2014-02-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du anser väldigt mycket du. Det är inget som helst problem med det, det gör vi ju alla. Problemet är att du omvandlar allt du anser till fakta - även om du inte har ett jota fakta till underlag.

Det finns absolut ingenting som utesluter att Kristoffer kan ha utfört mordet eller åtminstone delar av brottet någon annanstans. Det kan t ex inte uteslutas att han körde till sommarstugan, dödade henne utomhus och provisoriskt gömde kroppen där. Sen återkom han för att flytta den och var då tvungen att genomföra en styckning för att det skulle vara möjligt. Eller så körde han till ett värn. Kanske var inte meningen att döda henne inledningsvis.
Om han skulle ha dödat henne vid sommarstugan hade det funnits en brottsplats där, men så är inte fallet.
Citera
2014-02-24, 15:43
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloh82
Sen finns det även de som sedan tidigare har information om dessa utredningar. T.ex. personal från rättspsyk. Det har kommit fram vissa saker från folk som i min mening kan ha insyn i detta.

Men, spill the beans, då! Det vill säga, dela gärna med dig av det du fått höra.
Citera
2014-02-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
På sidan 2031 och 2032 visar dom bilden men han vill inte titta på den, så det är rätt att han fick se den men han tittade aldrig på den enligt FUP.
Okej,
Han kan ju ha fått utskrift med bilagor (bilder) av den sedan? Så han kanske har kollat på bilderna ändå.
Citera
2014-02-24, 16:03
Medlem
Scenariet om KJ skulle ha varit gärningsmannen för styckmordet anser jag är följande,
Mordet och styckningen hade skett i bostaden och sedan hade han kört ut kroppsdelarna ut i periferin för att gömma dem.
Men det är självklart i såfall hade hade han åkt dit omedelbart, hela bostaden och bilen skulle sannolikt varit full av indicier och spår, därför kan det scenariet anses som osannolikt.
När det här mordet skedde var det sannolikt snö i skogsterrängen därför kan inte de här värnen ha använts som ni påstår. Jag skulle tro alla värn som varit tillgängliga har kontrollerats under sommaren, det finns inte några större mängder av dem heller, jag anser att de är systematiskt kontrollerade.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-24 kl. 16:46.
Citera
2014-02-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Huggen framifrån var dödande.

Jag tror inte att han högg sönder ryggen och därefter erbjöd henne skjuts till sjukhuset, och hon accepterade. Jag tror heller inte att ryggskadorna uppstod i lägenheten och att de gick till bilen, och att hon satt i bilen utan att lämna blodspår.

Ej heller att hon la sig i bakluckan för att inte bloda ned sätena.
Citera
2014-02-24, 17:25
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloh82
Sen finns det även de som sedan tidigare har information om dessa utredningar. T.ex. personal från rättspsyk. Det har kommit fram vissa saker från folk som i min mening kan ha insyn i detta.

Jaha, vad är det som kommit fram då?
Citera
2014-02-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ej heller att hon la sig i bakluckan för att inte bloda ned sätena.
Nä,
Men jag tänker att han skadat henne ordentligt och ska dölja vad han gjort och då får han henne till bilen på något vis, kanske har hon gått. Att hon var vältränad är en sak som motsäger den teorin, jag bollar lite bara. Jag vet ju inte heller vad som hände men man undrar ju :/
Citera
2014-02-24, 17:31
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Att KJ skulle ha fått information om tejpen i VB:s hår redan vid den första häktningsförhandlingen är fullständigt otänkbart. En åklagare behöver inte redogöra för all bevisning som finns på dagen för förhandlingen. Det vore för övrigt ytterst otaktiskt. Skickliga åklagare "portionerar" ut bevisning lite pö om pö, det gäller ju att få tingsrätten "med på noterna" och därmed få den misstänkte omhäktad.

Jag håller fast vid att KJ fick kännedom om tejpen i just håret i ett mycket sent skede av utredningen. Närmare bestämt vid slutförhöret som hölls den 24 september. Fram till dess visste han bara om tejprullen i badrummet och att tejp hittats på VB:s kropp - men inte var någonstans. Detta menar jag, framgår tydligt av följande avsnitt ur just slutförhöret. Fup, sidan 2031:

F: Då…jag måste visa dig en bild till här. Det gäller den här tejpen då. Den har du ju…vi har
ju tittat på den här tejpen på någon bild där den har funnits i ditt badrum. Det här är alltså den
tejp som anträffades på kroppen, den övriga delen av…av…av offret.
Kristoffer, kan du titta
på tejpen?
H: Nää.
F: Du vill inte titta på den?
H: Nä.
F: Jag skulle vilja att du tittar på den så du ser att det här är en likadan tejp som den tejp som
anträffades i ditt badrum.

Edit: Jag glömde att påpeka att förundersökningsledaren inte heller är skyldig att redovisa all bevisning för en misstänkt och dennes advokat.

Du verkar insatt i detta. Är du helt säker på det du skriver? Eller kan KJ fått infon på ngt sätt?
F.ö. lite konstigt att f.l. säger att det är likadan tejp. Det var väl inte så SKL formulerade sig?
Citera
2014-02-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Att KJ skulle ha fått information om tejpen i VB:s hår redan vid den första häktningsförhandlingen är fullständigt otänkbart. En åklagare behöver inte redogöra för all bevisning som finns på dagen för förhandlingen. Det vore för övrigt ytterst otaktiskt. Skickliga åklagare "portionerar" ut bevisning lite pö om pö, det gäller ju att få tingsrätten "med på noterna" och därmed få den misstänkte omhäktad.

Jag håller fast vid att KJ fick kännedom om tejpen i just håret i ett mycket sent skede av utredningen. Närmare bestämt vid slutförhöret som hölls den 24 september. Fram till dess visste han bara om tejprullen i badrummet och att tejp hittats på VB:s kropp - men inte var någonstans. Detta menar jag, framgår tydligt av följande avsnitt ur just slutförhöret. Fup, sidan 2031:

F: Då…jag måste visa dig en bild till här. Det gäller den här tejpen då. Den har du ju…vi har
ju tittat på den här tejpen på någon bild där den har funnits i ditt badrum. Det här är alltså den
tejp som anträffades på kroppen, den övriga delen av…av…av offret.
Kristoffer, kan du titta
på tejpen?
H: Nää.
F: Du vill inte titta på den?
H: Nä.
F: Jag skulle vilja att du tittar på den så du ser att det här är en likadan tejp som den tejp som
anträffades i ditt badrum.

Edit: Jag glömde att påpeka att förundersökningsledaren inte heller är skyldig att redovisa all bevisning för en misstänkt och dennes advokat.

Frågan är hur tolkade KJ det F sa? Min kursivering. Var sitter tejpen om den inte sitter på kroppen, utan på övrig del av offret? En tolkning som KJ - inte förvånande - kanske gjorde var att det var huvudet som det gällde, varpå han vägrade att titta. Hans sedermera uttalande om tejprester i håret kan härröra från den association han här gör.

Tänker jag.
Citera
2014-02-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
vi skulle använda oss av strypsnara .. Han antyder att man var flera om VB-mordet, eller hur..
Noterade en sak i FUP som även den antyder om att det kan finnas en medgärningsman, eller till och med gärningsman:

F: Ja, om….om våldshandlingar och…?
H: Ja, om vad jag…min våldshandlingar, om jag fantiserar att jag… vad jag vill göra när jag
kommer ut och vem gör då att…vem där som jag kommer att sätta händerna i om jag hittar
den som gör det eller gjorde det…mot Vatchareeya.

F: Men…
H: Det var väl därför som åklagaren inte vill släppa mig fri. I och med om jag då gör det så
finns det risk för att jag hittar han före er och då hittar inte ni han.

Rent hypotetiskt kan KJ ha haft en medhjälpare och han är fast besluten om att ta hand om denne någon när han kommer ut. Jag tror inte det, men möjligt? tja...
(FUP s.1772)
Citera
2014-02-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag minns inte, finns det vittnen som har sett KJ och en person till vid det gula huset?

I övrigt funderar jag på om att händerna är tagna som trofé, inte souvenir?
KJ har själv medgivit att han har varit inne i gula huset i perioden 4-23 maj. Polisen pressade honom om även AB var där samtidigt men där svävade KJ och mindes inte riktigt. Ett vittne såg något intressant vid gula huset den 19 maj. Det stod två bilar där, en svart golf och en vit Volvo XC 60. Efter att han tagit en promenad och kom tillbaka till gula huset så hade bilarna lämnat stället.

En sak som inte är så märklig men som jag noterat är att några vittnen först varit säkra på vad de såg men vid nästa förhörstillfället så är de inte längre säkra på vad de såg, exempelvis vittnet 2130 som såg VB och mannen som såg bilarna vid gula huset. Inget konstigt i sig men jag skriver ned detta ändå. Kan passa in i någon annans tankar.
Citera
2014-02-24, 18:04
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Noterade en sak i FUP som även den antyder om att det kan finnas en medgärningsman, eller till och med gärningsman:

F: Ja, om….om våldshandlingar och…?
H: Ja, om vad jag…min våldshandlingar, om jag fantiserar att jag… vad jag vill göra när jag
kommer ut och vem gör då att…vem där som jag kommer att sätta händerna i om jag hittar
den som gör det eller gjorde det…mot Vatchareeya.

F: Men…
H: Det var väl därför som åklagaren inte vill släppa mig fri. I och med om jag då gör det så
finns det risk för att jag hittar han före er och då hittar inte ni han.

Rent hypotetiskt kan KJ ha haft en medhjälpare och han är fast besluten om att ta hand om denne någon när han kommer ut. Jag tror inte det, men möjligt? tja...
(FUP s.1772)

Fasen va irriterande KJs prat är. Inte en enda mening som är tydlig och med korrekt syntax. Känns som man måste fylla i meningarna med egna ord för att förstå innebörden vilket ju inte är tillfredsställande. Jäkla svammelpelle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in