealiskt vid oförutsedda händelser. Förhoppnings ska inget sådant ske då i princip allt (inkl. värmesystem, stammar, el, kök, tak) är renoverat 2011-2012. Men man vet ju aldrig vad som kan hända.

Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Och om det nu behöver göras något på huset som ni inte tänkte på vid husköpet, eller upptäcker efteråt. Så hade en sådan grej kunnat lösa sig med ett blancolån.

Tänker mig lagom till hösten när det börjar bli kallt, pannan går sönder och ni behöver få loss lite pengar för att få varmt till vintern. Ni har lånat upp ett blancolån för att finansiera husköpet, men eftersom ni har det i blancolån får ni inte låna mer. Och då får ni frysa i vinter istället.

Nu är ju såklart det ett väldigt om och men och katastroftänkande. Men man bör ju ändå ha det med i beräkningarna.

Se ovanstående svar. Du har helt rätt i att en buffert behövs. Jag får ta mig en rejäl funderare över det här. Ska träffa banken nästa vecka och se vad de säger.
Citera
2013-05-23, 15:09
  #11
Medlem
Maledictuss avatar
Liten uppdatering:

Huset vi kikade på var väldigt förskönat på bilderna och det var mycket som behövde åtgärdas innan det var bra. Vi släppte det med andra ord. Dock var det enormt mycket folk på visningen och summan för huset ligger nu på runt 3 000 000. Vi har dock varit på banken och det var inga bekymmer att låna till vare sig 2 500 000 eller 3 000 000. Dock känner vi att 3 000 000 ger en för hög månadskostnad och för stor del blancolån så det är inte aktuellt med tanke på hur mycket vi har att pytsa in själva i dagsläget.

Tack allihop för tips och råd!
Citera
2013-05-23, 20:06
  #12
Medlem
Blocket.ses avatar
När man ansöker om bolån på SBAB så erbjuder dom ett blancolån..
Tycker att det är lite konstigt att just denna statligt ägda bank uppmanar till det..

Ser att du redan fått dom svar du vill ha, men jag skulle aldrig rekommendera ett blancolån till någon som ska köpa bostad.

Skulle bergvärmepannan gå sönder så står du där helt utan buffert.
Du kan även få en vattenläcka eller så rasar taket in.. Och även om du har hemförsäkring så kan jag garantera dig att du behöver likvida medel den dagen om/när detta händer..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback