2014-04-15, 21:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag lyssnar inte på "PMkvitter" oavsett vem eller vad "PMkvittret" handlar om.

Eftersom du följer mina inlägg trälaktigt, då du fortfarande känner dig lite purken på att jag
sagt till dig att du inte alla gånger tänker självständigt, borde du veta att jag inte tror
att MB är skyldig till mordet på MB. Men vad jag däremot tycker är att Olsson och
Forssberg självklart skall utnyttja alla svagheter i utredningen för att försöka fria sin klient, i detta fall angriper dom en alternativ gärningsman och det vet du att jag inte har några problem med,
likaså vet jag att du tycker att deras beteende är moraliskt förkastligt.

Tycker du det är okej att "personalen" på öjebyn sprider sådan här dynga, vissa vill tror
att denna "läcka" påverkat FU-ledningen, tror du också det? Denna nyhet om KJ:s
nattprat var så sensationell ett tag att uppgiftslämnaren förväntade sig tidningsartiklar,
tycker du media gjorde rätt som inte valde att publicerade scoopet?
Visst ska försvarsadvokaterna göra vad man förmår för att få till stånd friande domar
för deras respektive klienter.
Även då i mån av möjlighet lyfta fram tänkbara alternativa GM.
Här lyftes det då fram en viss bestämd person. Och hur gick det då? Tydligen vann det föga
gehör hos rätten, ty den åtalade kvarblev i häkte i avvaktan på dom.
Jag kan tycka att utpekandet denna andra gång såsom det i realiteten gjordes är något
etiskt diskutabelt. Men direkt fördöma agerandet från TO avhåller jag mig från att göra
emellertid. Det var liksom det enda halmstrået denne hade att tillgripa för att öppna upp
för möjligheten med en annan förövare. Som tenderar att gå i bitar vid närmare beröring.

Och gällande den andra saken: nej, jag håller med dig helt. Sånt här löst "kvitter", varifrån
det än kommer och vem det än må gälla, bör man förhålla sig väldigt kritisk till.
Så att media här valde att inte låta "kvittret" spridas vidare var att betrakta som ett
ovanligt klokt och förnuftigt beslut.

Så, nu har jag "kvittrat" färdigt för denna gången.
Citera
2014-04-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pl_5136
I indiciemål föreligger det väl rekvisit om att GM skall ha varit på mordplatsen, haft möjlighet att utföra brottet och att annan GM kan uteslutas för fällande dom? Är det här ett indiciemål, blodbesudlingar till trots, och är kriterierna i så fall uppfyllda?

Vad mig anbelangar skiter jag högaktligen i om det blir Bastiljen eller Bodsvedjan för KJ. I sunda förnuftets regi är han redan dömd.

Jämför; https://lagen.nu/dom/rh/1998:88

Du har helt rätt och det står klart och tydligt beskrivet i lagtexten som du hänvisar till.

Annan GM kan definitivt INTE uteslutas.

exempelvis har MBs DNA inte matchas med DNAt från VBs vad.

Mordplatsen är fortfarande helt okänd och tyvärr är det fortfarande MYCKET oklart vem det egentligen var som mördade VB.

Det går inte att döma på förvrängda "indicier" som i det här fallet.
Citera
2014-04-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför bryts aldrig KJ:s telefonsignal?

En jäkligt relevant och bra fråga!!

Vilken tid var KJ hemma hos föräldrarna(brodern)? Om nu KJ var GM: Skulle VB ha legat i bagaget då och han går in helt oberörd till brossan och hans polare?
Citera
2014-04-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
För att kunna börja tänka i de banorna måste loggar från basstationen / RNC analyseras för det exakta tillfället, vilket inte har gjorts i utredningen. Eller?

Du kan ha rätt, men återigen, variablerna är alltför många för att det ska kunna gå att föra ett resonemang vidare. Som sagt, det händer otroligt ofta att en telefon byter nät utan att röra sig ur fläcken.

Jag vet inte men det är ju mycket viktigt att det görs om det inte redan har gjorts.
Citera
2014-04-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Ja, just därför bör man väl koppla det emot en person?
Med en 100% gardering emot försvaret (speciellt då det verkar anses av flera är starkaste indiciet)?
Annars måste väl rätten sitta och anta slut historien?

Och om man inte gjort det, sitter de och antar så i sådana fall? Eller behöver de ej visa hänsyn till detta då du är i ägo av bil etc.

hur värderas det? det var frågan!

...och den va seriös

Du måste se till hur man fann blod från offret i misstänktes bil. Man hade för det första aldrig hittat det om han ej blivit föremål för häktning och husrannsakan som inkluderade bil han ägde och brukade.

Om halva ortens befolkning åkt i den är ointressant initialt för ägaren var samtidigt den som offret besökte den kväll hon försvann. Det är precis vad som är intressant och gav polis ytterligare foder för att man hade gripit rätt man för mordet.

