2014-08-04, 11:17
  #84877
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror att de fann skäl att utreda hans samröre med VB och att undersöka om han skulle avföras eller om det fanns något som band honom till försvinnandet.

Så var han misstänkt i något skede eller var han inte det?
Citera
2014-08-04, 11:20
  #84878
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har du underlag för den slutsatsen?

Jag har försökt få fram ur FUP vad som föranledde gripandet utan att finna nåt konkret. Men till skillnad mot dig tror jag att vittnesuppgiften från den minderåriga personen som var vid fyndplatserna (tillsammans med andra vittnesmål och tips) den 16 maj var utslagsgivande. Detta togs aldrig med i FUP, av anledningar jag inte känner till. Men gissningsvis blev det för komplicerat för utredningen att KJ enligt vittnet hade sällskap av en annan person...

Vittnesuppgiften användes i förhören med KJ. Här den 24 maj, dagen efter han greps:

"Kristoffer tillfrågas på nytt om han varit i området på Mjösjöberget fler gånger på senare tid
förutom vid det tillfälle han berättat om i tidigare förhör.
Kristoffer säger att han inte varit där.
Kristoffer delges att det finns uppgifter i utredningen som talar för att han har varit där
torsdagen den 16 maj på eftermiddagen.
Kristoffer säger att det är fel, han har inte varit där.
Kristoffer delges att det finns vittnes uppgifter som tyder på att det är han som varit där vid
det hör tillfället.
Kristoffer säger att det är fel, han säger sedan att "det är ju roligt att någon sett mig".
Kristoffer förklarar att han menar att någon lagt märke till honom, han tycker inte att
människor brukar göra det." (s. 1642)

I förhöret den 23 när KJ erkänner att han varit i ödehuset den 9 maj fiskar poliserna efter att han var där den 16 maj, en vecka senare:

"H: Då var jag uppe och liksom kollade uppe i forten där och det är som…
F: Det är inte så att det är torsdagen här borta?
H: Nej, det är inte torsdagen där. Det är torsdagen där.
F: Mmm." (s. 1577)


Ett par tidigare inlägg från highfive om det minderåriga vittnet:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)


Vad man kan säga om detta är att eftersom vittnet inte finns med i FUP så gynnade hon inte åtalet.
Kanske var det WL som vittnet såg, WL var där 17/5 med två andra personer och WL hade parkerat i närheten av ödehuset.
__________________
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-04 kl. 11:28.
Citera
2014-08-04, 11:29
  #84879
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har du underlag för den slutsatsen?

Jag har försökt få fram ur FUP vad som föranledde gripandet utan att finna nåt konkret. Men till skillnad mot dig tror jag att vittnesuppgiften från den minderåriga personen som var vid fyndplatserna (tillsammans med andra vittnesmål och tips) den 16 maj var utslagsgivande. Detta togs aldrig med i FUP, av anledningar jag inte känner till. Men gissningsvis blev det för komplicerat för utredningen att KJ enligt vittnet hade sällskap av en annan person...

Vittnesuppgiften användes i förhören med KJ. Här den 24 maj, dagen efter han greps:

"Kristoffer tillfrågas på nytt om han varit i området på Mjösjöberget fler gånger på senare tid
förutom vid det tillfälle han berättat om i tidigare förhör.
Kristoffer säger att han inte varit där.
Kristoffer delges att det finns uppgifter i utredningen som talar för att han har varit där
torsdagen den 16 maj på eftermiddagen.
Kristoffer säger att det är fel, han har inte varit där.
Kristoffer delges att det finns vittnes uppgifter som tyder på att det är han som varit där vid
det hör tillfället.
Kristoffer säger att det är fel, han säger sedan att "det är ju roligt att någon sett mig".
Kristoffer förklarar att han menar att någon lagt märke till honom, han tycker inte att
människor brukar göra det." (s. 1642)

I förhöret den 23 när KJ erkänner att han varit i ödehuset den 9 maj fiskar poliserna efter att han var där den 16 maj, en vecka senare:

"H: Då var jag uppe och liksom kollade uppe i forten där och det är som…
F: Det är inte så att det är torsdagen här borta?
H: Nej, det är inte torsdagen där. Det är torsdagen där.
F: Mmm." (s. 1577)


Ett par tidigare inlägg från highfive om det minderåriga vittnet:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
FL säger att det var på em, och hela em, efter kl 12:22, kopplade KJ:s röda mobil upp mot Buddbyn SO, som täcker föräldrarnas sommarstuga. Kl 12:22 är det blå telefonen som användes, och den kopplade upp sig mot Boden Stadsh. N, som också täcker stugan.
Citera
2014-08-04, 12:14
  #84880
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, frågorna är uppenbarligen inte irrelevanta eftersom de ställs. Vid det förhöret - där man uttryckligen säger att han inte är misstänkt är KJ redan delgiven misstanke om mord..

Det är uppenbarligen mycket antingen eller i din hjärna. Det har aldrig föresvävat dig att om KJ var misstänkt för mord i någon grad, så kunde MB ha statusen kan misstänkas, eftersom att man inte visste om det fanns en medgärningsman?

Den ena utesluter inte den andra innan förundersökningen är klar och åtal väcks.
Citera
2014-08-04, 13:00
  #84881
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FL säger att det var på em, och hela em, efter kl 12:22, kopplade KJ:s röda mobil upp mot Buddbyn SO, som täcker föräldrarnas sommarstuga. Kl 12:22 är det blå telefonen som användes, och den kopplade upp sig mot Boden Stadsh. N, som också täcker stugan.

Men vittnesmålet kan ändå varit avgörande för att KJ togs in, och i så fall var det inte bara "magkänsla" som låg bakom gripandet.

Vid snabb översikt av mastuppkopplingarna ser det dock ut som att det finns en lucka mellan 14:25 då KJ talar med pappan och 16:57 då AB ringer till KJ och de har ett samtal på drygt 7 minuter. Eller tar jag fel?
Citera
2014-08-04, 13:25
  #84882
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Men vittnesmålet kan ändå varit avgörande för att KJ togs in, och i så fall var det inte bara "magkänsla" som låg bakom gripandet.

Vid snabb översikt av mastuppkopplingarna ser det dock ut som att det finns en lucka mellan 14:25 då KJ talar med pappan och 16:57 då AB ringer till KJ och de har ett samtal på drygt 7 minuter. Eller tar jag fel?
Det finns en lucka, men han kunde inte räkna med att den fanns, vem som helst kunde ha ringt när som helst och avslöjat hans vistelse.
Citera
2014-08-04, 13:39
  #84883
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns en lucka, men han kunde inte räkna med att den fanns, vem som helst kunde ha ringt när som helst och avslöjat hans vistelse.
Du tror alltså att han visste att de spårade hans telefon?

Han är för korkad och virrig för det mesta enligt dig, men koll på hur polisen bedriver spaning och samlar bevis hade han alltså?
Citera
2014-08-04, 13:46
  #84884
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tror alltså att han visste att de spårade hans telefon?

Han är för korkad och virrig för det mesta enligt dig, men koll på hur polisen bedriver spaning och samlar bevis hade han alltså?
Något har han nog lärt sig från CSI.
Citera
2014-08-04, 14:01
  #84885
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Något har han nog lärt sig från CSI.
Var framgår det att han ens tittar på CSI? Ännu en av dina fantasier eller finns det grund för det påståendet?
Citera
2014-08-04, 14:17
  #84886
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var framgår det att han ens tittar på CSI? Ännu en av dina fantasier eller finns det grund för det påståendet?
Du bemödade dig alltså inte ens till att söka på CSI i FUP innan du skrev inlägget.
Citera
2014-08-04, 14:23
  #84887
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du bemödade dig alltså inte ens till att söka på CSI i FUP innan du skrev inlägget.
Nej, jag har inte sökt på CSI - hänvisa till var han säger att ser på CSI..
Citera
2014-08-04, 14:23
  #84888
Medlem
Namibia1s avatar
Så här säger rättsläkaren till NSD:

– Jag tycker inte att man får uppfattningen att personen har kännedom om anatomi, när det gäller lårbenens utseende. Däremot kanske gällande handlederna, sa Sprogøe-Jakobsen.


Kanske det hade varit bra om det funnits två utlåtanden om just detta.
Nu går man på linjen att personen inte har anatomisk kunskap=KJ

DL:
Lindblom konstaterade också att blodet på bagagemattan omöjligt kunde hamnat där samtidigt som alla saker var på plats.

Varför inte det?

Han kanske inte hade kunnat transportera kroppen om alla saker var i bilen men att blodet hamnat där är nog inga problem alls.

Blodet var på listen och en liten fläck på mattan mot vänster hörn, så varför kan det inte ha planterats eller kommit dit från ett blodigt verktyg ? det är väl bara att sticka in handen och gnugga med en trasa på mattan. Polisen kan garanterat säga vart i bilen påsen med blod på låg men eftersom den med stor sannolikhet har legat bredvid handsken och listen så skulle det även kunna passa in på planteringsteorin och inget dom ville skylta med.
__________________
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-04 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in