Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-13, 22:07
  #757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Kan knappt försöka ligga still nu utan att jag är rädd för tankarna och därmed ångesten.
Alltså du har förväntans ångest.
Du tror att du kommer må så och så jagar du upp dig i förväntansångest?
Det är onödigt. 😊
Citera
2020-01-13, 22:07
  #758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Dom flesta kallar de " sockerpiller " . Men jag sover gott på melatonin
Jag med 😊
Citera
2020-01-13, 22:09
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Hur märker omgivningen av att ni är ångestfyllda? Märker de alls av det? Syns det utanpå?
Jag tror att man själv tror att det syns mer än det gör.
Man ska inte vara självmedveten utan ha fokus på andra. ☺
Citera
2020-01-13, 22:49
  #760
Medlem
Har sån ångest nu över tankar som bland annat behandlas i den här tråden om man vill läsa. En stark oro att jag inte kommer klara arbetslivet, gamla minnen som förstärker de känsorna. Sen att man inte fungerar socialt, alltid utanför och så gott som alltid varit sedd som udda. Aldrig haft någon vidare chans i det sociala spelet. Har varit grunden till mina problem i livet.

Det som eldat igång ångest nu senaste tiden är bland annat en praktik där man kände sig otillräcklig, och gjorde att höll på att gå in i väggen. Känner mig helt slut, sover dåligt, har återkommande orostankar, känner hopplöshet inför framtiden, vet inte vad som kommer hända "imorgon". Känner att jag inte har en framtid att se fram emot då utbildningen jag går nu leder till ett jobb jag inte kommer att klara av, och jag vet inget annat jobb som jag inte är överkvalificerad för och därmed har svårt att få.

Diverse trauman senaste tiden är skyldiga till det med. Bland annat dödsfall inom familjen efter lång sjukdom, att man fått ta hand om andra som senare har svikit en rätt brutalt och skadat en, och även en misshandel som olyckligt kunde haft ihjäl mig.

Nu babblar jag säkert bara på här bara för att ha en anledning för det jag känner nu, men just nu håller ångesten på att kväva mig. Alldeless stel, spänd och skakig. Behöver snart sova med men kan inte! känns som man håller på att bli tokig... samt trasig och splittrad.
Citera
2020-01-13, 22:51
  #761
Medlem
Själv har man fått kostanta extraslag på hjärtat tack vare all jävla panikångest, och ångest.

Har fan det hela tiden nu. Haft det i några år. I början kom de i skov. Nu är de typ permanenta.

Inget trevligt alls att vara 27 år och redan ha det så.
Citera
2020-01-13, 23:56
  #762
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Hur ser ni på Carl Jungs teori om att ångest är en signal likt smärta? Alltså, att kroppen signalerar att saker och ting är fel och någonting bör åtgärdas.

Personligen kopplar jag såklart ångest till det moderna samhället men ni kan ju komma fram till någonting annat.
Citera
2020-01-14, 06:56
  #763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastkappen
Har sån ångest nu över tankar som bland annat behandlas i den här tråden om man vill läsa. En stark oro att jag inte kommer klara arbetslivet, gamla minnen som förstärker de känsorna. Sen att man inte fungerar socialt, alltid utanför och så gott som alltid varit sedd som udda. Aldrig haft någon vidare chans i det sociala spelet. Har varit grunden till mina problem i livet.

Det som eldat igång ångest nu senaste tiden är bland annat en praktik där man kände sig otillräcklig, och gjorde att höll på att gå in i väggen. Känner mig helt slut, sover dåligt, har återkommande orostankar, känner hopplöshet inför framtiden, vet inte vad som kommer hända "imorgon". Känner att jag inte har en framtid att se fram emot då utbildningen jag går nu leder till ett jobb jag inte kommer att klara av, och jag vet inget annat jobb som jag inte är överkvalificerad för och därmed har svårt att få.

Diverse trauman senaste tiden är skyldiga till det med. Bland annat dödsfall inom familjen efter lång sjukdom, att man fått ta hand om andra som senare har svikit en rätt brutalt och skadat en, och även en misshandel som olyckligt kunde haft ihjäl mig.

Nu babblar jag säkert bara på här bara för att ha en anledning för det jag känner nu, men just nu håller ångesten på att kväva mig. Alldeless stel, spänd och skakig. Behöver snart sova med men kan inte! känns som man håller på att bli tokig... samt trasig och splittrad.

En dag i taget vännen .

Ts skriv en lapp ..lägg på sängbordet om du har ett . På lappen ska det stå "- äntligen en ytterliggare dag med nya möjligheter " .
Citera
2020-01-14, 07:11
  #764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Hur ser ni på Carl Jungs teori om att ångest är en signal likt smärta? Alltså, att kroppen signalerar att saker och ting är fel och någonting bör åtgärdas.

Personligen kopplar jag såklart ångest till det moderna samhället men ni kan ju komma fram till någonting annat.

Jag är övertygad om att en livssituation som för individen är "dålig"/ohållbar, leder/bidrar till ångest. Eller leder ångest till en "dålig" livssituation?

