2014-10-10, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon skulle alltså ha stått böjd framåt med droppande näsa?
Det är en mycket logisk förklaring, enligt KJ placerade de alltid bagage de hade med sig i skuffen och när han hämtade henne från skolan eller karaten hade hon vanligen någon ryggäck som hon lade i skuffen och då står man något nedböjd. Sedan vad jag kan förstå fanns det ofta en massa bråte i skuffen som KJ hade, därför VB måste sannolikt ordna plats för sin ryggsäck eller väska.
Får man bloddropp från näsan det känner man inte, därför blodet är så tunnflytande, det känner alla till som haft näsblod. Om man observerar var droppen fallit kommer man på det, eller någon annan ser och säger till om det.
Citera
2014-10-10, 03:56
Medlem
En viktig fråga:
När har blodet hamnat i bagaget?
Citera
2014-10-10, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Varför behövde kroppen styckas öht ? Tror du inte att händerna var utgångsstyckningen ?
DNA under naglarna startade kanske detta.
Om förvaringsplatsen är i värnet där flertalet av polisens hundar markerat är det ett mycket otillgängligt värn. Den här tiden den 4 maj var värnet vattenfyllt och isbelagt och enda möjligheten att förvara någonting där var genom en fönterglugg på baksidan som ligger relativt högt upp.
Det finns inga bevis mer än hundars markering men det kan ses som sannolikt att kroppsdelarna förvarades där. Kroppsdelarna var i det skick när de hittades att de måste ha legat i kyla och om de legat på isen i ett värn blir det som ett kylrum.
Det som man kan konstatera när man ser värnet är att KJ skulle aldrig ensam ha kunnat placera eller ta ut kroppsdelar från värnet genom fönstergluggen, det kanske är orsaken att de som önskar se KJ som gärningsmannen vill inte veta av värnet.
Att kroppen styckades och gömdes i värnet har en logisk förklaring, när sökningen efter VB gjordes och de inte hittade någon mordplats eller kropp kom utredningen ingenstans den stod still.
Om kroppen legat i någon dikesslänt eller liknande och den hittats snabbt har mördarna inget försprång och det blir mycket större chans att det går att få fram bevis mot gärningsmännen.
Citera
2014-10-10, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofor
En viktig fråga:
Eftersom det inte går att bestämma åldern på blod är det en svår fråga.
Citera
2014-10-10, 06:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det där gillar jag, "sunt förnuft", tänk om du kommit med det tidigare så hade inte tråden spammats av massor med ovidkommande teorier och utpekanden av oskyldiga.

Vi kan väl då enas om att TR och HR har dömt rätt man för brottet och förutom all bevisning och indicier även använt sig av "sunt förnuft".

Edit: Man kan väl även tillägga att polisen har använt "sunt förnuft" när man såg att spaningsobjekt 2 (XX) var ett bomskott och man bytte återigen till objekt 1, den nu dömde och fick träff.
Det var inte spaningen som gav träff.
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick
Tillåter mig att småle litet.

Går igenom hundratals sidor bakåt nu i mitt letande efter "sunt förnuft"....
Svårigheten att hitta inslag med är uppenbart.

Ignore... ligger nära till hands.

KJ är dömd i två instanser utan att utbildade människor tvekat.

Att hävda hans oskuld ANSER JAG vara bortom allt sunt förnuft!
Sunt förnuft använde jag om detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jaha, och var var styckplatsen? Inte i eller nära bostaden, då hade den upptäckts. Inte någonstans dit kroppen måste transporteras, för då hade den inte behövt styckas efter den transporten.
vilket talar för att KJ är oskyldig.
Citera
2014-10-10, 06:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En viktig fråga:
HR-domen:
Citat:
[AB] har uppgett att han, tillsammans med andra, den 11 maj 2013 stuvade in en mängd saker i [KJ:s] bagageutrymme, bl.a. en s.k. camelback som samma dag kom att läcka flera liter vatten i bagageutrymmet. Det är enligt hovrättens uppfattning sannolikt att det läckande vattnet den 11 maj från [AB:s] camelback har vätt handskarna och att en av handskarna samtidigtbesudlats av blodet i mattan. Detta talar för att blodet i mattan i bagageutrymmet funnits där redan den 11 maj.
Inget som kan precisera tidpunkten bättre än så framkommer.
Citera
2014-10-10, 06:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det var inte spaningen som gav träff.

Sunt förnuft använde jag om detta:

vilket talar för att KJ är oskyldig.

