2014-03-24, 13:18
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Åklagarna har påstått att spårhunden Uno endast markerar för lik och kallat det liklukt det som Uno markerade i bagageutrymmet, det är ett stort misstag som åklagarna gjort, det är inte gjort medvetet, utan de har blivit felinformerade och varit okunniga vad de här hundarna markerar och inte markerar.
Domen mot KJ är baserad på att det funnits lik i bagageutrymmet, som KJ kört omkring med, men nu är det inte endast för lik som hunden Uno markerar, därför har allting blivit fel.
Det blir en sak som sannolikt kommer att hända med domen och det är att den blir ogiltigförklarad.

Blodet spelar nog sin roll? Och eftersom sannolikheten för att det skulle vara "planterat" är helt försumbar så torde domen stå.
Citera
2014-03-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
precis - så enkelt är det!

Att kalla något för bevis när det inte är det får aldrig göras i rätten!
I domen kallar Tingsrätten liklukten som bevis att lik har funnits i bagageutrymmet, jag anser också att det är helt felaktigt och är missledande.
Citera
2014-03-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Blodet spelar nog sin roll? Och eftersom sannolikheten för att det skulle vara "planterat" är helt försumbar så torde domen stå.
Där har du helt fel, KJ dömdes i Tingsrätten för lik i bagageutrymmet som åklagarna påstod det hade funnits och han transporterat, vad som sannolikt kommer att ske är att domen kommer att ogiltighetsförklaras och därmed blir KJ frikänd.
Citera
2014-03-24, 13:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad sägs om en bloddroppe på en handske, en påse, lite blod på mattan i skuffen och på listen.
Ja, varför inte? Det hade lett till mer undersökningar av fordon, bostad, restaurang och lantställe.

Ett negativt resultat i bagageutrymmet hade minskat utrymmet för MB som alternativ GM.
Citera
2014-03-24, 13:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, varför inte? Det hade lett till mer undersökningar av fordon, bostad, restaurang och lantställe.

Ett negativt resultat i bagageutrymmet hade minskat utrymmet för MB som alternativ GM.

Det hade det, men sannolikheten att det skulle finnas spår där också är väldigt liten.

Men, om blodet varit planterat i KJs bil, varför skulle inte någon kunna plantera samma blod i någon annans bil också. Det hade skapat utrymme för flera alternativa gärningsmän, om man nu ville skapa oreda i utredningen.
Citera
2014-03-24, 13:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om professorn hade sagt att om brottsplatsen fanns i hemmet, är sannolikt MA gärningsmannen, hade han varit rätt ute, men det gjorde han inte och bostaden för MA var ingen brottsplats.
Professorn har en statistik som bygger på att det nästan alltid, för honom är det alltid, den närmaste mannen som är skyldig, när en kvinna mördas. Sådana mord är oftast dråp och mordplatsen är bostaden och oftast klaras upp lätt.
När det är planerade mord som i det här fallet och även LC fallet gäller det att komma med den skarpa och rätta analysen från början och kanske ha flera spår att gå på för att sedan koncentrera sig på det rätta spåret, som lär utsorteras efter en tids utredande.
I det här fallet med VB kan jag inte se att det är gjort någon större analys från första början, utan allt tycks ha varit koncentrerat på att KJ var gärningsmannen, när utredningen sedan hamnar på fel spår kan de aldrig backa och börja om igen.
Det första som de borde ha tänkt på i VB fallet är vem kunde ha tänkbart motiv att mörda henne, jag själv har aldrig kunnat se att KJ hade något sådant motiv.
Det är oftast motivet som leder utredningen på rätt spår.

KJ gjorde ingen hemlighet av att han ville uppleva känslan att mörda en människa, flera i hans närhet hade hört honom uttrycka detta. Vatchareeya ville inte återuppta relationen med KJ i samma utsträckning som tidigare efter att KJ, på dojjan, brutit med henne. Vatchareeya kunde tänka sig ett ytligt vänskapsförhållande med KJ, hennes känslor fanns hos k-kompisen och karatetränaren Berg - som var ointresserad av en seriös relation med VB och som med tiden uppfattade den efterhängsna VB som ett gissel för både honom(?) och hustrun AN(!). Högst troligt ville paret få Vatchareeya Bangsuan ur håret, och visst kan hennes beteende ha fått den obalanserade och omvittnat hetlevrade karatetränaren att fundera i banor som ligger utanför det normala. Och möjligen delade han hustruns åsikt att "kackerlackan" med förtjänst kunde tas bort och ingen skulle sörja henne om hon försvann eller rent av hittades död och liknande haranger som AN värpt på Facebook.

Sammanfattningsvis tycker jag att inte minst KJ med lust att mörda en människa, sedan han fått foten av VB, hade ett motiv att mörda just henne, VB var väl både tillgänglig och tillräckligt naiv för att kunna luras in i en situation som hon inte skulle kunna ta sig ur och som skulle sluta i ett event" där hon dödades - krasst uttryckt, VB kunde offras. Om det sedan går att hitta kopplingen till MB/AN kanske säcken så småningom kan knytas ihop, tror du inte ?
Citera
2014-03-24, 13:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det hade det, men sannolikheten att det skulle finnas spår där också är väldigt liten.

Men, om blodet varit planterat i KJs bil, varför skulle inte någon kunna plantera samma blod i någon annans bil också. Det hade skapat utrymme för flera alternativa gärningsmän, om man nu ville skapa oreda i utredningen.
Om blodet var planterat i KJ:s bil måste en annan bil ha använts för transport. Chansen för blod och liklukt i den var stor.
Citera
2014-03-24, 13:49
Medlem
Citat:
Jo, du har rätt, det framstår ganska klart, han är inte ens med på deras lista över möjliga gärningsman.
Det är någon eller några som har mördat VB, jag anser på tidigt stadium kunde KJ uteslutas och sedan fanns ett annat spår som jag kallar anstiftaren. Utredningen kunde haft KJ som ett avledande spår och på det viset genom privatspanare kunnat luska i anstiftarens kontakter m.m. Men huvudspåret skulle varit anstiftaren, att få till en husrannsakan borde inte varit några problem därför mordet på VB var ett mycket grovt brott. Husrannsakan göres för mindre saker där de har haft svaga misstankar. Jag själv anser att kidnappningen av VB och styckmordet skette i en skåpbil, därför borde alla skåpbilar som funnits i området den tiden när mordet skette varit av intresse. Enligt förunderökningen sålde anstiftaren en röd Ford skåpbil i maj månad på blocket.
Jag anser den skåpbilen borde ha kollats upp grundligt, jag anser anstiftaren har inte begått något mord, men den kunde ha varit utlånat till någon eller några. Jag anser att det är tre personer som utförde mordet på VB. Den där röda skåpbilen behöver inte alls ha varit inblandad, men borde ändå ha kollats upp.
Om det skulle ha hittats ett litet hårstrå eller liknande från VB hade sannolikt fallet blivit löst, även om anstiftaren är hal men han skulle sannolikt ha lindat fast sig.
Citera
2014-03-24, 13:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Om blodet var planterat i KJ:s bil måste en annan bil ha använts för transport. Chansen för blod och liklukt i den var stor.

Borde inte blodet ha transporterats i en sluten behållare, glasflaska eller burk.
Citera
2014-03-24, 13:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det är någon eller några som har mördat VB, jag anser på tidigt stadium kunde KJ uteslutas och sedan fanns ett annat spår som jag kallar anstiftaren. Utredningen kunde haft KJ som ett avledande spår och på det viset genom privatspanare kunnat luska i anstiftarens kontakter m.m. Men huvudspåret skulle varit anstiftaren, att få till en husrannsakan borde inte varit några problem därför mordet på VB var ett mycket grovt brott. Husrannsakan göres för mindre saker där de har haft svaga misstankar. Jag själv anser att kidnappningen av VB och styckmordet skette i en skåpbil, därför borde alla skåpbilar som funnits i området den tiden när mordet skette varit av intresse. Enligt förunderökningen sålde anstiftaren en röd Ford skåpbil i maj månad på blocket.
Jag anser den skåpbilen borde ha kollats upp grundligt, jag anser anstiftaren har inte begått något mord, men den kunde ha varit utlånat till någon eller några. Jag anser att det är tre personer som utförde mordet på VB. Den där röda skåpbilen behöver inte alls ha varit inblandad, men borde ändå ha kollats upp.
Om det skulle ha hittats ett litet hårstrå eller liknande från VB hade sannolikt fallet blivit löst, även om anstiftaren är hal men han skulle sannolikt ha lindat fast sig.

Menar du att en anstiftare skulle låna ut sin egen bil till personer som skulle begå ett mord för hans räkning?

VB har ju åkt i MBs bil massor av gånger, att det finns hår efter henne där är naturligt.
Citera
2014-03-24, 14:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Borde inte blodet ha transporterats i en sluten behållare, glasflaska eller burk.
Nu tror jag att du missförstår mig. Transporten jag nämnde var av kroppen, inte av blodet för plantering.

Om KJ:s bil användes för transport av kroppen var blodet i den sannolikt läckage, inte planterat. Om blodet i KJ:s bil var planterat måste en annan bil ha använts för transport av kroppen. Där var chansen stor för läckage av blod och liklukt.
Citera
2014-03-24, 14:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nu tror jag att du missförstår mig. Transporten jag nämnde var av kroppen, inte av blodet för plantering.

Om KJ:s bil användes för transport av kroppen var blodet i den sannolikt läckage, inte planterat. Om blodet i KJ:s bil var planterat måste en annan bil ha använts för transport av kroppen. Där var chansen stor för läckage av blod och liklukt.

Okej, då missförstod jag.

Oavsett bil så finns det förstås risk för läckage när man transporterar en kropp. Har en annan bil använts för att transportera kroppen kan förstås blod och likdoft finnas i den bilen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in