Vet inte om det moderna samhället automatiskt ger ångest. Vad jag tror mig veta är att mycket av ångesten som förekommer i det moderna samhället inte är till gagn; i form av irrationella fobier och katastroftankar. Men fanns fobier innan det moderna samhället? När människan var jägare och samlare levde vi ju i små sociala och tajta grupper, idag lever vi efter statsindividualism; vår grupp har blivit en stor, identitetslös stat.

Om jag förstått saken rätt, är ångest en vägledare/motor/motivator; man idkar sysslor/fraterniserar i de sociala kretsar som är minst ångestgivande och å andra sidan undviker ångestskapande aktiviteter/umgängen/livssituationer.

Kan man inte/tror man sig inte kunna förändra livssituationen, kanske man manipulerar "ångest-funktionen" genom att missbruka, eller självskada m.m.; s.k. "dålig" coping-metod. En metod som ger tillfällig lindring men bidrar till att stärka ångesten på lång sikt.

Jag undrar hur Maslow's behovstrappa är knuten till detta ämne? Om behov uteblir, går det åt "helvete", antar jag.
Citera
2020-01-14, 13:21
  #765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Alltså du har förväntans ångest.
Du tror att du kommer må så och så jagar du upp dig i förväntansångest?
Det är onödigt. 😊

Ja, men egentligen handlar väl all ångest om förväntansångest?

Man mår ju dåligt för att man är rädd för att bli rädd. Och så blir det en självuppfyllande profetia.

Mår lite bättre nu iallafall, hade sjuk ångest förra veckan.
Citera
2020-01-14, 15:29
  #766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Ja, men egentligen handlar väl all ångest om förväntansångest?

Man mår ju dåligt för att man är rädd för att bli rädd. Och så blir det en självuppfyllande profetia.

Mår lite bättre nu iallafall, hade sjuk ångest förra veckan.
Jag menar ångest för att få ångest/panik.
Citera
2020-01-23, 11:40
  #767
Medlem
Thraxxs avatar
Är det någon som tar någon speciell Benzo/Medicin som får eran ångest när den är som värst att lugna ner sig? Då menar jag sån ångest och oro i kroppen så man vet inte vad man ska ta sig till man vill bara springa fly där man befinner sig, hjärtat är i halsen adrenalinet pumpar hjärnan går på högvarv allt känns hopplöst.

Ingen Benzo jag testat fungerar på min ångest, testat dom flesta. Enbart opiater som får mig i ett tillstånd där jag kan finna ett inre lugn och känna hur det känns att vara befriad från denna vidriga sjukdomen!

Förstår jag inte kan ta opiater hela tiden för ångesten men det är just där jag befinner mig nu, och ni med en fruktansvärd ångest vet att man kan ta nästintill vad som helst när det slår till enbart för att få bort det och kunna lugna ner sig.
Citera
2020-01-23, 18:02
  #768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Är det någon som tar någon speciell Benzo/Medicin som får eran ångest när den är som värst att lugna ner sig? Då menar jag sån ångest och oro i kroppen så man vet inte vad man ska ta sig till man vill bara springa fly där man befinner sig, hjärtat är i halsen adrenalinet pumpar hjärnan går på högvarv allt känns hopplöst.

Ingen Benzo jag testat fungerar på min ångest, testat dom flesta. Enbart opiater som får mig i ett tillstånd där jag kan finna ett inre lugn och känna hur det känns att vara befriad från denna vidriga sjukdomen!

Förstår jag inte kan ta opiater hela tiden för ångesten men det är just där jag befinner mig nu, och ni med en fruktansvärd ångest vet att man kan ta nästintill vad som helst när det slår till enbart för att få bort det och kunna lugna ner sig.

Här:

Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Paroxetin 40mg - depression, ångest, oro, nedstämdhet
Quetiapin 150mg - depression, ångest, paranoida vanföreställningar, sömnsvårighet
Hydroxizinhydroklorid 25mg - oro och sömnbesvär vid behov (t.ex. vid extra stress)

Har gått på detta i 15 år och inser väl numera att jag antagligen får ta dessa livet ut.
OBS! Dessa har alltid tagits i kombination med psykoterapi även om det numera enbart
är för återkoppling var tredje månad med psykoterapeut och läkare.

Jag lider inte direkt av att ta dessa. Antar att kroppen anpassat sig och kanske gjort
dessa verksamma ämnen som en del av mig.

Den största (kanske enda) biverkningen har varit viktökning men detta har jag lyckats få kontroll över.
Ingen aning om hur jag skulle må om jag skulle försöka klara mig utan mina piller. Antar väl att helvetet skulle braka lös igen och demonerna komma tillbaka...

Enda nackdelen jag kan komma på nu är att dessa mina piller och alkohol inte gillar varann så mycket. Men å andra sidan har jag tröttnat på att supa mig full numera. Ett par bärs på krogen funkar samt en fyra whiskey med is eller en liten cognac nångång ibland framför tvn på fredagskvällen funkar bra det med.
Och så kommer vi till det här med sex... svårare att få kuken stå i givakt men det funkar. Blir som en gammal T-Ford: svårstartad men när den väl är igång så gör den det den ska.

Så vafan, allt kunde varit värre! 😏👍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback