Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-11, 02:22
  #1
Medlem
SpiritusSanctis avatar
I områdena jag bor har det börjat förekomma allt fler våldsbrott, just därför har jag funderat på att börja ha en kniv på mig. Jag vet att det är olagligt men jag bor inte ens i nån stad så det finns nästan inga poliser här omkring. Det är just det faktum att om någon drar en kniv mot mig har jag absolut ingen chans eftersom jag inte direkt är tränad i någon kampsport eller liknande, men om jag skulle ha en kniv är oddsen lite jämnare och då finns det en stor chans att den andra personen drar sig tillbaka.

Vad bör man tänka på om man införskaffar sig en kniv att ha gömd i jackan eller så? Vad händer om man åker fast? Vad för kniv bör man skaffa?

P.S. Det här är ENDAST för självförsvar, inget annat.
Citera
2013-05-11, 02:28
  #2
Medlem
SeMeNoMores avatar
Ingen bra idé. Knivar är ganska värdelösa i gatuslagsmål och vips så har muppen som angrep dig tagit kniven ifrån dig och jagar dig hela vägen ut ur ghettot. Med adrenalin osv som pumpar runt under ett slagsmål har knivar liten påverkan, det är främst efteråt de blir "effektiva" men då är som sagt slagsmålet redan över och du blir åtalad för dråp. Bättre att ha någonting som smäller eller sprutar.
Citera
2013-05-11, 02:31
  #3
Medlem
BMWfans avatar
Idiotiskt att köpa en kniv utan vidare träning. Vad händer om du drar en kniv och sen åker i backen? Då blir du stucken med din egna kniv.

Nae ska du ha något olagligt självförsvarsvapen så köp pepparsprej det är bra mycket effektivare ifall någon eller några skulle attackera/råna dig.

Är du ej tränad att hantera en kniv så ska du inte göra det, bara en massa onödiga risker som du kommer att utsätta dig själv för.
Citera
2013-05-11, 02:36
  #4
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Ingen bra idé. Knivar är ganska värdelösa i gatuslagsmål och vips så har muppen som angrep dig tagit kniven ifrån dig och jagar dig hela vägen ut ur ghettot. Med adrenalin osv som pumpar runt under ett slagsmål har knivar liten påverkan, det är främst efteråt de blir "effektiva" men då är som sagt slagsmålet redan över och du blir åtalad för dråp. Bättre att ha någonting som smäller eller sprutar.
Jag pratar inte om slagsmål, utan jag tänkte mer på hot/rån. Om det börjar hetta till och att en hel hög med alkoholiserade personer börjar slåss eller liknande så skulle jag dra mig undan.

Det här är mest som sista utväg jag menar, främst för att skrämma rånaren.
Citera
2013-05-11, 02:36
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Stod häromdagen på polisstationen i ett delikat ärende när jag kom på att jag hade en kniv i fickan, tänkte inte på det liksom då jag inte använder min kniv mot andra människor...(såvida inte någon drar kniv mot mig). Det gick bra dock, ingen som kollade.

Edit:
Sensmoral, bär inte kniv när du ska till polisstationen!
Citera
2013-05-11, 02:38
  #6
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Jag pratar inte om slagsmål, utan jag tänkte mer på hot/rån. Om det börjar hetta till och att en hel hög med alkoholiserade personer börjar slåss eller liknande så skulle jag dra mig undan.

Det här är mest som sista utväg jag menar, främst för att skrämma rånaren.
Vi pratar om samma sak. En liten kniv hindrar ingen, det gör bara rånare och andra förövare än mer aggressiva.
Citera
2013-05-11, 02:38
  #7
Medlem
BMWfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Jag pratar inte om slagsmål, utan jag tänkte mer på hot/rån. Om det börjar hetta till och att en hel hög med alkoholiserade personer börjar slåss eller liknande så skulle jag dra mig undan.

Det här är mest som sista utväg jag menar, främst för att skrämma rånaren.

Spelar ingen roll, i en skarp situation så kommer du inte tänka rationellt och den gången rånaren inte blir skrämd av en kniv säg en påtänd tjackis eller ett ungdomsgäng då är du illa ute.

Lägg ner tankarna på att bära kniv helt och hållet det är mitt tips.
Citera
2013-05-11, 02:40
  #8
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMWfan
Idiotiskt att köpa en kniv utan vidare träning. Vad händer om du drar en kniv och sen åker i backen? Då blir du stucken med din egna kniv.

Nae ska du ha något olagligt självförsvarsvapen så köp pepparsprej det är bra mycket effektivare ifall någon eller några skulle attackera/råna dig.

Är du ej tränad att hantera en kniv så ska du inte göra det, bara en massa onödiga risker som du kommer att utsätta dig själv för.
Är det svårt att få tag på pepparsprej?

Och som jag nämnde tidigare så har jag större chans att överleva med kniv om någon försöka döda mig med stickvapen. Det här är alltså om jag vet att denne person har tendens att faktiskt genomföra ett knivmord. Om någon bara ville ha min plånbok skulle jag nog inte riskera att dö för den...
Citera
2013-05-11, 02:41
  #9
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stod häromdagen på polisstationen i ett delikat ärende när jag kom på att jag hade en kniv i fickan, tänkte inte på det liksom då jag inte använder min kniv mot andra människor...(såvida inte någon drar kniv mot mig). Det gick bra dock, ingen som kollade.

Edit:
Sensmoral, bär inte kniv när du ska till polisstationen!
Ska tänka på det!
Citera
2013-05-11, 02:44
  #10
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Vi pratar om samma sak. En liten kniv hindrar ingen, det gör bara rånare och andra förövare än mer aggressiva.
Det beror väl ändå på person till person, om man ser att personen är en organiserad brottsling med en combat kniv så kan denne person förmodligen hantera vapen ganska flitigt. Om det är t ex en tonåring med en liten fick kniv så är det stor sannolikhet att denna person blir skrämd om man snackar tillbaks och drar fram en egen kniv.

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2013-05-11, 02:46
  #11
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Bättre att ha någonting som smäller eller sprutar.

Förresten, finns det något du kan rekommendera förutom pepparsprej eller skjutvapen?
Citera
2013-05-11, 02:46
  #12
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Det beror väl ändå på person till person, om man ser att personen är en organiserad brottsling med en combat kniv så kan denne person förmodligen hantera vapen ganska flitigt. Om det är t ex en tonåring med en liten fick kniv så är det stor sannolikhet att denna person blir skrämd om man snackar tillbaks och drar fram en egen kniv.

Eller är jag ute och cyklar?
Du är helt ute och cyklar. Är man ute och rånar folk så drar man inte sig för att använda våld, framförallt mot någon som bjuder tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback