Citat:
Ursprungligen postat av airell8
Ja, lite att ta i med tanke på att cirka 0,5-1% av befolkningen lider utav någon form av autism. Enligt Susanne Bejerot, överläkare och kognitiv psykoterapeut vid Norra Stockholms psykiatri. Antalet vuxna med diagnostiserad asperger finns inte registrerat. Att du skulle känna många med asperger är ju bullshit, så länge du inte stöter på dem i något yrke.
Riktigt, det är väldigt få som har det, och tyvärr har diagnoshysterin bidragit till att många tror att allmän plumphet är ett tecken, de tror att låg självkänsla och tillbakadragenhet kan vara det, att roten till konflikter är det, med mera. Så är det inte.
As medför betydande svårigheter, det är inget "litet kommunikationsproblem" som en del knasbollar tror. Det kan till och med vara så att personer som har det lite svårt med kommunikationen tror att andra har det, det har blivit helt tokigt det här. En diagnos ska man ha om man behöver hjälp, och uppenbarligen fick KJ en del hjälp. Det räckte inte, för han hade något annat också.
Jag tror inte heller att någon med as är "farlig", som en del får för sig, inte heller en möjlig mördare med mera. Det krävs naturligtvis mer. Jag började mina teorier utifrån vad bekanta ansåg om KJ, men ju mer som kommit fram inser man att ja, han hade problem, kanske på grund av as, men nej, han mördade inte på grund av det. Killen är psykopat, och alla med as ska inte få springa gatlopp för det. Det är människor som har det tufft, och man ska vara extra snäll mot dem, även om det kan vara jobbigt för då kan man få en stalker efter sig. Flera kvinnor i min omgivning vet det, på grund av en person med detta funktionshandikapp.