Utredningen lägger ihop olika saker som samstämmigt lutar åt den dömde i TR och strax i HR.

Det finns absolut ingenting som skulle tyda på att någon annan som har befunnit sig i bilen som passagerare över tid har något som helst med mordet att göra. Endast GM har direkta kopplingar till offret och dessutom besökte offret GM samma dag och kväll 4 maj 2013.

Det är inte svårare än så och rätt person är dömd och kommer återigen att dömas för mordet.
Citera
2014-04-15, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Är du inte läskunnig du heller ?? Mitt önskescenario, om något sådant finns, skulle vara att VB mördades i sömnen genom några snabba stick med ett "eggvasst föremål", och att hennes lidande blev kortvarigt och "minimalt" med tanke på detta. Men sanningen är nog den, vilket jag redogjorde för redan när VB-delarna påträffades, att hon råkat ut för gärningspersoner som velat beskåda ett "event", en utdragen och plågsam dödsprocess, som KJ deltog i samt att någon annan med motiv "kastade Vachareya till vargarna" ..

Får KJ mot förmodan livstid tror jag att han för att få ett tidsbestämt straff, och detta i varje fall inte längre än de fjorton år han ådömdes i tingsrätten, kommer att begära resning med följd att eventuellt medansvariga kommer att namnges. Om KJ vidhåller att han varit ensam om mord och styckning av VB är detta nog en lögn som man måste förhålla sig till. Bara i så fall att lägga VB-mordet till handlingarna som delvis uppklarat.

Låt gå för att jag inte är läskunnig men hur tycker du att man ska tolka det här?
Förekom flera inblandade, vilket jag alltså tror, kommer KJ med tiden att begära resning i hopp om att få ett tidsbestämt straff.

Saknar man läskunnighet om man inte har samma fantasi som dig? Ett mordevent med ett avsiktligt utdraget lidande där en skara "intressegemensamma" vänner till Kristoffer diskuterat och drömt om det "perfekta" mordet länge. Dessutom innehar de kunskap om var alla inre organ är placerade så att stick med olika djup orsakar "lämpligt" mycket skada för att för att få bevittna en plågsam död. Inte ens en kirurg skär och utför en operation utan att se vad dom gör, är väl därför "titthålsoperation" används.

Att du ens tänker i dom banorna gör en mörkrädd men det kan knappast uppfattas som lässvårighet att inte dela den perversa syn och böjelse du har som lyckas se det här som orsak till att VB togs av daga. Du har fått frågan flera gånger vad du har för belägg för denna tro eller fantasi men hänvisar bara till att det här är "din bakgård" du kan KJ:s sort, utan och innan. Så länge du till synes bara har din "tro" att hänvisa till kan man inte göra annat än uppfatta dig som mycket sjuk och har en fantasi som inte hör hemma i det verkliga livet. Att du gör en helgardering är ju att vänta för annars uppdagas det ju att du hade fel, uppdagas för dig alltså...alla andra har vetat det hela tiden. Och vid ett erkännande så kommer en och annan KJ-oskyldig anhängare också hävda att han ljuger eller blivit tvingad att erkänna så ingen av er kommer att överraska.
Citera
2014-04-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Ligger platsen inom de områden som jag tror kan vara intressanta, områden som finns som överskottsinfo i FUP samt rörelsemönster hos GM, det sökområde som han på eget initiativ genomsökte med kompisar och brorsa (skulle även vara spelplats på det inställda eventet airsoft den 5'e maj), finns även området ikring cykelbanan från torpgärdsleden till södra svartbyn som han sade sig kört den kvällen till f-hemmet. Var det GM som synts cykla genom bostadsområdet och begett sig gående från stället han lämnade hojen och gick bort mot just denna cykelbana.

Jag har en stark känsla att GM har inte gått "över ån efter vatten" utan de områden som är intressanta är de områden han känner som hand i handske. Fyndplatserna tyder starkt på detta liksom värnet invid fortet där vovvarna markerade. Men det är inte lätt att dels hitta höstackarna men de är inom hans revir och kunskap och det finns några områden i hans terrängbank för att sen hitta nålen i stacken, ingen lätt uppgift. Våren är iaf bästa tiden att leta innan markvegetationen börjar spira.

Nu har inte länsman resurser att leta vidare och samtidigt är ärendet avslutat polisiärt, det är väl bara att hoppas på "slumpen" att någon springer på något intressant fynd som kan leda till att man kan hitta eventuella persedlar och det som saknas från offret.

Lite fantiserande:
Föreställ er att KJ på något sätt tar med sig VB den 4 maj, någon gång på eftermiddagen/kvällen. KJ åker förbi sin bror vid föräldrahemmet, hämtar verktyg och annat, tittar in och pratar med sin bror som lirar musik med WT, åker till skyttevärnet/korven som ligger bakom förrådet som är ca 240 meter därifrån, i riktning mot Svedjefortet och förvarar/lämnar henne där.

