2014-05-14, 12:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Domstolen har redan fastslagit att KJ ljuger, minns fel eller låtsas inte veta, det är åtminstone den slutsats man kan dra av domstolens utlåtande angående KJ trovärdighet.

Ponera att en nära anhörig är skyldig till brottet, vore det i det läget märkligt om KJ skyddar någon. Är det en rimlig förklaring till KJ spretande minne?

En nära anhörig, vad finns det som talar för det som gör att du anser att det ska utgöra rimliga tvivel?

Men, KJ har ju uteslutit att det var någon annan person närvarande genom att säga att han var ensam, ska domstolen fria honom på hans lögner också menar du, när inget annat talar för att någon annan är KJ var med VB?

Ska domstolen alltid utgå ifrån, att om en misstänkta säger att han var ensam med offret vid tidpunkten då offret försvann och senare hittas mördad, att misstänkta ljuger och det säkert var någon annan som var där och kunde utfört brottet istället. Vad är det du begär?
Citera
2014-05-14, 12:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är inte jag som utesluter, det gör domstolen.

Men, det kanske inte går att utesluta att det fanns någon annan i KJs lägenhet, men det finns inget som talar för det, inte ens KJ säger det, och därför så är det inte rimligt att anta att det fanns någon annan i lägenheten.

Här har KJ alla möjligheter att tala om ifall det fanns någon annan i lägenheten och enligt KJ själv så var de ensamma. Ska man då utgå från att han ljuger så behövs det något som talar för att det fanns någon annan där.

Vi kan inte begära att polisen ska jaga spöken som varken syns eller lämnar spår efter sig.

Nu har det visat sig höra till pjäsen att vad KJ säger inte kan tillmätas någon som helst tilltro - KJ ljuger för att förvilla och när det passar eller gynnar honom och hans historia. Dessutom, ingenting har framkommit som styrker att Vatchareeya befunnit sig i KJ:s bostad eller i bostadsområdet 4 maj - ingen har vittnat om detta.

Det är nog poliserna tvungna att göra om de på allvar tänker lösa ett mord där gärningspersonerna bemödat sig till det yttersta att avlägsna varje synligt spår. Men KJ schabblade med blodbesudling i bagageluckan, och därmed gick tanken om det "olösbara" mordet om intet.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-14 kl. 12:53.
Citera
2014-05-14, 12:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
En nära anhörig, vad finns det som talar för det som gör att du anser att det ska utgöra rimliga tvivel?

Men, KJ har ju uteslutit att det var någon annan person närvarande genom att säga att han var ensam, ska domstolen fria honom på hans lögner också menar du, när inget annat talar för att någon annan är KJ var med VB?

Ska domstolen alltid utgå ifrån, att om en misstänkta säger att han var ensam med offret vid tidpunkten då offret försvann och senare hittas mördad, att misstänkta ljuger och det säkert var någon annan som var där och kunde utfört brottet istället. Vad är det du begär?

Jag har inte mandat att begära, jag debatterar och resonerar kring fallet.

KJ kan undanhålla sanningen i syfte att skydda någon skyddsvärd person. I sin övertygelse om att slutligen bli fri i brist på bindande bevis vidhåller han sin friserade sanning. Om inte annat för att om han avslöjar gärningsmannen så kommer hans egen inblandning att bevisas.

Skit samma, jag tror att han är inblandad men inte övertygad om att han är mördaren.
Citera
2014-05-14, 12:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Oavsett om det är visat att de var i lägenheten vid en viss tidpunkt, det är inte visat att mordet skedde i KJ lägenhet, så hur menar du att han är bunden till en brottsplats i tid och rum? De lämnade kanske lägenheten tillsammans och ytterligare en person kom in i bilden, det finns ett mycket stort utrymme för en alternativ gärningsman. Någon skyddsvärd person kanske, KJ slutenhet och varierande minne kan i någon mån tala för att så kan vara.

Varför han inte har sagt det kan inte jag veta, en vild gissning är som jag tidigt presenterade, han vill förskjuta fokus från brottsplatsen där tekniska bevis finns, till sin egen rena skitiga lägenhet.

Han är bunden genom att han var den sist kända som såg henne i livet vid tidpunkten då hon försvann. Det gör att han är bunden i tid och rum till att kunna ha utfört brottet. Att de lämnade lägenheten tillsammans och vad de därefter gjorde är ju bara fantasier som du spekulerar kring. Det finns inget som stödjer det, inte ens KJs utsago.

Bland annat var hallen ren fyra dagar efter hon försvann då polisen var där, de var tvugna, på hans begäran, att ta av sig skorna till och med. Hallen var skinande blank då men 2 veckor senare när polisen skulle göra husrannsakan var den så skitig så de sket helt enkelt i att undersöka hallen.

Allt talar för att KJ utfört brottet och skulle det finnas någon annan, vilket inget talar för annat än att man kan spekulera kring massa möjliga händelser som ingen vet ifall det har skett, så sitter KJ i så fall på den informationen.
Citera
2014-05-14, 12:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Målsägarbiträdet överklagar det, vad innebär det?

Att EMF inte nöjer sig med 80 000 var till VB:s föräldrar - hon vill ha 150 000 ..
Citera
2014-05-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att EMF inte nöjer sig med 80 000 var till VB:s föräldrar - hon vill ha 150 000 ..
Fel... igen... du är möjligen jurist i din fantasi. Målsägandebiträdet kan överklaga rubricering och påföljd.
Citera
2014-05-14, 13:26
Medlem
Möjligen lite OT men Tydligen finns en definition på Mboudines, OY, och Lagros sätt att hantera och bearbeta information, JTC. JTC (jump to conclusion) är förmågan att dra långtgående slutsatser med endast begränsad information.

http://www.dn.se/insidan/hjarnan-forsoker-upptacka-konspirationer/
Citera
2014-05-14, 13:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Fel... igen... du är möjligen jurist i din fantasi. Målsägandebiträdet kan överklaga rubricering och påföljd.

Du förstod inte skämtet. Jodå, till skillnad från dig är jag jur kand (180p enligt den gamla poängberäkningen) men den högre utbildningen har jag ägnat naturvetenskapen, juridikstudierna mera som "bra att ha".
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-14 kl. 14:20.
Citera
2014-05-14, 13:46
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Domstolen har redan fastslagit att KJ ljuger, minns fel eller låtsas inte veta, det är åtminstone den slutsats man kan dra av domstolens utlåtande angående KJ trovärdighet.

Ponera att en nära anhörig är skyldig till brottet, vore det i det läget märkligt om KJ skyddar någon. Är det en rimlig förklaring till KJ spretande minne?

KJ har redan erkänt. Case closed.
Citera
2014-05-14, 14:00
Medlem
Quarrels avatar
En till film, föreställande "Vattenfyllt värn" på kartan: http://goo.gl/maps/Easu2 Filmen visar gångvägen till värnet, värnets insida, där det inre rummet är fyllt med is, samt värnets "fiendesida". https://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI 10 min 15 sek.

Det är det värnet som jag beskriver med stillbilder och text här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Apropå kartan, så har jag justerat FP2, och man ser nu att den ligger mycket närmare vändplatsen. Man ser också vägen dit tydligt på satellitbilden.
Citera
2014-05-14, 14:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Möjligen lite OT men Tydligen finns en definition på Mboudines, OY, och Lagros sätt att hantera och bearbeta information, JTC. JTC (jump to conclusion) är förmågan att dra långtgående slutsatser med endast begränsad information.

http://www.dn.se/insidan/hjarnan-forsoker-upptacka-konspirationer/

Nu tycker jag du är lite orättvis som buntar ihop OY med de två andra. Ja, det är väl på sätt och vis lite orättvist att bunta ihop Mboudine med Lagro också, den förre inser ju åtminstone det osannolika på gränsen till helt orimliga i att Kristoffer på något mystiskt vis inte skulle vara inblandad i mordet på minsta lilla vis.

OY tycker jag har försökt analysera det här fallet efter bästa förmåga och har hållt sig betydligt mer på jorden än i en och annan tidigare tråd där jag varit ganska taskig i min kritik mot honom. OY inser det självklara som några personer i tråden inte klarar av: Att om man bara tittar rent logiskt på fakta i ärendet så finns det inget annat rimligt svar än att Kristoffer är gärningsman. Att ändå ifrågasätta fällande dom är i sig inte någon orimlig ståndpunkt. Jag hade länge själv åsikten i daCosta-mordet att läkarna förmodligen var skyldiga, men att bevisningen definitivt inte räckte för att fälla dem till ansvar för någonting i en rättsstat (numera är jag så gott som övertygad om att de är helt oskyldiga, men det är beside the point).

En annan sak är att jag inte håller med OY. Jag tycker att han tenderar att blanda ihop två saker som inte ska blandas ihop, även om de har många beröringspunkter:

- Att fastslå vem som bortom rimligt tvivel är skyldig till en brottslig gärning
- Att fastslå vad som egentligen hände när brottet begicks

Den senare punkten måste faktiskt inte uppfyllas för att döma människor skyldiga och ofta förblir den mer eller mindre obesvarad. I det här fallet är det ovanligt lite vi vet om vad som exakt hände. Jag menar emellertid att den tekniska bevisningen för griftefridsbrottet tillsammans med den väv som övriga indicier bildar är så stark att en fällande dom ändå blir rimlig. Det går inte att förklara på något annat sätt hur vi annars skulle ha den situation vi har. Det är förvisso inte "standard procedure" i rättegångar avseende allvarlliga brott. Men det ligger ändå öppet i rättstillämpningen för att nån gång emellanåt fälla individer till ansvar med hjälp av vad som i första hand får räknas som ett uteslutningsresonemang.

En invändning man kan ha mot detta är osäkerheten kring ev. andra gärningsmän och i så fall Kristoffers faktiska del i händelseförloppet. Jag håller i princip med hovrätten om att en persons ovilja att tala inte ska ligga vederbörande till last i skuldbedömningen. MEN: Det finns faktiskt lägen där man får finna sig i att om man håller käften så får åklagarens gärningsbeskrivning stå oemotsagd. I det här fallet finns visserligen spekulationer man kan välja att se som mer eller mindre rimliga om att det funnits andra inblandade. Men det är bara spekulationer. Det finns inte en enda konkret omständighet som kan åberopas som ens ett indirekt bevis för att fler personer var med. Det närmaste vi kommer är förmenta psykologiska analyser av vad Kristoffer kan ha klarat själv och inte. Det räcker inte menar jag för att rätten ska vara skyldig att väga in medhjälpare.

Hade det däremot funnits fynd, vittnesiakttagelser mm som talade för medgärningsmän så hade det varit mer rimligt att föra ett resonemang kring det faktum att ingen då kunnat säga exakt vad Kristoffer själv gjort och inte gjort.

Så var landar vi? Vi landar i att vi har en person som uppenbarligen hanterat den döda kroppen efter mordoffret (för absolut ingenting har framkommit som talar för att någon annan "lånat" bilen för att göra det eller än mindre att någon "planterat" blod i bagageluckan). De sista kända livstecknen från offret kommer från den tidpunkt hon ostridigt befann sig i hans sällskap. Ett antal andra för honom besvärande omständigheter som sänker hans trovärdighet kraftigt finns också att tillgå, liksom en del indirekt bevisning med visst - om än inte högt - bevisvärde, som ytterligare stärker hypotesen att han varit i kontakt med en död eller åtminstone svårt skadad Vatchareeya. Även om det är en dom som ligger på marginalen så är det ingen rättsskandal. Marginalen finns nämligen alltid någonstans hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2014-05-14, 14:06
Medlem
Citat:
Det är inte jag som utesluter, det gör domstolen.

Men, det kanske inte går att utesluta att det fanns någon annan i KJs lägenhet, men det finns inget som talar för det, inte ens KJ säger det, och därför så är det inte rimligt att anta att det fanns någon annan i lägenheten.

Här har KJ alla möjligheter att tala om ifall det fanns någon annan i lägenheten och enligt KJ själv så var de ensamma. Ska man då utgå från att han ljuger så behövs det något som talar för att det fanns någon annan där.

Vi kan inte begära att polisen ska jaga spöken som varken syns eller lämnar spår efter sig.

Enligt vittne släpper han av en person vid sin port. Troligen innan han hämtar VB.
Det skulle mycket väl kunna va en person som KJ skyddar.
Jag tror KJ kan vara skyldig, men anser att bevisningen är alldeles för tunn och även felaktig (tejpen som ett exempel) för en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in