2014-03-30, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Det var, som jag minns det ganska mycket tidigare, typ kl 17 naanting, och hon hade sett rädd ut eller hur
Var ligger den här "grubban" där mobilen byter om?

Det stämmer väl ganska bra överens med tid och plats för 112* slagningen?
Citera
2014-03-30, 17:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det här kvinnliga vittnet på Lejonbacksvägen är ett mycket viktigt vittne som visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra.
Det är ju inte sant alls.
Även om det verkligen varit Vatchareeya som iakttagits där vid det tillfället så finns det
väl ingenting som därmed förhindrar att KJ likafullt kan ha gjort sig skyldig till dådet.
Han kan ju ha följt efter henne med sin bil och sen fått med henne i den.
Citera
2014-03-30, 17:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Håller med. Polis pch åklagare SKA ifrågasättas från allmänheten. De är inga robotar som alltid har rätt.

Då vänder du och andra er till JO, och lycka till det kan bli en verklighet Ni inte räknat med.
Tråden är totalt sinnessjuk eftersom man håller sig som storvetare och förstör precis allt med sina egna sanningar. En stor humortråd som man talar om över hela nätet är det och inget förhåller sig till saklighet eller verklighet.

Det är sällsynt att man förhåller sig till det verkliga fallet och den existerande utredningen utan totalt egna påhitt och fantasier. Och det gör man till någon sanning. Ingen seriös vill diskutera den här skiten.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-30 kl. 17:42.
Citera
2014-03-30, 17:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Vore bra om du kunde länka till någon sida med bilder på samtliga förekommande varianter på "stämjärn" skölpar, urholkningsverktyg och allt som hör till träbearbetning så åklagare och vi som inte har en aning får se att mordvapnet inte kan vara något annat än typ de hi-Tech vapen som länkats till senaste tiden.

Det behövs inte alls rabblas upp en massa modeller, det räcker att använda sin hjärna och förstå vilket vapen det sannolikt inte är, nämligen det träbearbetningsverktyg som är omvittnat och ska ha funnits i KJ lägenhet. Det verktyget har inga likheter med en märlspik eller en splitsnål, och anlitad expertis har sagt vad mordvapnet bör likna en märlspik.

Man måste för tusan utgå ifrån något, då är det lämpligt att utgå ifrån resultatet av den undersökning som har gjorts tycker jag.

Märlspik, bra, då är det en referenspunkt att resonera utifrån. Att göra som åklagaren, totalt negligera slutsatsen märlspik och istället börja snacka stämjärn och skölp blir ju bara fel. Dessutom så finns det ett nedtecknat vittnesmål som visar verktyget, tycker du själv att teckningen liknar en märlspik? Skulle stämjärnet kunna orsaka likadana skador som en märlspik? Svaret är nej, självklart inte då de inte har samma form.

Trots det så åberopar åklagaren det saknade verktyget som ett bevis. Det är skrattretande att inte försvaret har skjutit in sig på en sådan detalj. Med samma motivering kan fler bevis skjutas i sank, jag har nämnt några fler motsägelsefulla indicier.

Jäkla skitåklagare och domstol.

EDIT; För att åskådliggöra problemet.

Experten -Mordvapnet är ett yxliknande föremål

Åklagaren -KJ har haft en såg i lägenheten, vi tror att det kan vara mordvapnet, dessutom så är den borta, skumt, ett indicium.
Senast redigerad av OY 2014-03-30 kl. 17:50.
Citera
2014-03-30, 17:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det beror nog på vad man menar med konstruktivt tänkande. En författare av deckarromaner är ju konstruktiv på ett sätt och en brottsutredare på ett helt annat sätt. Dina påhitt som bygger på fantasier istället för på fakta är ju ganska konstruktiva ur skönlitterär synpunkt. MrFolds analyser av fakta från FUP är kanske mer logiska än konstruktiva. Men det beror ju såklart på vad som är syftet. Bedriver man en mordutredning så är ju inte fria fantasier speciellt konstruktivt.