Sedan åker har hem för att fundera på vad han ska göra härnäst. Väl medveten om att han har lämnat VB på den platsen som airsoftspelet är tänkt att äga rum så behöver han snabbt ställa in spelet varför han ursäktar sig med att ha blivit magsjuk. KJ försöker tänka hur han ska komma undan med ett mord. Han plockar ut batteriet ur VB mobil strax innan midnatt, ser att RÅ försöker få tag i honom men han skiter i detta men ändrar sig kl 00:19 då han svarar på RÅ sms. Därefter beger han sig tillbaka till korven, har ett event tills hon dör. Det är också här, i närheten av korven som han styckar henne på sin brors släpvagn. KJ börjar med benen som han flyttar till skyttevärnet som ligger i närheten av fortet , hackar hål i isen och trycker ned dessa där.

Torso placeras på FP 2. KJ täcker över kroppen med stenar. Han förstår att det är en tidsfråga innan Polisen, Hv eller MPS hittar liket. KJ återvänder till skyttevärnet den 19 maj och ser att benen har flutit upp varpå han bär dessa med hjälp av en ryggsäck och lägger dessa i gula huset med avsikt att utmana sig själv, Polisen och åklagare att han kan komma undan med ett mord. Han är trött och orkar inte mer. KJ ringer polisen och berättar något liknande att han förstår att de tror att det är han.

Mord- och styckplats är i området vid föräldrahemmet. KJ har dessförinnan strypt henne. VB klöser honom på armarna. Hon tuppar av men dör inte. Han fraktar henne till korven vid föräldrahemmet, har ett event tills hon dör. VB styckas på släpvagnen, delarna fraktas till korven och FP 2, senare flyttas benen till gula huset för att bli upptäckta. JJ fick så brått att byta golvet på släpvagnen då han upptäckte huggmärken på botten efter en yxa och blod. JJ hjälper KJ med att städa undan bevis.
Citera
2014-04-15, 22:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Du har helt rätt och det står klart och tydligt beskrivet i lagtexten som du hänvisar till.

Mordplatsen är fortfarande helt okänd och tyvärr är det fortfarande MYCKET oklart vem det egentligen var som mördade VB.

Dubbelfel från lille Zemixon:

1) Det är inte lagtext som länkas till, utan en hovrättsdom

2) Hovrättsdomar har inget prejudikatsvärde och kan inte åberopas som grund för om ett annat åtal ska gillas eller ogillas.
Citera
2014-04-15, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

Var det inte någon som tidigare nämnde att det inte alls är konstigt med KJ:s DNA på vristen, dom hade ju sex samma kväll
Citera
2014-04-15, 22:22
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det här var ett väldigt annorlunda inlägg.. Vad menar du och vilka vittnen har haft roligt?
Vadå begåtts mened? Ska straffet för KJ kapas? Skämtar du nu eller vad vet du?
Domen meddelas ju i morgon via media..
Nej, men snälla du, det framkommer klart och tydligt i inlägget då jag skrev -"skämt åsido" även om det fanns en underliggande ton av irriterad ironi.
Det är hur som helst helt irrelevant, så oroa dig inte!
Citera
2014-04-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Var det inte någon som tidigare nämnde att det inte alls är konstigt med KJ:s DNA på vristen, dom hade ju sex samma kväll

Kroppen har blivit tvättad, styckmördad etc av NÅGON/NÅGRA efter den eventuella sexakten som du syftar på.

Grad +1 alltså.... = DNAt kan komma från vem som helst som är en man...... ! Därför borde DNAt matchas med samtliga potentiella GM.

Så här är det: Med Grad +1 menar vi att det är mellan sex och hundra gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100)

LÄS DETTA:

Vad betyder utlåtandet Grad +1?
SKL(Statens kriminaltekniska laboratorium) får många frågor om vad en Grad +1 betyder vid en dna-analys:

http://www.skl.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/
Senast redigerad av zemixon 2014-04-15 kl. 22:34.
Citera
2014-04-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Man får nog utgå ifrån att det är KJ:s avtryck på vristen.

NEJ
Definitivt INTE. (låt dig inte luras..)

Det enda du kan utgå från är att DNAt kommer från en man.

Här finns mer ingående beskrivning av begreppen:

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1558437&fileO Id=1564653

Frekvens Slutsats
Grad 0 Frågan lämnas öppen
Grad +1 Högre än 1 på 100 Det kan inte uteslutas att
Grad +2 1 på 100 – 1 på 9 999 Skäl talar för att
Grad +3 1 på 10 000 – 1 på 999 999 Starka skäl talar för att
Grad +4 1 på 1 miljon eller lägre Det kan hållas för visst att
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem