2014-03-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Diskussioner ja. Vad finns det att diskutera om vi inte får det, ungefär som du vill?
Behövs det några forum öht.?
Vi ska bara nicka och hålla med vad överheten har sagt, inte ifrågasätta, inte spekulera. Du vaktar deras revir.
Vi ska hålla med om domslut och tveksamma utredningar och upprepa vad som redan skrivits, medan du och flertal idiotförklarar medlemmarna på löpande band.
Tror nog de flesta baserar sina teorier och hypoteser med de få fakta och bevis som finns och hade inte det varit så många luckor och frågetecken, hade tråden avstannat av sig självt för ca. 5000 sidor sedan.

Håller med. Polis pch åklagare SKA ifrågasättas från allmänheten. De är inga robotar som alltid har rätt.
Citera
2014-03-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är fullständigt enig. Om rättsläkaren säger att mordvapnet är något som liknar en märlspik, hur fan kan åklagaren ens dryfta ett stämjärn eller skölp, de liknar inte märlspikar på något som helst vis. Åklagaren och domstolen har gjort som man har gjort med ett flertal detaljer i utredningen, nämligen totalt skitit i expertisens slutsatser och framlagda fakta.

Åklagaren har sagt stämjärn så många gånger så att det har blivit en sanning. Hur kan det ens få gå till på det viset?

En sak är säker, skulle åklagaren skriva om sina ideer här skulle vi kalla henne ett troll. 100% hon har inte många rätt.

Jag skulle kunna rabbla upp fakta om detta mord i sömnen som hon inte ens läst om i tidningen.
Citera
2014-03-30, 16:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Jag är fullständigt enig. Om rättsläkaren säger att mordvapnet är något som liknar en märlspik, hur fan kan åklagaren ens dryfta ett stämjärn eller skölp, de liknar inte märlspikar på något som helst vis. Åklagaren och domstolen har gjort som man har gjort med ett flertal detaljer i utredningen, nämligen totalt skitit i expertisens slutsatser och framlagda fakta.

Åklagaren har sagt stämjärn så många gånger så att det har blivit en sanning. Hur kan det ens få gå till på det viset?

Jag fattar inte att de inte reagerar och dementerar, hela deras sakkunnighet sätts ju på spel och vår framtida rättssäkerhet.
Citera
2014-03-30, 16:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
När det gäller mordvapen vill jag understryka att det inte är polisens experter som lyft fram detta med stämjärnet som AB ritade. Polisens expert på området är DL och han pratade om märlspikar och splitsnålar (koniska vapen) Sen i förhören började detta med stämjärn/håljärn och förhörsledarna och slipsnissar besitter troligtvis mindre kunskaper i ämnet än undertecknad och några till. När det blev dags för tingsrätten så var det åklagarduon som körde på med detta stämjärn/håljärn och som slutade med att AB gjorde några teckningar som mest påminner om verk av en femåring.

Allt för att det ska passa in på den person som man grep, häktade. åtalade och som sedan dömdes i TR.

Ja så kan man se det. Dock är det så att när det väl går till åtal så SKA åklagarna lyfta fram allt som kan tala för den åtalades skuld. Anser du dig kunna avge ett expertomdöme att skadorna på kroppen absolut INTE kan ha tillfogats med någon typ av skölpjärn? Jag håller dock med om att detta fick för stort utrymme. Det är en persons vittnesmål, därtill en person som själv har funktionsnedsättningar. Det tycks finnas ett flertal typer av eggvassa föremål som tänkbara kandidater. Det är dock domstolens sak att värdera styrkan i ett bevis, inte primärt åklagarnas. Jag konstaterar då också att det inte verkar ha haft någon betydelse för domen: (domskälen, s.80)

Citat:
Eftersom verktyget inte
kunnat påträffas, går det dock inte att med säkerhet slå fast att detta är mordvapnet
Citera
2014-03-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
g (och andra i tråden) kan inte hjälpa att du saknar grundläggande läsförståelse och därför spammar tråden med ändlösa vantolkningar och missuppfattningar. Inget av det du påstår har jag skrivit eller hävdat. Jag har tvärtom varit mycket tydlig med att jag inte på något vis ifrågasätter detta vittne som person, än mindre att hon skulle vara "mindre vetande" eller ha "psykiska problem".
Att du gör dessa vantolkningar beror återigen inte på något annat än att du försöker diskutera runt ett ämne (minnespsykologi) som du är totalt okunnig i och dessutom aktivt förtränger de slutsatser som inte passar in i din egen världsbild. För att ändå var extremt tydlig så att t.o.m. du förstår kan jag ändå lägga till att alla misstag jag säger att detta vittne CB kan ha gjort är saker som lika gärna jag själv eller vem som helst annars i tråden skulle kunna göra. Det är inga medvetna fel eller förvrängningar det handlar om, utan vissa numera mycket välkända och välbevisade problem som vi i varierande grad har med vårt minne.
Din agenda i den här tråden tycks vara att försvara åklagarna och tingsrättens dom till varje pris och att KJ är gärningsmannen.
Personer som har en annan uppfatting försöker du tysta med att idiotförklara sådana personer.
Du kan inte föra en debatt på en civiliserad nivå, med en civiliserad nivå menas man kritiserar sakfrågan om man har en annan uppfattning, men man går inte på personen och kallar dem för det ena och andra. Du kan säkert tysta många personer med den taktiken som du bedriver, men mot mig "hugger du i sten".
Det här kvinnliga vittnet på Lejonbacksvägen är ett mycket viktigt vittne som visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra. De vittnets uppgifter försöker du avföra med att hon aldrig sett någon person på Lejonbacksvägen, du borde väl besinna dig och inse att du är verkligen ute på hal is. Sedan har du utnämt dig själv till någon vittnes och minnes expert, som skall stödja din teori. Ett vittne kan ta fel på klädsel längd och sådant, men att hon möter en person på gatan som inte finns där, det finns nog endast i din psykologiska värld.
Att vittnet skulle komma med en medveten lögn det tror jag absolut inte på.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-30 kl. 16:43.
Citera
2014-03-30, 16:19
Bannlyst
Citat:

Vore bra om du kunde länka till någon sida med bilder på samtliga förekommande varianter på "stämjärn" skölpar, urholkningsverktyg och allt som hör till träbearbetning så åklagare och vi som inte har en aning får se att mordvapnet inte kan vara något annat än typ de hi-Tech vapen som länkats till senaste tiden.
Citera
2014-03-30, 16:28
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
En sak är säker, skulle åklagaren skriva om sina ideer här skulle vi kalla henne ett troll. 100% hon har inte många rätt.

Jag skulle kunna rabbla upp fakta om detta mord i sömnen som hon inte ens läst om i tidningen.

Så sant så. Ibland undrar man faktiskt om så inte är fallet....
Citera
2014-03-30, 16:44
Medlem
Citat:
Likdoft kommer från död människa, så hur skulle VB kunna klösa in likdoft på KJ underarmar, eller hur tänker du?
Förstod att frågan skulle komma då det var lite otydligt skrivet. I första läget så är hon vid liv, hon klöser honom och lämnar DNA motsvarande.
I det andra läget så kontamineras KJ händer av att bära benen (död och liklukt?). I båda fallen skulle hund inte sniffa på honom förrän att han blivit gripen och då möjligen indikera lukt från VB.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-30 kl. 16:47.
Citera
2014-03-30, 16:44
Medlem
Citat:
Om det är så att något hände som föranledde VB att slå 112* så kan det vara anledningen till att hon lämnade villan på Bataljonsvägen, flydde mot Lorvenvägen. Vilken tid såg ett vittne en asiatisk tjej klädd i sandaler har jag för mig, vid gasstationen?
Det var, som jag minns det ganska mycket tidigare, typ kl 17 naanting, och hon hade sett rädd ut eller hur
Var ligger den här "grubban" där mobilen byter om?
Citera
2014-03-30, 16:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Det var, som jag minns det ganska mycket tidigare, typ kl 17 naanting, och hon hade sett rädd ut eller hur
Var ligger den här "grubban" där mobilen byter om?
"Här återkom 3G" http://goo.gl/maps/Easu2
Citera
2014-03-30, 16:48
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag kan inte med bästa vilja i världen hålla fram dig som exempel på konstruktivt tänkande i det här, Fold. Snarare ger du associationer till oproffsiga brottsutredare och dito åklagare - samt en åsiktsreceptiv papegoja som har lärt sig att hantera en megafon för att återge den officiella förklaringen till VB-mordet. Praktiskt taget rensopad från en egen, klar åsikt. Vill minnas att jag var den enda i tråden som framförde teorin om ett "event" med deltagare bland KJ:s intressegemensamma vilket kunde vara inom airsoft eller stryp och knivmordsfascinerade i kompiskretsen eller på internet. Samt att Vatchareeya kan ha hållits vid liv avsevärt längre tid än vad man först trodde - min teori, som blev nersablad precis som alla andras som inte överensstämmer med din (dvs den officiella) förklaringen. Magstarkt då att läsa dig dissa användare som enligt dig inte har fört VB-mordet en millimeter närmare sin lösning. Inte sagt för att vara elak Fold, men inser du inte själv att du av många användare betraktas som en massiv propp i kreativt, konstruktivt tänkande ?
Det beror nog på vad man menar med konstruktivt tänkande. En författare av deckarromaner är ju konstruktiv på ett sätt och en brottsutredare på ett helt annat sätt. Dina påhitt som bygger på fantasier istället för på fakta är ju ganska konstruktiva ur skönlitterär synpunkt. MrFolds analyser av fakta från FUP är kanske mer logiska än konstruktiva. Men det beror ju såklart på vad som är syftet. Bedriver man en mordutredning så är ju inte fria fantasier speciellt konstruktivt.
Citera
2014-03-30, 17:13
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hypotetisk fråga till alla här inne.
Skulle ni skicka KJ till avrättning på de Indicier som finns. Skulle ni, om ni fick bestämma, avrätta KJ?

Håller bevisen för det?
Om inte så är bevisen inte tillräckliga i dagsläget.

Eller tänker ni på samma sak som jag. Utred alla andra möjliga gm först.

Jag skulle inte skicka kj till galgen med alla icke-bevis, åklagarpåverkan, och andra möjliga gärningsmän.
Absolut inte.

Intressant att se vilka som inte tycker som jag.

Inte för att det är topic egentligen, men jag hade inte ens sänt Breivik till döden. Jag är helt mot dödsstraff i alla dess former. Det finns en tråd för det, för ev. vidare diskussion om dödsstraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in