Nej, jag ägnar mig aldrig åt fantasier, MEN - den här typen av brott förstår du, Clavell ..

".. i stället för på fakta .. "

"MrFolds analyser av fakta från FUP .."

Fakta .. Jo, det låter det. FUP är väl inte direkt späckad av fakta - eller är det din uppfattning ? Antagligen så, och jag betvivlar att du riktigt förstår det här och det gör antagligen inte Fold heller. Det här mordärendet är ju ett paradexempel på åtal som fullständigt hänger i luften och där de enda "fakta" som påvisats utgörs av ETT FAKTUM, nämligen att VB:s blod påträffats i den tilltalades bil - ingenting annat av betydelse är styrkt. Åtalet är därmed ett korthus som en någorlunda skicklig försvarsadvokat blåser omkull.
Citera
2014-03-30, 17:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi antar att KJ blir dömd skyldig och HovR sätter stor tilltro till hundens markering, skulle det i så fall öka möjligheten att HD skulle godkänna ett överklagande?
Eller har något liknande redan prövats?

Du ska ha klart för dig att ett av justitieråden anser att likhundsmarkering är ett bevis.
Och tillsammans med blodet i detta fallet så kommer man inte ta undan det beviset inte en enda chans.
Bevisvärdering är inte reglerat utan det tillhandahåller domare i det här landet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-30 kl. 17:50.
Citera
2014-03-30, 17:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du ska ha klart för dig att ett av justitieråden anser att likhundsmarkering är ett bevis.
Och tillsammans med blodet i detta fallet så kommer man inte ta undan det beviset inte en enda chans.
Bevisvärdering är inte reglerat utan det tillhandahåller domare i det här landet.
Vilket justitieråd då? Lambertz? http://nojesguiden.se/sites/default/files/styles/article/public/blog/9463/fileuploads//sampo.jpg?itok=C-ye_mVa
Citera
2014-03-30, 17:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Hon är helt ute ock cyklar och uttalandet hon gör i Kuriren stannar nog i Kuriren,
eller tror du hon kommer att fråga pappan direkt ifall han ljuger för att skydda sin son.
Massi kommer på sitt vis att insinuera att Pappan kan ljuga, men hon kommer inte att komma
någon vart, påståenden av denna låga kaliber passar sig bäst i media och det vet
säkert Massi också, man har ett förhållande till media och ett annat i rätten.

Vem av grannarna är det som får dig att tro att mord ock styckning skett i lägenheten,
kan det vara överdrivna-nyktre-Bengt som får dig att tro detta?
Det fetade: Och det vet du så säkert att hon är?
Det är helt otänkbart att pappan på något sätt kan ha hjälpt sin son efteråt?

Jag kan tycka att Massi Fritz utspel ter sig lite bryskt och mindre övertänkt och nog borde
ha besparats rätten, men i egenskap av målsägarbiträde så har hon väl dock rätten hon med
att peka på möjligheter med någon annans inblandning i något skede, när försvaret inte direkt
har några betänkligheter mot att misstänkliggöra en och annan figur såsom "våran" så
av många avskydde karatetränare eller nu senast en kompis till den åtalade.

Eller ska det vara på det viset att blott försvarsadvokater har den rätten att peka finger
i olika riktningar?

Och angående det andra med vittnen som uppmärksammat skriken inifrån Johanssons
lägenhet så kan ju jag inte ta gift på att de verkligen kom från mordoffret.
Det kan ju förstås ha varit någon figur i actionrullen "Charlies Änglar" som skrek utav
helvete istället.
Emellertid är jag fortfarande böjd att hålla första alternativet som det troligaste.

