Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Likhunden UNO har aldrig markerat i lägenheten. Det gjorde däremot kriminalsökhunden UZI, som hade tre målsubstanser - blod, sperma och likdoft - så att UZI markerade på sperma är ju då mest sannolikt.
Varför är det mest sannolikt att den markerade på sperma? Den har ju tre målsubstanser, och med tanke på KJs sits (den siste som såg en mördad kvinna i livet) så är nog troligheten för liklukt inte mycket mindre än för vare sig blod eller sperma.
Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Varför han inte kunde redogöra för vad han gjorde? Minns du själv i detalj vad du gjorde för tre veckor sedan? Nej, självklart inte. Läs gärna på mer om hur minnet fungerar och vilka brister det har. Finns många bra böcker inom kriminalpsykologi som förklarar KJs beteende. Oftast är det även så att människor som är osäkra på sitt vittnesmål, mer korrekt återgivet ett händelseförlopp än det tvärsäkra vittnet(tänk Bengt Isaksson/Mikael Pettersson/Anita Pettersson vars vittnesmål om skrik troligast är en av minnet skapad efterhandskonstruktion).
Nu är kvällen den 4/5 faktiskt inte vilken kväll som helst i KJs liv. Det är flera saker som står ut kring den här kvällen och därför gör den lite mer minnesvärd. Exempelvis träffar han ett ex som han fortfarande är kär i. Nu vet ju inte jag hur KJ är, men när jag är kär i nån då minns jag fan allt kring den personen. Dessutom ska han spela airsoft dan efter, men det ställer han in för att han suttit uppe halva natten och knüllat sig i arslet med en ölflaska. Till skillnad från alla andra, som får sitt bajs
packat, så får KJ diarré.
KJ är väl inte osäker alls? Tvärtom, han är jättesäker. Han försöker inte ens minnas, han har inte ens fragment av ett minne, eller kan ens gissa sig till saker. När polisen lägger fram saker för honom så triggas inte heller minnet som hos en vanlig person, utan tvärtom så förblir det blankt. Han säger att han har minnesstörningar, men om hans minne inte fungerar normalt då gäller nog inte normal minnesforskning på honom heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Mängden "bevis" har i och med resningsansökan som jag ser det, kokat ner till ett fåtal, varav endast blodet i bagageutrymmet är ett problem. Det kan dock vara planterat, kontaminerat eller både och.
Hur skulle denna kriminalhistoriskt unika plantering gått till då? Du menar att MB skulle ha gått fram till KJs bil, lite diskret och smidigt lastat ur all bråte på marken och sedan duttat i lite blod i bakluckan på lämpligt ställe? Det tar nog längre tid att göra en plantering som ser ut på det sättet, än vad det tar att "naturligt" åstadkomma ett sånt blodmönster.
Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
EDIT: Jag tror HD beviljar resningen och en friande dom i HR. Främsta anledningen är att Polisen ljugit ihop spaningen på alternativ GM vilket är ett kriterium för fällande dom.
Nej, det kommer de inte alls. Plantering förekommer bara i kriminaldeckare, och blodet i bakluckan innebär att kroppen legat där och sedan lastats ur. Blodet på handskarna visar tydligt att KJ hanterat kroppen, liksom hans DNA på vristen på ena benet. Samma tejp som hittas i badrummet, som KJ bekräftar som sin, sitter dessutom i håret på liket och har troligen använts till att hålla den blodbesudlade plastpåsen i bagageluckan på plats över huvudet.