2020-07-15, 20:15
Medlem
Isefises avatar
Cinnabar|43508152]VB är enligt en gammal klasskompis inte bara snäll och naiv, utan har just haft problem med bekräftelsebehov, utöver det vanliga, något som uppfattats som jobbigt och gjort att människor tagit avstånd från henne eller inte velat umgås. Hon ska ha suttit ensam hela högstadiet, med näsan i boken. Tror att det kan ha antingen med mobbing att göra, eller något utöver det.

Jag tror att dessa drag kan ha lett till att hon råkat ut för en olycka, kanske blivit dräpt. Det beror på hur den hon träffade sist har hanterat de här eventuella problemen, är det en person som inte kan prata eller uttrycka sig i ord, kanske det skedde fysiskt. Att knuffa bort någon, eller fysiskt förflytta någon kan gå illa, om man har otur.

Min tanke är att det är restaurang ägaren, tillika karatetränaren som tagit bort V från världen. Han har sin historik av otrohet i bagaget. Han har tillgång till sitt restaurangkök 24/7. Spolbart golv, direkt ner i cyfon och sen kommunalt avlopp. Ständigt flöde av vatten dvs, sköljning av grönsaker, kött, fisk mm och diskmaskin. Svårt hitta blodrester efter V där. Arbetsbänk av aluminium. Knivar. Tom file kniv.
Sen är händerna ej återfunna. Det kan ju finnas hudrester efter en kamp under naglarna som kan binda gärningsmannen. Sen hade nog denna man god översyn, nyfikenhet och kunskap i detta lilla samhälle om vem som umgås med vem, genom att vara tränare till både ungdomar och vuxna och bespisa alla möjliga personer i sin restaurang osv. Hon blev helt enkelt för jobbig för honom. Med sitt bekräftelsebehov, och ev hot om att tala om för andra om deras sexrelation. Så tror jag att det var.
Citera
2020-07-22, 21:26
Medlem
ballobass avatar
Fint att kunna mörda och stycka någon å sen vara ut efter så kort tid, TACK Sverige
Citera
2020-07-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isefise
Cinnabar|43508152]VB är enligt en gammal klasskompis inte bara snäll och naiv, utan har just haft problem med bekräftelsebehov, utöver det vanliga, något som uppfattats som jobbigt och gjort att människor tagit avstånd från henne eller inte velat umgås. Hon ska ha suttit ensam hela högstadiet, med näsan i boken. Tror att det kan ha antingen med mobbing att göra, eller något utöver det.

Jag tror att dessa drag kan ha lett till att hon råkat ut för en olycka, kanske blivit dräpt. Det beror på hur den hon träffade sist har hanterat de här eventuella problemen, är det en person som inte kan prata eller uttrycka sig i ord, kanske det skedde fysiskt. Att knuffa bort någon, eller fysiskt förflytta någon kan gå illa, om man har otur.

Min tanke är att det är restaurang ägaren, tillika karatetränaren som tagit bort V från världen. Han har sin historik av otrohet i bagaget. Han har tillgång till sitt restaurangkök 24/7. Spolbart golv, direkt ner i cyfon och sen kommunalt avlopp. Ständigt flöde av vatten dvs, sköljning av grönsaker, kött, fisk mm och diskmaskin. Svårt hitta blodrester efter V där. Arbetsbänk av aluminium. Knivar. Tom file kniv.
Sen är händerna ej återfunna. Det kan ju finnas hudrester efter en kamp under naglarna som kan binda gärningsmannen. Sen hade nog denna man god översyn, nyfikenhet och kunskap i detta lilla samhälle om vem som umgås med vem, genom att vara tränare till både ungdomar och vuxna och bespisa alla möjliga personer i sin restaurang osv. Hon blev helt enkelt för jobbig för honom. Med sitt bekräftelsebehov, och ev hot om att tala om för andra om deras sexrelation. Så tror jag att det var.

Hade gärna tagit din utläggning seriöst. Men när du lyckas särskriva ’restaurang ägaren’ och ’file kniv’ så går det inte att ta inlägget på allvar. Tyvärr.
Citera
2020-07-23, 11:57
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Hade gärna tagit din utläggning seriöst. Men när du lyckas särskriva ’restaurang ägaren’ och ’file kniv’ så går det inte att ta inlägget på allvar. Tyvärr.

