2009-12-04, 22:38
Medlem
tomtemoors avatar
Någon som vet något om lektorn från Stenberga som mördade och brände ner kåkar mellan Virserum och Vetlanda? Min nyfikenhet kommer sig eftersom min far arbetade som brandman i det nämnda distriktet och således var med om att släcka några av de bränder galningen anlade.
Tydligen är han på väg att släppas ut från psyket (för visst fick han rättspsykiatrisk vård?) nu i dagarna.
Allt är av intresse, hur han var som person och om någon träffat honom på psyket (eller i fängelset).

Jag har endel om honom och hans dåd på lager som min far har berättat, berättar gärna om det finns intresse.
Citera
2009-12-04, 22:51
Medlem
Pratbubblans avatar
Ja, berätta gärna.

Lite bakgrund:
http://www.expressen.se/nyheter/1.927614/sten-johansson-slapps-fri
Citera
2009-12-04, 23:21
Medlem
tomtemoors avatar
Hu, det är en farlig person de släpper lös minsann... Jag vet bara det som min far har berättat, kan hända att han minns endel fel.
Han kände honom inte eller så, han var bara med och släckte några av de bränder han anlade. Tydligen åkte han i princip fast med stickorna i näven efter att ha tänt ett ljus på nån höskulle eller liknande, och lämnat en massa brännbart material runt det i uppenbart syfte att bränna ner alltihop.
Om jag förstått det rätt var han skuggad av polisen som tappade honom. De fick emellertid upp spåret igen, och enligt far finns till och med bildbevis där han tuttar på och så haffade de honom när han var på väg mot Jönköpings-hållet där han ägde någon sommarstuga eller gård.
Jag tror att han egentligen började med att bränna ner nån fastighet han själv ägde (försäkringsbedrägeri) och för att inte bli misstänkt så tuttade han på lite fler hus/gårdar.
Rätta mig om jag har fel men när han mördade syskonparet (först brodern som han lurade hem till sig och sedan systern i deras hem som han sedan brände ner) så anlade han även bränder runt omkring. Tydligen låg det brinnande huset uppe på en kulle eller liknande, och därifrån såg brandmännen att det brann på en hel massa ställen runt omkring också.
Enligt far har det försvunnit lite folk mystiskt runt hans trakter och han har väl varit påtänkt som gärningsman...

Det enda jag egentligen vet om honom som person är att han sökte jobb som lärare på Hultsfreds högstadieskola, Albäcksskolan men pågrund av att han var tidigare dömd för nåt så hade de anledning att se förbi att han hade högst kompetens.
Enligt far så tyckte inte rektorn att han lämplig att undervisa i samhällskunskap bland annat.

Vill veta det mesta om denne man av folk som träffat honom.
Senast redigerad av tomtemoor 2009-12-04 kl. 23:24.
Citera
2009-12-05, 05:35
Medlem
Crime-boys avatar
nån som vet om han finns i NK?
Citera
2009-12-05, 07:45
Medlem
Stenbergamannen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenbergamannen

Citat:
Visst gjorde han ont
Visst kallar många Stenbergamannen, pyromanen, för ond, fortsätter Lars Lidberg. Han gjorde sig skyldig till mordbrand och mord. Han högg också tummen av sitt offer, och satte fingeravtryck på väggen med den, för att leda misstankarna åt fel håll.
- Jag bedömde att han hade förändringar i pannloben och stred för att han skulle dömas till vård, men han fick livstids fängelse. Nyligen ville han träffa mig och jag fick ta bilder av hans hjärna. De visar att frontalloben är så gott som borta. Det innebär att han inte kan styra sitt beteende, som består i upprepade anlagda bränder. Han kan inte hålla det tillbaka. Men det är klart att det var ont det han gjorde. Han dödade ju människor.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=419&module_instance=12
Citera
2009-12-05, 11:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stenbergamannen igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
nån som vet om han finns i NK?

Ja han skall finnas i någon av årgångarna av NKK. Minns dock inte vilken?

När han nu skall släppas från psyket så skulle det inte förvåna mig om det börjar att brinna igen? En mycket mycket farlig herre "Stenbergamannen"!
Citera
2010-02-17, 19:55
Medlem
Jaa, sedan oktober 2009 är han en fri man. Fri att slå till igen. Han slog alltid till då det var fullmåne... Sjuk var han så till den milda grad att han kapade av tummen på gubben han mördade och tryckte tummen på diverse föremål för att det skulle se ut som om herr Gunnarsson (den mördade) hade tagit i de grejorna. En granne på lantstället såg honom (lektorn) köra förbi alldeles ensam i sin bil i maj månad (2009). Grannen fick sin ladugård nedbränd 2 ggr av lektorn...
Citera
2010-02-18, 16:53
Medlem
Jag satt tillsammans med Johansson på Skenäs KVA för några år sedan. Pratade en del i förbifarten med honom... En intellegent herre, mer än lovligt narcissistisk till sin läggning dock
Minsta antydan till kritik mot hans person så reagerade han med eftertryck
Han ansågs väl med tanke på alla sina permissioner som i det närmaste färdigrehabiliterad vid den här tiden. Tror nog inte att risken för fortsatt brottslighet är särskilt överhängande i dagsläget...
Citera
2010-02-19, 17:16
Medlem
Ja, just det... Hans "kåknamn" var givetvis "Flames" Inget som han själv verkade uppskatta iof...
Citera
2010-02-21, 17:33
Medlem
Eldade han inte upp något KFUM-hus i Uppsala under sin studietid?
Citera
2010-02-21, 17:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenssonAspierant
Ja, just det... Hans "kåknamn" var givetvis "Flames" Inget som han själv verkade uppskatta iof...

Ett verkligt passande "kåknamn" för lektorn från Stenberg.
Citera
2010-03-20, 13:03
Medlem
e_peppes avatar
någon som vet var han bor nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto