2014-10-10, 09:09
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Anser du att det är sunt förnuft att påstå att KJ är oskyldig enbart därför att det saknas känd styckningsplats?

Det krävs ibland att polisen behöver göra extraordinära åtgärder för att hitta brottsplatsen, exempelvis att bryta upp parkettgolv (Styckmordet I Örebro), eller att riva upp väggar/golv (Mordet på Jannica Ekblad), utreda städåtgärder då alla spår saknas (styckmordet på Gabriel Kisch) eller varför inte bara ta mordet på Marina I Spekeröd som exempel.

Anser du att polisen har gjort en grundlig undersökning av KJs bostad när de ansåg att det kändes meningslöst då det tre veckor efter mordet ansåg att lägenheten var ostädat?

Hon kan både ha mördats och styckats I lägenheten, vilken den undermåliga tekniska undersökningen kan ha missat.

Hon kan ha mördats och styckats på annan plats av olika orsaker som vi inte känner till.

KJ har mest sannolikt utfört detta, oavsett vart det än har skett och oavsett vilka motiv som finns till både mord och styckning.

Kända fakta i målet är t.ex. KJ:s "oregelbundna psykiska profil".

Den är i själva verket så erratisk att KJ:s "oskuld" svårligen kan "styrkas" med föregivet irrationella "komponenter" i mordskeendet, före, under eller efter. Alltså, i klartext: Den som gjort detta kan ha betett sig ungefär hur f-n som helst och t.ex. styckning, "handgömning" etc. kan ha gjorts av skäl som ingen normal människa kan se ens spår av logik i.

Människor som är så här irrationella, så systematiskt, är det guskelov ganska ont om. Fördelar finns emellertid också, när det gäller mordutredningar: Dessa människor framstår i bjärt kontrast mot bakgrunden, särskilt i ett så litet samhälle som det här handlar om.

Domstolar dömer på sannolikheter, för det mesta, och här är det mest sannolika, högst sannolikt förresten, att KJ är GM.

Alla kända bitar i mordet passar utomordentligt väl ihop med KJ, både faktiska skeenden och, som nämnts, psykisk profil.

Här har rättssamhället fungerat och gett den stackars bestialiskt, sadistiskt mördade flickan "rättvisa", om än tyvärr postum sådan.

Så, det fetade, KJ har med fullt tillräcklig och över, sannolikhet för rättslig dom, utfört detta hemska, bestialiska, sadistiska dåd.
Citera
2014-10-10, 09:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har faktiskt för mig att han sa just så. I samband med rättegången satt jag och gjorde en liten sammanställning över spaningen. Och där står att spaningen ska ha återupptagits 4-5 på måndagen den 20 maj, en tidpunkt som inte riktigt passar in med övriga uppgifter som jag kan se. Tyvärr kan jag inte lyssna på filen just nu, men det ska vara ungefär en och en halv minut in i förhöret.

Ja det är riktigt, nu inser jag vad du menar. Skälet till att jag missade det nämns i ett helt annat sammanhang än det Lagro påstår, så han har lika fel oavsett. Selini redogjorde för att man återupptagit insatsen mot KJ tidigt på morgonen den 20:e efter en dryg veckas uppehåll, dock som bekant utan att hitta honom förrän nästan 1½ dygn senare. Lagro däremot påstod att man bedrivit spaningen mot KJ allmänt så att man "nattade" honom på kvällen och sen började igen tidigt på morgonen. Det är dock ingen slutsats som går att dra av förhören eller materialet i FUP, åtminstone inte för tiden den 9-12 maj. Och hur man gjorde den 21-23 maj är ju som redan konstaterats helt betydelselöst - ingen påstår att KJ har farit runt och flyttat på några kroppsdelar då.
Citera
2014-10-10, 09:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tänkbart scenario:

Kristoffer övertalar Vatchareeya att han ska skjutsa hem henne (efter diverse bråk). Istället tar han en annan väg, kör till någon enslig plats och där dödar han henne efter ytterligare ett uppträde. Han gömmer kroppen tillfälligt och åker hem till sin bror. Senare funderar han över han skall kunna transportera kroppen därifrån på ett säkert vis. Han kommer fram till att bästa metoden är att använda den stora ryggsäck han äger. Men det kräver en transportstyckning. Dessutom vill han under alla förhållanden avlägsna händerna och gömma dem på ett mer svårhittat ställe, eftersom han tror att det kan finnas bevis på dem.

Skulle det verkligen vara "osunt förnuft"? Jag säger inte att det måste ha gått till så, men jag ser det inte som särskilt konstigt utifrån vad vi vet.