Hahaha klockrent
Citera
2020-07-27, 14:13
Medlem
Med risk för att avslöja att jag inte lusläst tråden:
Jag tycker det verkar något orimligt att en person som Kristoffer, som inte ens klarar av att sköta ett hushåll på något så när basic nivå, skulle fixa att dölja ett mord. Finns det inga spekulationer om att en familjemedlem kan ha hjälpt till? Visst har han väl en bror? En far som är stark nog att hjälpa till att ta reda på en kropp kanske?
Jag tror inte att han är oskyldig, däremot bör han ha fått hjälp att hantera kroppen efteråt. Det är min gissning iaf...
Citera
2020-07-27, 16:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediokervitman
Jag tycker det verkar något orimligt att en person som Kristoffer, som inte ens klarar av att sköta ett hushåll på något så när basic nivå, skulle fixa att dölja ett mord. Finns det inga spekulationer om att en familjemedlem kan ha hjälpt till? Visst har han väl en bror? En far som är stark nog att hjälpa till att ta reda på en kropp kanske?
Jag tror inte att han är oskyldig, däremot bör han ha fått hjälp att hantera kroppen efteråt. Det är min gissning iaf...

Föräldrarna var bortresta när det hände.
Citera
2020-07-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediokervitman

Fast KJ klarade ju inte av att dölja ett mord? Att VB mördats stod ju helt klart. Och han slarvade tex med transporten; blodet i skuffen.

Sedan finns det nog inte en spekulation som det ej har spekulerats kring i denna tråd.
Citera
2020-08-02, 12:32
Medlem
Blackmonks avatar
Inte hängt med hela tråden. Men tänkte ta upp hans senaste kink, att hota de han kallar för terfar (feminister som inte köper trans rakt av. I detta fall de som argumenterat emot att han ska få sitta i kvinnofängelse).
Hur är det med hot och villkorlig frigivning? Vad krävs för att sätta honom bakom lås och bom igen?
Citera
2020-08-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Inte hängt med hela tråden. Men tänkte ta upp hans senaste kink, att hota de han kallar för terfar (feminister som inte köper trans rakt av. I detta fall de som argumenterat emot att han ska få sitta i kvinnofängelse).
Hur är det med hot och villkorlig frigivning? Vad krävs för att sätta honom bakom lås och bom igen?

Begår man nya brott under tiden som villkorligt frigiven så kan man få nytt fängelsestraff i vilket den återstående tiden av förra straffet delvis eller helt adderas det nya straffet.

Självklart handlar ju allt om vilka nya brott som begås.
Citera
2020-08-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast KJ klarade ju inte av att dölja ett mord? Att VB mördats stod ju helt klart. Och han slarvade tex med transporten; blodet i skuffen.

Sedan finns det nog inte en spekulation som det ej har spekulerats kring i denna tråd.

Från minnet var väl blodet i skuffen i liten mängd, utspätt och positionerat så att det i teorin hade kunnat hållas in från utsidan i en vattenlösning. Eller vara gammalt.

Även tejpen är en bevisning som gravt uppförstorats eftersom ändbiten på rullen i badrummet inte matchade med någon bit på kroppen och dessutom var rullen i badrummet i princip oanvänd och föreföll legat där länge, då det är synligt damm på den på bilderna i FUP.
Dessutom bedömdes tejpen bara vara av ”samma typ” vilket inte innebär att det är exakt samma sort.

Jag tycker detta fall blivit sjukt olyckligt, för bevisningen är undermålig och Kristoffer hade nog inte dömts om han inte var så miffo att han inte kunde försvara sig själv eller se till att hans advokat gjorde det.
Vilket vi vet inte skedde, då det till och med fanns slaskmaterial som advokaten misslyckats få ut. Även ordinarie slask innehåller en del som talar mot Kristoffer som GM.
Ett jättefiasko.

Man bör ställa detta mot att misstänkt för dubbelmordet i Sätra friades. Trots att han filmades när han gick till och från huset där mordet begicks och hans DNA återfanns på tomhylsorna.
Det hade varit en rimlig fällande dom trots avsaknad av klockren bevisning.

Detta fall har långt sämre bevisning om man faktiskt ger sig tid att titta på de ytterst få bevis man - bitvis med lokalmedias hjälp - blåst upp till episka proportioner.

