2013-05-12, 21:05
Medlem
Det här är en "duktig" tjej som läser/läste teknisk fysik. Nej inte fullföljt utbildningen, men är man kvar på den efter ett par veckor lär man veta vad man sysslar med. Det plus att hon tränade karate tyder på att det är en stark individ med självdisciplin. Som jag skrev tidigare är det lämpligt att hon pluggade på en lördagkväll.

Min gissning är att hon råkat på en tidigare okänd galning i mörkret. Det baseras på:

* Polisen har beslagtagit mobiler, men ännu inte har hittat nått som leder fallet framåt vad vi vet.
* Man brukar inte välja att försvinna sent på kvällen, i mjukisbyxor bärandes på några pluggböcker.
* Det enda som är en udda detalj är att tränarens fru uttryckt ett visst hat mot henne på fb. Men som tidigare skrivits här så är inte svartsjuka eller brist på empati "bevis" nog. Dessutom skulle det innebära att frun visste om VB's position vid kl 21. Polisen ska förstås kolla upp alla trådar och frågetecken dock, men själv undviker jag denna teori om triangeldrama.
Citera
2013-05-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Minns att det var du som fann honom! Såg på sidan 83 att du hittade honom som vän till VB. Vilket konto förutom det Thailändska har hon vänner på?

Det kontot som hon har bakgrundsbilden där hon sitter under ett träd + samt stor bakgrundsbilden då hon har solglasögon på sig. Jag ser inte hennes vänner, däremot gick jag igenom alla inlägg som hon skrivit och hittade att eldmannen kommenterat henne status.Tyckte han var utmärkande av alla andra som kommenterat hennes sida och hon har ju gillat massvis av hans bilder.

På hans sida, ser jag att dom är vänner.
Citera
2013-05-12, 21:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, det tror jag inte, så du kan spara invektivet. Det finns mycket som pekar i riktningen aspergers.
Olycklig kärlek, misstänkt stalkning av karatetränaren, nedsättande utrop från de drabbade, med mera.

Detta är alltså vad du tror diagnostiserar en Aspberger?
Citera
2013-05-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Absolut, klart dom gör! Sorry, men inte en endaste Bodensare har skrivit åt henne :S tycker jag e skumt. Boden är en liten stad där "alla" känner alla lite av den stilen. Så någon borde ju ha känt henne.
Det vi behöver komma ihåg är ju att även om någon känt henne så behöver de ju inte skriva på hennes sida, de kanske bara delar MPS-inlägg eller artikel om försvinnandet och skriver något om det? Hon kanske hade bekanta utan att vara så pass nära vänner att de vill skriva direkt på hennes sida.
Hon kom ju hit när hon var 12, tror säkert att språket varit svårt, och kanske pratade hon endast med gamla vänner över nätet från thailand så att hon aldrig kom in i gemenskapen när hon gick i högstadiet/gymnasiet? Och blir man en gång klassad som utanför kan det vara svårt att slippa undan den stämpeln, speciellt för unga tjejer så hon kanske helt enkelt hade svårt att ta kontakt av den anledningen. Och jag har stött på unga tjejer förut som gärna söker lite uppmärksamhet genom lustiga statusuppdateringar eller kärleksfantasier om personer i närheten.

Ang diagnos tvivlar jag på det, i alla fall än så länge. Jag tror mer det är blyghet och utanförskap. Men kan såklart ha fel. Tycker dock att precis som prostitutionsteorierna bör vi inte fästa för mycket vikt vid ev diagnosteorier utan mer att gå på.
Citera
2013-05-12, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
D här med pennorna låter nog konstigare än vad d egentligen är tror jag. Funderade lite på varför VB skulle vilja ha just 5 st pennor?
Det är många här i tråden med en önskan att skriva årets deckarnovell och som fantiserar fritt. När det nu är öppet för alla så ska jag också passa på. Fem pennor som blev tio pennor kanske betyder fem spliffar som blev tio eftersom karatetränaren tyckte att hon var värt det. Tio spliffar för priset av fem verkar billigt. Karatetränarens fru Ann*ka, som är hjärnan bakom verksamheten med spliffar i Boden, flippar ur och misstänker att hennes gubbe har börjat något vid sidan om med huvudpersonen i dramat och är därför arg på dem. Vad tror ni? Är den teorin lika bra som alla andra här i tråden eller passar den bättre i en film av Ulf Malmros och då i Värmland istället?
Citera
2013-05-12, 21:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitnessgirl
Man kan väl se om en mobiltelefon blivit avstängd genom att man stängt av den eller om kontakten brutits helt plötsligt. Isåfall får vi väl veta det snart.

Om mobilen stängts av kan polisen fjärrstarta den, men det går inte om batteriet har tagit slut eller plockats ur eller om nån har haft sönder den.
Citera
2013-05-12, 21:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Den möjligheten kvarstår att hon under em/kväll fått/haft negativa sms eller samtal och eventuell depression tar vid hand. Tyckte polisen vid en pressträff var lite svävande om hennes mentala tillstånd då hon lämnade "kompisen". Ungefär "det var inget ovanligt" typ.
Nu är det ljust den tiden hon sägs ha lämnat, i alla fall fram till ca 21.40 detta datum så om hon entrat en bil t.ex. så bör någon kunnat uppmärksamma detta, likväl om hon begett sig ner mot älven eller bron i närheten.

Hon var svart klädd vilket inte är optimalt om man skall promenera hem mot Ugglegatan efter 22-tiden så kanske därför hon lämnar 21-tiden. All gatbelysning är släkt från 1 maj i denna kommun liksom grannkommunen luleå.

Master finns på minst tre ställen i denna omgivning och Åbergsmasten är väldigt nära adressen som omnämnts i tråden. Det som förbryllar är att polisen sägs ha fått indikation (uppkoppling) mot annan mast men ville inte säga (precisera) vilken mast det var. Varför.. utredningstekniskt.. sidospår..eller rent av ett jäkligt viktigt spår i utredningen men man tiger om det.
Om hon trycker någonstans så är det förmodligen inte hos någon fejjan vän för de är få och har säkert kontrollerats, då kvarstår någon okänd vän eller person.

Hon finns ej inom området sedan lördag kväll utan har uppenbarligen gått upp i rök.

Det där med mastbytet kan ju bero på att någon tog upp henne i bil och åkte in på någon skogsväg i annan riktning. Det har ju genomsökts en del terräng mot Sävast, Gruvberget.
Citera
2013-05-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
D här med pennorna låter nog konstigare än vad d egentligen är tror jag. Funderade lite på varför VB skulle vilja ha just 5 st pennor? D är ju inte direkt så att hon behöver en penna för att skriva något på ett papper och går till sin tränare och säger: - hej har du 5 st pennor som jag kan få låna, ska bara skriva en sak.

Det är nog snarare så att karateklubben eller karatetränarens jobb har en massa pennor med klubbens/företagets logo eller liknande på som är inköpt i stora mängder, då kanske VB undrade om hon kunde få 5 st, men tränaren sa typ, här ta en hel kartong, vi har ändå så många. Eller vad tror ni?
Precis så är min uppfattning också
Citera
2013-05-12, 21:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Det kontot som hon har bakgrundsbilden där hon sitter under ett träd + samt stor bakgrundsbilden då hon har solglasögon på sig. Jag ser inte hennes vänner, däremot gick jag igenom alla inlägg som hon skrivit och hittade att eldmannen kommenterat henne status.Tyckte han var utmärkande av alla andra som kommenterat hennes sida och hon har ju gillat massvis av hans bilder.

På hans sida, ser jag att dom är vänner.

Ok. Så gick jag också till väga. Hur tror du hon lärde känna M*ts B då? Fd handikapp simmaren som numera är bosatt på Färöarna. VB och han verkar väldigt "nära varandra" på något sätt.
Citera
2013-05-12, 21:20
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Biopolär har ersatt mano-depressiv sjukdom. Nog om diagnoser.

Multipel personlighet kan följa på ett dubbelliv.
Citera
2013-05-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ok. Så gick jag också till väga. Hur tror du hon lärde känna M*ts B då? Fd handikapp simmaren som numera är bosatt på Färöarna. VB och han verkar väldigt "nära varandra" på något sätt.

Ingen som helst aning, han verkar ifall mindre ofarlig i mina ögon. Han har ju hans barn som bakgrundsbild? Så jag vet inte. Men hon har hur som helst en annorlunda vänskapskrets om jag ser till mig själv. Verkar dra sig till "män som är svaga" (handikappad, avikande m.m.) Obs! Enbart baserat på eldmannen och M.B.

Undrar om VB hade den förmågan att förså när nått kan vara "farligt" hänger du med mig? Jag menar, hade inte för nått i hela världen velat ha eldmannen inpå mitt liv!
Citera
2013-05-12, 21:23
Medlem
ReedMes avatar
Jag har försökt att hitta presskonferensen som hölls i fredags klockan 13, men jag hittar bara små korta filmklipp, skulle vilja ha hela. Finns det nån här som har tillgång till länken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in