2013-05-10, 11:21
Medlem
IMVHOOQs avatar
Jag vet inte om tråden ligger i rätt kategori. Kanske passar den bättre i Biologi, men jag vet inte i vilken av de tre kategorierna.

Fel rubrik, tre frågor ska det vara.

Efter att jag läste denna tråd, där TS beskriver hur det gick till när han fick pungvred, blev jag nyfiken varför det sker.

Pungvred är ett tillstånd då testikeln har snurrat runt, och stryper blodtillförseln till testikeln. Detta ska vara otroligt smärtsamt. "Testistorsion" heter det även, "testicle torsion".

Jag hittade knappt några sidor som beskriver faktiskt hur det går till, varför det inte händer ofta etc.
Det jag har läst däremot är att det är en mycket liten chans att du drabbas av det, om du är 20+. Jag vet inte varför, men jag antar att det beror på att om det ej sett under dina tidigare år så kommer det ej ske nu heller.

Däremot är det en hög chans att drabbas av det, om du har "bell clapper deformity". Det är enkelt sagt så att då kan dina testiklar röra sig fritt i pungen, ungefär såhär.

Det frågor jag undrar över är:
Vad heter bell clapper deformity på svenska?
Varför är detta så ovanligt?
Hur vet jag om jag har bell clapper deformity?

Jag är inte orolig över detta, men jag undrar då det finns så lite information om det.
Citera
2013-05-10, 11:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMVHOOQ
Det frågor jag undrar över är:
Vad heter bell clapper deformity på svenska?
Varför är detta så ovanligt?
Hur vet jag om jag har bell clapper deformity?

1) Klockkläppsanomali.
2) Varför det är ovanligt är svårt att svara på, för att frågan är felställd. Vi utvecklas normalt på ett visst sätt. Detta (att de hinnor som omger testikeln INTE fäster in baktill) är en avvikelse.
3) Jag vet inte. Möjligtvis skulle man kunna se detta med ett ultraljud.
Citera
2013-05-10, 11:54
Medlem
IMVHOOQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
1) Klockkläppsanomali.
2) Varför det är ovanligt är svårt att svara på, för att frågan är felställd. Vi utvecklas normalt på ett visst sätt. Detta (att de hinnor som omger testikeln INTE fäster in baktill) är en avvikelse.
3) Jag vet inte. Möjligtvis skulle man kunna se detta med ett ultraljud.

Tack för ditt svar, jag får tre träffar på "klockkläppsanomali", är det så ovanligt verkligen? Eller finns det ett annat namn för det?
Citera
2013-05-10, 12:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tack för ditt svar, jag får tre träffar på "klockkläppsanomali", är det så ovanligt verkligen? Eller finns det ett annat namn för det?

Jag har inte kunnat hitta någon annan benämning. Frågan är också om det verkligen ÄR så ovanligt. En studie (obduktionsstudie) visade att ca 12% uppvisade olika grader av det (Caesar RE, Kaplan GW. Incidence of the bell-clapper deformity in an autopsy series. Urology 1994; 44:114 –116). Det skulle i så fall betyda att de flesta som har detta (kom ihåg, olika grader av fel på infästningen av testikeln) aldrig drabbas av testistorsion. Testistorsion verkar annars drabba ca 1/4000 under 25 år.
Citera
2013-05-10, 12:10
Medlem
IMVHOOQs avatar
Citat:
Jag har inte kunnat hitta någon annan benämning. Frågan är också om det verkligen ÄR så ovanligt. En studie (obduktionsstudie) visade att ca 12% uppvisade olika grader av det (Caesar RE, Kaplan GW. Incidence of the bell-clapper deformity in an autopsy series. Urology 1994; 44:114 –116). Det skulle i så fall betyda att de flesta som har detta (kom ihåg, olika grader av fel på infästningen av testikeln) aldrig drabbas av testistorsion. Testistorsion verkar annars drabba ca 1/4000 under 25 år.

Ja då är det väl inget att oroa sig över. Tack.
Är det just att människor under 25 år har drabbats av detta och statistik har förts, eller reduceras chansen över 25?
Citera
2013-05-10, 12:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja då är det väl inget att oroa sig över. Tack.
Är det just att människor under 25 år har drabbats av detta och statistik har förts, eller reduceras chansen över 25?
Nej, du behöver inte oroa dig.

Hos män under 25 verkar det oftast röra sig om en komplett vridning, dvs testikeln med omkringliggande hinnor vrids runt sin axel. Om jag får spekulera beror det troligen på mjukare, mer rörlig vävnad hos män som fortfarande inte är färdigutvecklade.

Hos män äldre än 25 verkar dock det du tar upp, klockkläppsanomlin spela roll.

Här är en artikel från läkartidningen du nog kan ha nytta av:
Citat:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=631
Citera
2013-05-10, 13:00
Medlem
IMVHOOQs avatar
Citat:
Nej, du behöver inte oroa dig.

Hos män under 25 verkar det oftast röra sig om en komplett vridning, dvs testikeln med omkringliggande hinnor vrids runt sin axel. Om jag får spekulera beror det troligen på mjukare, mer rörlig vävnad hos män som fortfarande inte är färdigutvecklade.

Hos män äldre än 25 verkar dock det du tar upp, klockkläppsanomlin spela roll.

Här är en artikel från läkartidningen du nog kan ha nytta av:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=631

Tack för din tid, nu slutar jag oroa mig.
Citera
2013-05-10, 13:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tack för din tid, nu slutar jag oroa mig.
Det var så lite så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in