Dessutom fanns det en högst tänkbar alternativ gärningsman som knappt utreddes alls och det lilla man utrett honom reser varningsflaggor.
1.Som av en slump har just sms-konversationen med VB raderats permanent. Utredarnas försök att återskapa dessa är, milt sagt, svaga.
2. Deras ”alibi” för mordkvällen är svajigt och från förhören framgår att man knappt vet om man gick eller åkte taxi. Dessutom fanns utrymme för mord efteråt oavsett.
3. Karatemannens frus utfall hos Missing People med förhoppningar om att VB skulle vara död är underligt och ocharmigt.
4. Karatemannens svarta bil, som är snarlik som den som lokalmedia rapporterat om på fyndplatsen, har man inte kikat desto mer på. Såldes iväg söderut vill jag minnas.
5. Det fanns uppgifter, som har visst stöd även i den hemliga extra slasken, om att VB visst lämnade lägenheten och rörde sig i riktning mot karatemannens område.

Nej, detta är ingen bra utredning och domen övertygar inte. Nu har killen/tjejen suttit av sitt straff och är förmodligen konstigare än någonsin tidigare. Så att det skulle bli rätsida på detta någonsin kan man nog glömma.
Citera
2020-08-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det här har ältats till leda. Den andre misstänkte har alibi, det hade inte Kristoffer. Jag förstår inte varför ni anser att han inte skulle klara av det? Han är inte handikappad, i alla fall inte fysiskt. Om han dödade Vatchareeya ute så blir det inte så många spår vare sig i lägenheten eller bilen.

Man kan kalla det alibi, men det är extremt svagt och täcker i princip bara tidsperioden innan mordet. Dessutom är den senare delen av det uppbackat av endast hans fru, som öppet önskat livet ur VB.
Som alibi betraktas är det kasst, inte minst då karatemannen bevisligen haft sms-kontakt med henne fram tills dess att hon mördades och sen inget mer.
Det är knappast omöjligt - vilket har visst stöd i den slask som hemlighölls - att VB lämnade lägenheten och rörde sig mot karatetränarens hem under den tid då han enligt sitt alibi ”var hemma” och fruns vittnesmål relativt svajigt understödjer det.
Hur det är med den saken får vi inte veta eftersom utredningen var kass.

Det är dock inte förvånande då MB i princip kände poliserna som skötte fallet privat och även utbildat dem i självförsvar. Det blir ju inte bättre av att lokalmedierna helt bortsåg från MB som alternativ gärningsman då han jobbar hos dem i många år och dessutom är polare med åtminstone NSD:s kriminalreporter.
Det är sannolikt också därför lokalmedia aldrig följde upp sin egen tidiga uppgift om en svart bil på dumpningsplatsen.
Direkt jag läste om den tänkte jag på MB som är lite av en dåre med kort stubin och alltid haft en sådan och bott i Boden.
Då visste jag ju inte att han hade kopplingar till fallet eftersom det ännu inte fanns någon FUP.

Att det sköttes så dåligt är ett misslyckande.
Citera
2020-08-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
angående skadornas ålder
att fynden i form av de skarpkantade skadorna och underhudsblödningarna talar för att de uppkommit kort tid före döden

angående dödsorsaken
att fynden och omständigheterna talar för att döden har orsakats av de skarpkantade sårskadorna med skador på lungor och hjärta med yttre och inre förblödning samt luftinträde till lungsäckarna

Precis.
Sannolikheten att tillfoga dessa skador på en levande person inne i en lägenhet och sen finns noll spår att finns i lägenheterna är omätbar.
Det händer inte.
Multipla hugg gör att det dels sprutar blod från kroppen och dels sprids mikrodroppar när det blodiga tillhygget huggs igen och igen.
Givet skicket på lägenheten så är det noll chans att Kibba städat bort det. Det kräver en enorm ansträngning och kunskap eftersom du sannolikt har blod både på väggar och tak samt i springor och skarvar i golvet.
Sen kommer själva flytten av kroppen ytterligare leda till att det sprids blod.

Skulle han begått en städning av den svårighetsgraden skulle han misslyckas. Plus att det skulle generera inköp som polisen sannolikt hade hittat.

Det är en av de underligaste grejerna i hela utredningen: Att man bestämt tidigt att hon absolut inte under några som helst omständigheter har lämnat lägenheten levande.
För då hade man behövt redovisa mycket av det som legat i den hemliga slasken och då hade följden av det blivit att Kibba blivit klart mindre sannolik som gärningsman och MB betydligt mer sannolik. Och MB ville man inte utreda alls, det var ju enormt uppenbart.

Jag tror de flesta inser att lägenheten knappast kan ha varit mordplats. Man kan naturligtvis hävda att Kibba ändå var mördaren, men om mordplatsen faller så faller också hela den berättelse som åklagaren drev.

Nej, detta är så slafsigt skött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in