Bristen på fynd i bostaden (utöver blodet på tejprullen) tycker jag är en omständighet som varken talar för eller emot KJ som gärningsman. Han är fortfarande fysiskt bunden till att ha hanterat hennes döda kropp på ett vis som ingen av hans båda advokater på allvar bestred. Varför tror du att de inte åberopade er planteringsteori i sina pläderingar?
Det finns ingen rim och reson i att flytta benen till ödehuset.

Vänligen, dela med dig av slutpläderingarna.
Citera
2014-10-10, 09:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
En liten bortflugen fågel kvittrade precis i PM.

Nu har vi i varje fall ett säkerställt försök av bevisplantering i ärendet! :-)

Man kan undra vad som fick uppgiftslämnaren att välja just den gode Fnurran som överbringare...
Citera
2014-10-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
HR-domen:
Inget som kan precisera tidpunkten bättre än så framkommer.

Så blodet kan ha kommit dit flera månader innan mordet.
TR HR och många här i tråden tror att det är 100% säkert att det har kommit dit i samband med mordet.
Citera
2014-10-10, 09:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu har vi i varje fall ett säkerställt försök av bevisplantering i ärendet! :-)

Man kan undra vad som fick uppgiftslämnaren att välja just den gode Fnurran som överbringare...
En ren provokation, sannolikt. Kommer den från bergsidan, månne?
Citera
2014-10-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det där gillar jag, "sunt förnuft", tänk om du kommit med det tidigare så hade inte tråden spammats av massor med ovidkommande teorier och utpekanden av oskyldiga.

Vi kan väl då enas om att TR och HR har dömt rätt man för brottet och förutom all bevisning och indicier även använt sig av "sunt förnuft".

Edit: Man kan väl även tillägga att polisen har använt "sunt förnuft" när man såg att spaningsobjekt 2 (XX) var ett bomskott och man bytte återigen till objekt 1, den nu dömde och fick träff.

Citat:
Det var inte spaningen som gav träff.

Alla vet att spaningen efter objektbyte inte var direkt avgörande utan vad som under tid sedan försvinnandet framkommit via tips, vittnen, iakttagelser samt att spaning och utredning av objekt 2 (XX) inte gav en stavelse som kan kallas inblandning i brottet.

Bl.a. detta ovan och "sunt förnuft" styrde tillbaka utredningen mot objekt 1 (den dömde) och med det menar jag, man fick träff på rätt GM och han dömdes i TR och HR.

Du har målat in dig i ett hörn och det kommer ta lång tid innan färgen torkat så du kan ta dig därifrån.
Citera
2014-10-10, 10:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja det är riktigt, nu inser jag vad du menar. Skälet till att jag missade det nämns i ett helt annat sammanhang än det Lagro påstår, så han har lika fel oavsett. Selini redogjorde för att man återupptagit insatsen mot KJ tidigt på morgonen den 20:e efter en dryg veckas uppehåll, dock som bekant utan att hitta honom förrän nästan 1½ dygn senare. Lagro däremot påstod att man bedrivit spaningen mot KJ allmänt så att man "nattade" honom på kvällen och sen började igen tidigt på morgonen. Det är dock ingen slutsats som går att dra av förhören eller materialet i FUP, åtminstone inte för tiden den 9-12 maj. Och hur man gjorde den 21-23 maj är ju som redan konstaterats helt betydelselöst - ingen påstår att KJ har farit runt och flyttat på några kroppsdelar då.
Du påstod att MS inte sa att spaning återupptogs kl 4-5.
Citat:
Michael Selini sa för övrigt inte alls något om att någon spaning mot Kristoffer återupptagits kl 04-05 - den uppgiften torde enbart komma ur Lagros fantasi, om den inte är från någon annan källa än förhöret, vilket Lagro påstod. Det är för övrigt som vanligt ganska fascinerande att ta del av Lagros logik: Lagro tycker det är logiskt att använda GPS i en spaning som denna. Alltså har polisen använt GPS
Jag skulle kunna beskylla dig för lögn, såsom du har beskyllt mig, men jag avstår till förmån för mer konstruktiv diskussion.
Citera
2014-10-10, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ofor
Så blodet kan ha kommit dit flera månader innan mordet.
TR HR och många här i tråden tror att det är 100% säkert att det har kommit dit i samband med mordet.
Att det kan ha gjort det är en ren spekulation och efterhandskonstruktion som inte förändrar något.
Citera
2014-10-10, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ofor
OK. Här kommer en källhänvisning:
Enligt förundersökningen sid 1777:
Där säger KJ vid förhören " Det är nästan alltid att hon har gjort illa sig eller någonting på träningen säger hon"
Han uttalar också:
"Och det var en gång så här när hon liksom haft sån här näsblödning och men det hade ju su slutat och det kan ju ha så vari"

Enligt KJ hämtar han VB vid skolan och även skjutsar till karaten som han säger 10-99 gånger och alltid när hon har någon väska eller andra påsar läggs det alltid i bagageutrymmet.
Ser man logiskt med blodfläckarna i bagageutrymmet som är mycket små är en sannolik förklaring att VB har haft dropp av blod från näsan när hon lagt någon väska i bagageutrymmet.
Sådan här dropp märker man inte själv om man inte ser var droppen faller.
Det finns en logisk förklaring därför blodfläckarna finns samlade på ena sidan, någon dropp har hamnat på listen och någon annan i bagageutrymmet.
Vad den dömde styckmördaren säger i förhör är inte något att använda som bevis för att han är oskyldig. Han har ljugit ett flertal gånger i förhören.

Ditt försvar av styckmördaren Kristoffer Johansson är föga framgångsrikt.
Citera
2014-10-10, 10:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Alla vet att spaningen efter objektbyte inte var direkt avgörande utan vad som under tid sedan försvinnandet framkommit via tips, vittnen, iakttagelser samt att spaning och utredning av objekt 2 (XX) inte gav en stavelse som kan kallas inblandning i brottet.

Bl.a. detta ovan och "sunt förnuft" styrde tillbaka utredningen mot objekt 1 (den dömde) och med det menar jag, man fick träff på rätt GM och han dömdes i TR och HR.

Du har målat in dig i ett hörn och det kommer ta lång tid innan färgen torkat så du kan ta dig därifrån.
Det enda argumentet du använde var spaningen. Spaningen visar mer på objekt 1:s oskuld än objekt 2:s oskuld, eftersom objekt 1 åtminstone letade efter den försvunna kvinnan. Objekt 2 gav inte minsta sken av att undra. Det är inte avgörande i skuldfrågan, men spaningen talade mer för objekt 1:s oskuld än mot.
Citera
2014-10-10, 10:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det finns ingen rim och reson i att flytta benen till ödehuset.

Vänligen, dela med dig av slutpläderingarna.

Varför driver du fortfarande tesen att alla ageranden av denne uppenbart irrationelle person måste dikteras av "rim och reson"? Känns det på fullaste allvar mer rimligt att anta att placeringen är ett resultat av en ondsint planteringsmördare som försöker imitera en galnings beteende för att ännu mer kasta skulden på honom?

Angående slutpläderingarna så har jag vid minst två tillfällen postat ett eget, kort referat från vad Olsson sa i hovrätten angående blodfynden:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Angående pläderingen i tingsrätten så följde jag även den via tidningarnas liverapportering och skrev då: (inlägg 52338)

Citat:
Märklig plädering runt blodfynden i bakluckan, men något annat var väl inte att vänta. Det här är ju försvarets överlägset största problem.

- Man vågar inte gå hela vägen och säga "placering", utan drar till med "kontaminering" istället. Troligen klokt, men samtidigt luddigt.

- Man återkommer till den gamla tesen som man inte förfäktat under hela rättegången om "näsblodet i bagageluckan". Jag trodde faktiskt man gett upp på den punkten.

Jag tror ändå att försvaret i realiteten har gett upp vad gäller bilen. Man försöker med näbbar och klor istället att så tvivel runt själva mordet, för att försöka "rädda" sin klient undan med en griftefridsdom. Jag tror inte det kommer att gå, men vi får väl se.

Ska lyssna om jag hinner/orkar ikväll på vad han sa exakt.

Detta plus vad Forsberg som bekant sa efter rättegången. Olsson använde också uttrycket "besvärande" - vilket på juridiska betyder "jag inser att min klient sitter med arslet i kläm i brevlådan pga den här saken"

Jag vet inte hur många gånger man ska behöva säga detta: Ingen advokat vid sina sinnens fulla bruk hade i en svensk domstol vågat påstå rakt ut under förhållanden som dessa att blodspåren härstammade från en ondskefull mördare som planterat dit dem. Det hade varit direkt kontraproduktivt för både klienten och för kommande klienter eftersom advokaten hade gjort sig till allmänt åtlöje om han eller hon manat fram er planteringsmördare som ett skäl för rimligt tvivel. Det funkar (för vissa) i en anonym forumtråd. Det funkar inte och ska inte funka i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in