Men du tror inte på att mordet skett i lägenheten eller?
Du tror kanske inte ens att rätt man sitter för dådet?
Har du någon uppfattning i skuldfrågan? Delge gärna den i så fall.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-30 kl. 17:57.
Citera
2014-03-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Då kanske det är dags stt upplysa det justitierådet om vad hunden kan markera på. Blod från död människa bland annat.
Citera
2014-03-30, 17:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fetade: Och det vet du så säkert att hon är?
Det är helt otänkbart att pappan på något sätt kan ha hjälpt sin son efteråt?

Jag kan tycka att Massi Fritz utspel ter sig lite bryskt och mindre övertänkt och nog borde
ha besparats rätten, men i egenskap av målsägarbiträde så har hon väl dock rätten hon med
att peka på möjligheter med annans inblandning i något skede, när försvaret inte direkt
har några betänkligheter mot att misstänkliggöra en och annan figur såsom "våran" så
av många avskydde karatetränare eller nu senast en kompis till den åtalade.

Eller ska det vara på det viset att blott försvarsadvokater har den rätten att peka finger
i olika riktningar?

Och angående det andra med vittnen som uppmärksammat skriken inifrån Johanssons
lägenhet så kan ju jag inte ta gift på att de verkligen kom från mordoffret.
Det kan ju förstås ha varit någon figur i actionrullen "Charlies Änglar" som skrek utav
helvete istället.
Emellertid är jag fortfarande böjd att hålla första alternativet som det troligaste.

Men du tror inte på att mordet skett i lägenheten eller?
Du tror kanske inte ens att rätt man sitter för dådet?
Har du någon uppfattning i skuldfrågan? Delge gärna den i så fall.

Massi Fritz är inte årets jurist för att man ansåg att hon va usel eller så.
Hon har samma rättigheter som stjärnadvokaten Olsson i detta fallet.
Fri bevisföring är det också samt fri bevisvärdering, och ska inte bortses ifrån-.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Då kanske det är dags stt upplysa det justitierådet om vad hunden kan markera på. Blod från död människa bland annat.

Du får nog ta och ringa dom så kanske du får ett svar hur rättsväsendet ser ut om bevisvärdering.
Citera
2014-03-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Vore bra om du kunde länka till någon sida med bilder på samtliga förekommande varianter på stämjärn; skölpar, urholkningsverktyg och allt som hör till träbearbetning så åklagare och vi som inte har en aning får se att mordvapnet inte kan vara något annat än typ de hi-Tech vapen som länkats till senaste tiden.

Www.google.se

Hi-tech? Inte för en knivsamlare i alla fall. En kort dagger har garanterat en martial art intresserad knivsamlare, 100% men är det någon som frågat? Kollat? Nej, för detta mord är förutbestämt vikt åt KJ. Sjukt.
Citera
2014-03-30, 18:03
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, jag ägnar mig aldrig åt fantasier, MEN - den här typen av brott förstår du, Clavell ..

".. i stället för på fakta .. "

"MrFolds analyser av fakta från FUP .."

Fakta .. Jo, det låter det. FUP är väl inte direkt späckad av fakta - eller är det din uppfattning ? Antagligen så, och jag betvivlar att du riktigt förstår det här och det gör antagligen inte Fold heller. Det här mordärendet är ju ett paradexempel på åtal som fullständigt hänger i luften och där de enda "fakta" som påvisats utgörs av ETT FAKTUM, nämligen att VB:s blod påträffats i den tilltalades bil - ingenting annat av betydelse är styrkt. Åtalet är därmed ett korthus som en någorlunda skicklig försvarsadvokat blåser omkull.
Om du inte förstår att det är i FUP som fakta i målet finns så är det inte så lönt att diskutera med dig. Du får leva kvar i din lilla bubbla där du vet bättre än FUP och alla andra.

Men det skulle ändå vara kul att höra vad du kallar innehållet i FUP om det inte är fakta?

Märk väl att jag aldrig påstått att åtalet är fakta. Åtalet är åklagarnas tolkning av fakta i FUP. Och om den är korrekt eller inte vet bara GM och kanske någon till.
Senast redigerad av Clavell 2014-03-30 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in