Anser du att det är sunt förnuft att påstå att KJ är oskyldig enbart därför att det saknas känd styckningsplats?

Det krävs ibland att polisen behöver göra extraordinära åtgärder för att hitta brottsplatsen, exempelvis att bryta upp parkettgolv (Styckmordet I Örebro), eller att riva upp väggar/golv (Mordet på Jannica Ekblad), utreda städåtgärder då alla spår saknas (styckmordet på Gabriel Kisch) eller varför inte bara ta mordet på Marina I Spekeröd som exempel.

Anser du att polisen har gjort en grundlig undersökning av KJs bostad när de ansåg att det kändes meningslöst då det tre veckor efter mordet ansåg att lägenheten var ostädat?

Hon kan både ha mördats och styckats I lägenheten, vilken den undermåliga tekniska undersökningen kan ha missat.

Hon kan ha mördats och styckats på annan plats av olika orsaker som vi inte känner till.

KJ har mest sannolikt utfört detta, oavsett vart det än har skett och oavsett vilka motiv som finns till både mord och styckning.
Citera
2014-10-10, 07:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Anser du att det är sunt förnuft att påstå att KJ är oskyldig enbart därför att det saknas känd styckningsplats?

Det krävs ibland att polisen behöver göra extraordinära åtgärder för att hitta brottsplatsen, exempelvis att bryta upp parkettgolv (Styckmordet I Örebro), eller att riva upp väggar/golv (Mordet på Jannica Ekblad), utreda städåtgärder då alla spår saknas (styckmordet på Gabriel Kisch) eller varför inte bara ta mordet på Marina I Spekeröd som exempel.

Anser du att polisen har gjort en grundlig undersökning av KJs bostad när de ansåg att det kändes meningslöst då det tre veckor efter mordet ansåg att lägenheten var ostädat?

Hon kan både ha mördats och styckats I lägenheten, vilken den undermåliga tekniska undersökningen kan ha missat.

Hon kan ha mördats och styckats på annan plats av olika orsaker som vi inte känner till.

KJ har mest sannolikt utfört detta, oavsett vart det än har skett och oavsett vilka motiv som finns till både mord och styckning.
Jag påstod inte att han är oskyldig, bara att sunt förnuft talar för det.
Citera
2014-10-10, 07:44
Medlem
Citat:
Törs man tolka detta som att du inte tror på ditt eget sunda förnuft? Eller alternativt att du inte tycker dig ha sunt förnuft?
Citera
2014-10-10, 07:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Törs man tolka detta som att du inte tror på ditt eget sunda förnuft? Eller alternativt att du inte tycker dig ha sunt förnuft?
Jag förstår inte ens hur du kan ha kommit fram till det.
Citera
2014-10-10, 08:55
Medlem
Citat:
VB delar ut reklam. Det tar längre tid än beräknat.
MB handlar på ICA Kvantum och COOP forum.
VB skickar SMS till KJ: Är inte du hemma?
MB raderar sina SMS med VB.

Är det bara jag som ser ett samband mellan dessa händelser?

Det är jättetydligt!? KJ har haft koll på VB hela eftermiddagen. Alternativt VB missuppfattar KJs sms och svarar Är inte du hemma? Dvs hon tror att KJ spanat på henne när hon ev gjorde en avstickare med MB.
Citera
2014-10-10, 09:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Tänkbart scenario:

Kristoffer övertalar Vatchareeya att han ska skjutsa hem henne (efter diverse bråk). Istället tar han en annan väg, kör till någon enslig plats och där dödar han henne efter ytterligare ett uppträde. Han gömmer kroppen tillfälligt och åker hem till sin bror. Senare funderar han över han skall kunna transportera kroppen därifrån på ett säkert vis. Han kommer fram till att bästa metoden är att använda den stora ryggsäck han äger. Men det kräver en transportstyckning. Dessutom vill han under alla förhållanden avlägsna händerna och gömma dem på ett mer svårhittat ställe, eftersom han tror att det kan finnas bevis på dem.

Skulle det verkligen vara "osunt förnuft"? Jag säger inte att det måste ha gått till så, men jag ser det inte som särskilt konstigt utifrån vad vi vet.

Bristen på fynd i bostaden (utöver blodet på tejprullen) tycker jag är en omständighet som varken talar för eller emot KJ som gärningsman. Han är fortfarande fysiskt bunden till att ha hanterat hennes döda kropp på ett vis som ingen av hans båda advokater på allvar bestred. Varför tror du att de inte åberopade er planteringsteori i sina pläderingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in